העין הגדולה

נעלי עקב

.

בתוך האישון של העין הגדולה

את נעולה.

               העניין סגור ונחרץ ונקבע

               כבר מזמן כשעוד היית ילדה:

               שהעין בתוכך ואת בתוכה, וזאת העיסקה,

               שבה נמכרת לעבדות לעין הגדולה.

               את לא האישה הראשונה שזה קרה לה, והכעס הוא

               מתנה, תקשיבי, הכעס הוא מתנה.

               סולם החוצה מהבור שהוא העין הגדולה

               ואת תטפסי בו החוצה, אפילו שאת

               מכירה רק את הנפילה

               .

תגים:

16 תגובות to “העין הגדולה”

  1. שועי Says:

    מיכל,
    http://www.notes.co.il/shoey/54605.asp
    הקטע הראשון הוא משל ז'ורז' פרק ויש שני שכתובים/פראפרזות שלי עליו בהמשך
    וכל היתר מקורי לגמרי

    ובאשר לשיח ההוא ברשימות. אני נוטה לראות אך ורק בדבריה של אשכר חשיבות. לצערי, כי רב, אני רואה ברשימות שנוצרו אחר כך מימד רכילותי, על אף שאני מאמין כי הכותבות הונעו מתוך סולידריות כנה לגמריי עם המתלוננת. ואני מקווה ומייחל כי המשטרה תמצא את החקירה ותביא את האנס במהרה לדין צדק, במידה שביצע את המעשה המיוחס לו ומעשים אחרים שכמוהו, כפי שמשתמע מן הדברים.

  2. mooncatom Says:

    תודה שועי,
    כבר נכנסתי ואף קראתי,
    וכמו שאמרתי לך אצל מרית
    או-וואה..
    ז'ורז' פרק הוא אחד האהובים עלי ביותר
    ואיש ישן מהאהובים עלי אצל פרק.
    לא עובר כמעט יום
    שאני לא חושבת על הספר הזה לאחרונה.

    ובעניין השני:
    אני יודעת שאתה לא אוהב
    ושאתה מתרחק מההתלהמויות האלה,
    אבל אצלי הנושא כל כך יקר לליבי
    שאני לא יכולה להרשות לעצמי,
    אני מקווה שאתה מבין ומוותר לי על זה….

  3. שאול סלע Says:

    אני לא מסכים עם שועי

    כתבתי ככל שיכולתי

    האמת תצא לאור
    הוא לא יצחק אחרון
    קישור לרשומה של טלילה מ 2004
    דברים שאמר עליו גדעון לוי בביטוי המדויק -הטוב שמשוררי המחאה שלנו
    http://www.haaretz.co.il/captain/objects/ResponseDetails.jhtml?resNo=5705519&itemno=1147954&cont=2

    ככל שתהיה העצמה והצפה ייפרץ הסכר והפגע רע יבוא על עונשו

  4. whisper Says:

    התמונה והשיר מהדהדים בי.
    ובאשר לכעס ולרשימות –
    אני עם שועי, הפעם.
    ואפילו עם מה שאשכר כתבה יש לי בעיה.
    אם תקפצי לבלוג שלי יש שם שני פוסטים
    שמתייחסים לזה, אחד נכתב בכלל לפני
    וקוראים לו 'לרוע אין עדה'
    ולשני קוראים "מפלרטטת עם אותיות ושוקעת למצולות'
    ובו במפורש התייחסתי למה שמתרחש, ולמה זה כל כך
    אבל כל כך מרתיח אותי.

  5. mooncatom Says:

    הי לחישה,
    אני מתנצלת נורא
    אבל אני לא מבינה למה את מתנגדת.
    האם זה ל"אאוטינג" שעושים לתוקף?
    או שזה לדרישה הזו לנפגעות להתלונן?
    אם זה לשני
    אז את יכולה להיות בטוחה
    שזה בדיוק הדבר שאני חוזרת וחוזרת וחוזרת בכל מקום
    עד שגרוני ניחר: אתם לא מבינים מה שאתם דורשים
    ואל תטילו את האחריות על הנפגעות,
    הן סוחבות מספיק כבר על הגב שלהן.
    ונראה לי שעם האמירה הזו את מסכימה לא?

  6. whisper Says:

    לא אין לי בעיה עם האאוטינג בכלל.
    רק עם מה שדורשים מהנפגעות.

  7. mooncatom Says:

    לשאול
    חשוב לי לציין ולהדגיש
    שאין לי שום חשבון אישי עם אף אחד
    ואני לא משייכת את המעשה לעדה כלשהי
    או לנטיה פוליטית כלשהי
    ויש לי רק אהדה אחת בלבד
    והיא לנפגעות תקיפה והטרדה מינית
    וזה הכל.
    אני לא מוכנה בשום אופן
    להכנס לשום מלחמות אחרות
    ולשום סיכסוכים אחרים
    ולשום דייסות אחרות.

  8. שועי Says:

    מיכל, מעולם לא הותקפתי מינית, אבל עברתי כמה חוויות קשות בימי חלדי, בכללן פציעה שכמעט שמה קץ לחיי כתוצאה מ"טרטור" מוגבר, יש יכנו זאת עינויים ממש, בראשית שירותי הצבאי, מה שהביאני לידי התייבשות, הלם גופני, ואפשר גם נסיון של המפקדים להאט במכוון את הפינוי שלי מהשטח, בכדי שלא אספיק להגיע לבית החולים בזמן (כך יכולים היו לטעון אולי אחר-כך שדובר בתאונת אימונים). הגעתי פחות או יותר מת לבית החולים ואיכשהו הצלחתי להתעורר, אחרי שכבר הבנתי לפני שאבדתי את הכרתי כי אלו הרגעים האחרונים של חיי.

    לא אכנס להשתלשלות הפרשה הלאה בשעתו, זה אינו חשוב כעת. אבל אומר לך מה לא הייתי רוצה. לא הייתי רוצה בעת תלונה שאנשים ילבו את האש, יבעירו אש בשדה הקוצים הפנימי. למי שמתלונן או משתקם גם כך ישנה דרך נפשית ארוכה מאוד. לתמוך אפשר גם בשקט, בחברות. להשתמש בכאבו של האחר זה דבר מסוכן מאוד.

    בעיניי לצערי זה מעט מזכיר פוליטיקאים שהולכים להצטלם עם ילדי מובטלים או ילדי חולים חשוכי מרפא ומצהירים איכפת לי. לחלקם, אני מניח, אכן איכפת מאוד. הבעיה היא שהם רק מצטלמים ואינם מתהלכים/חיים עם הסבל.

    ושוב, אני מסייג, ברור לי לגמרי כי כל שרשרת הכותבים התכוונה להבעת סולידריות כנה לגמריי. ועדיין לטעמי, הדרך להביע אותה היא לשלוח לכותבת מייל עידוד (אם מוצאים לנכון) ולא פרסום פולו-אפ מיידי על העניין.
    הייתי עושה כן, רק אם היתה מופיעה בקשה מפורשת של בעלת התלונה. וגם אז בזהירות רבה-רבה. יותר בכדי להגן על המתלוננת ועל נפשהּ מאשר על הנאשם/חשוד, בוודאי.

    וגם: אני מניח שזהות אותו איש ידועה. מעולם לא חיבבתי את יצירתו. וגם מן הימים שבהם עבדתי בצעירותי בסינימטק בתל אביב והכרתי אי-אילו אנשי תרבות לא ממש
    התרשמתי מאישיותו, ועדיין חזקת החפות שמורה לאדם עד שהוכחה אשמתו והורשע בדין. בדיוק מן הסיבה הזו, איני כותב ולא אכתוב על נבלים כגון נשיא המדינה לשעבר וכמה רבנים מפורסמים, שלא הייתי לוחץ את ידם. אגב, לפני כמה שנים הייתי אמור להשתת באיזו מסגרת במפגש עם רב ראשי שנחשד בשעתו בעבירות מין והפרשה הושתקה. בחרתי שלא להשתתף. ולאחר שחויבתי בכך. עזבתי את החדר בהפגנתיות קרוב לזמן תחילת המפגש מבלי שתהיה לו שהות להושיט לי את ידו.

  9. mooncatom Says:

    שועי יקר,
    אני לגמרי מבינה לליבך ומעריכה את ההתרחקות שלך
    מההתלהמויות למיניהן וזאת תוך שאתה שומר על מוסריות
    (כמו באותו מקרה עם הרב הראשי)
    ואני רואה בהחלט איך כל מיני אנשים תופסים כל מיני סוגים של טרמפים…
    ואפילו טרמפים נלוזים הייתי אומרת,
    על גב הסיפור הזה.
    ואני יודעת שמעורבות כאן כמה וכמה פוליטיקות
    ודייסות שונות ומשונות,
    ואני מנסה, וקשה מאוד מאוד, אבל אני מנסה
    לא להתלכלך.

    אבל יש לי רק את הנפגעות לנגד עיני.

    אני כבר ארבע עשרה שנים מקדישה את חיי לנושא,
    שבע שנים הייתי מתנדבת בקו החירום
    במרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית
    ושבע שנים עבדתי כרכזת חינוך והעלאת מודעות במרכז
    ועדיין אני מרגישה מחוייבת
    להיות במקום הזה.
    לצערי, עדיין, למרות כל ההתקדמות בנושא
    הנפגעות הן אלה שצריכות לעבור באש.
    חד וחלק.
    אז אני מנסה בכל יכולתי לתת להן קול
    ולהמנע מכל סוג אחר של ויכוח.

    קשה מאוד להיות בזירה הזו
    אבל אני לא יכולה להרשות לעצמי לשתוק…
    נשים נפגעות תקיפה והטרדה מינית מושתקות, מבוזות, מושמצות, מוכפשות,נחשדות, מואשמות, מוקעות, מודרות, מושפלות, ואני לא יכולה לעמוד מנגד.

    ויש לי עוד כמה מילים אליך בנפרד, קצת יותר למטה…

  10. mooncatom Says:

    לחישה
    כפי שתיארתי לעצמי
    אין ביננו שום חילוקי דעות.
    אנחנו
    כרגיל
    בדיוק באותו צד…

  11. mooncatom Says:

    לשועי
    בנפרד מהדייסה…

    אתה מספר על מה שקרה לך בצבא
    ונצבט בי מאוד.
    זה דבר שמצלק את הנפש
    ואין לי ספק שמטיל צל ארוך על החיים אחריו.
    יחד עם זאת הוא גם מייצר רגישויות
    שאותן אני פוגשת היום
    כשאני פוגשת בך
    בשבילי הדיבור שנוצרים כאן לאחרונה
    ואותן אני מאוד מאוד אוהבת.

    תמשיך לבקר.
    נמשיך לדבר.

  12. שאול סלע Says:

    רקע

    אשר חנה חוותה הטרדה מינית נדרשה עדות מסייעת כדי להרשיע נאשם באונס. ביוזמתה של שולמית אלוני בוטל הצורך בעדות מסייעת.

    לפני כ 20 שנה כאשר אשכר הותקפה נדון יובל מסנר ל 6 חודשי מאסר כאשר השופטת ויקטוריה אוסטרובסקי כהן מצאה לנכון למתוח ביקורת על בלייני הפאבים.מקרהו של יובל מסנר היה חמור הרבה יותר משום שהוא קשר את הנאנסת למיטה ואז ביצע את זממו. האוירה ששררה לפני 20 שנה החמירה עם בחורות "מתירניות".

    באונס בשומרת זיכתה שופטת מחוזית את הנאשמים ובית המשפט העליון הפך את ההחלטה וקבע שכשהיא אומרת לא היא מתכוונת ללא.

    אני לא יודע מתי זה קרה בדיוק אבל ב 10 השנים האחרונות הוריד המחוקק את הרף של עוצמצת האלימות שבאה מצד התוקף כדי להרשיע באונס.

    כאשר התוקף שימש בתפקידו כמרצה/מורה היו נקודות חיכוך בינו לבין סטודנטיות שבגינן צבר תלונות על הטרדה מינית.ב 2002 הוא סולק ממוסד בירושלים והפסיק ללמד גם באוניברסיטת תל אביב.

  13. mooncatom Says:

    שאול,
    בוא נסכם ונאמר שיש ביננו הסכמה
    בנוגע לצורך להביא תוקפים מינית על עונשם,
    ונקווה שכך יקרה גם במקרה הזה.
    תודה.

  14. שועי Says:

    מיכל, ברור שאין להשתיק את הדברים
    כל שטענתי הוא שצריך לפעול בדיוק באופן שמקובל על המתלוננת
    לא להגביר ולא להפוך אותה למוקד שיח, באם אינה מעוניינת בכך
    חשיפה מוגברת לתקשורת יכולה לעתים להזיק
    במיוחד בעידן זה שבו כלי התקשורת מוכנים בשביל Item טוב לרמוס כבודו של אדם
    כלומר, להיכנס בכח גם למקומות שהאדם אינו מעוניין שיכנסו אליהם
    אני חושב שגם את זכות הציבור לדעת יש להגביל במעט כאשר הדבר עשוי לפגום במצבן הבריאותי של מתלוננת תקיפה מינית.
    שימי לב, איני מדבר על התוקף/חשוד בתקיפה. משום שאני באמת מטיל ספק,האם הפרסומת הרבתית של העניין היא לטובתה של המתלוננת.
    אבל איני מכיר אותה. כך שאיני יודע.

  15. mooncatom Says:

    שועי, אני כל כך מקווה שאני לא נאיבית
    ושאני מרגישה נכון, שאשכר בחרה לשתף את כולנו
    בסיפור שלה ובתחושות שלה ולא בכדי,
    נדמה לי שהיא אמרה לנו משהו כמו
    "תנו לי בבקשה יד
    איפה שאתם לא נמצאים
    שאדע שאני לא הולכת לבד בחושך…"
    וזה בדיוק מה
    שאני מנסה לעשות
    ואני מה זה מקווה שאני לא נכשלת…
    מקווה, מקווה, מקווה.
    זה מה שאני מנסה לעשות כבר ארבע עשרה שנים
    וכנראה שתמיד אמשיך לעשות.

  16. שועי Says:

    מקווה גם
    (-:

כתיבת תגובה

