אבן כחולה

            "…הערב הוצאתי לטיול את הכלב של פ'. מין דבר כשכשני ושחור בשם אַרפְּ, ע"ש האמן. דאדאיסט. הרחוב היה שומם. ערפל, כמעט בלתי אפשרי לראות איפה אני. אולי גם גשם, אבל טיפות דקות כמו אד. תחושה שאני כבר לא דורך על הקרקע, שאני הולך בתוך עננים. התקרבנו לפנס רחוב, ופתאום הכל התחיל לזהור, לזרוח בתוך החשכה. עולם של נקודות, מאה מליון נקודות של אור שבור. מאוד מוזר, מאוד יפה: פסלים של ערפל מואר. ארפ משך ברצועה ורחרח. המשכנו ללכת, הגענו לקצה הרחוב, פנינו לרחוב אחר. עוד פנס רחוב, ואז עצרתי לרגע כשארפ הרים רגל, ומשהו תפס את מבטי. נצנוץ על המדרכה, פרץ של אור מהבהב מבין הצללים. היה לו גוון כלכל – כחול עשיר, הכחול של עיניה של פ'. התכופפתי כדי לראות טוב יותר וראיתי שזוהי אבן, אולי אבן חן כלשהי. אבן ירח, אולי, חשבתי, ואולי ספיר, ואולי סתם חתיכת זכוכית מלוטשת. קטנה מספיק בשביל טבעת, ואולי תליון שנשר ממחרוזת או צמיד, עגיל שאבד. המחשבה הראשונה שלי היתה לתת אותו לאחיינית של פ', דורותיאה, בתו בת הארבע של פרד…… אמרתי לעצמי: אתן את האבן לדוטי. התחלתי להרים אותה, אבל ברגע שאצבעותי נגעו באבן, גיליתי שזה לא מה שחשבתי. זה היה רך, וזה התפורר כשנגעתי בזה, התפרק והיה לרפש רטוב, חלקלק. הדבר שאותו חשבתי לאבן היה צבר של רוק. מישהו עבר שם, רוקן את פיו על המדרכה, והרוק הצטבר לכדור, כדור בועות חלק, רב פנים. כשהאור זרח בעדו, וכשהשתקפויות האור הפכו אותו למין גוון נוצץ של כחול, הוא נראה כמו חפץ קשה ומוצק……"   

(מתוך 'ספר האשליות' מאת פול אוסטר, תרגום ברוריה בן ברוך, 'עם עובד')

הקטע נגמר באופן בלתי נעים לגיבור הספר, אבל אני מאוהבת בסיפור הזה מהרגע שקראתי אותו, כי מבחינתי האופן שבו האור הופך דבר דוחה כמו גוש של רוק, לדבר קסום ומנצנץ, הוא המטאפורה הכי מושלמת למה שעושה הכתיבה לחיים, בעיקר השירה. אבן כחולה סימלה בשבילי כבר מההתחלה את השירה.

וההתחלה היתה בשבילי לפני חמש שנים, כשהתחלתי בתהליך של שחרור הכתיבה שלי. הכתיבה שסגרתי בעליית גג מאובקת במוח שלי, או אולי נעלתי במרתף כמוס של התת מודע שלי, תבחרו בדימוי האהוב עליכם, אבל היא היתה כלואה. כלואה ומבויישת ומכווצת וחסרת אוויר ואור ותקווה. היא, טוב אולי להיות הגונה ולומר, אני. אבל אז בדרך נס ממש, הגעתי לסדנת הכתיבה של אורית גידלי המשוררת ואשכול נבו הסופר, ובזכותם אני כבר לא פוחדת לכתוב. פשוט ככה.

וזה לא שאין יסורים שכרוכים בכתיבה, הו… יש ויש, אבל אני כבר לא פוחדת לעשות את זה. אני מחוייבת לכתיבה, מחוייבת לקיום שלה בחיי. המחוייבות הזו היא למעשה הדבר החשוב ביותר בחיי. השבוע חתמתי עם הוצאת 'כינרת/זמורה/ושות' על הוצאת הרומן שלי 'נשיקת טבחת' בקיץ.

תגים: , ,

10 תגובות to “אבן כחולה”

  1. טלי Says:

    וואו, איזו הפתעה מרגשת מסתתרת בשקט בסוף הבלוג!

    ברכות ואיחולים. שם נפלא – נשיקת טבחת, בעיקר למכורת אלתרמן כמוני (-:

  2. mooncatom Says:

    אוי טלינקה
    את מתבקשת בזאת לכתוב להוצאה ולהגיד
    שבשום ואופן לא ינסו לשנות לי את השם…
    כבד מידי, ככה הם טוענים.
    אבל אני לא אוותר
    ויש לי גם אותך בגדודים שאני מגייסת לטובתי.
    תודה תודה!!

  3. טלי Says:

    טלינקה זה שם יקר לליבי, סבתא-רבא שלי היתה קוראת לי ככה (-:

    אני סאקרית ידועה של אלתרמן אז זו לא חוכמה, אבל מבחינתי זה שם מנצח לגמרי, ויצלצל מוכר גם למי שלא יידע מאיפה בדיוק הוא מכיר את זה , השיר מספיק מוכר.

    (-:

  4. mooncatom Says:

    איך הכל מתקשר בעצם, הא?
    החיבה לאלתרמן (איש זקן ביידיש) והחיבה לסבתותינו,
    ושמות החיבה הסבתאיים שאני אוהבת נורא להשתמש בהם!

    היום פגשתי מישהו, אמרתי לו על הספר,
    וישר הוא התחיל לשיר באמצע הרחוב…
    (והוא עוד אחד ששר גם על במות)
    אז ביום אחד שני חיזוקים!!

    תבורכי.

  5. iris stern levi Says:

    עמדת על כך וקיבלת
    כל הכבוד ומזל טוב
    מחכה הציפייה לחגיגות קייץ
    :)

  6. mooncatom Says:

    איריס מותק,
    את בקיץ תחגגי
    אני, לעומת זאת,
    מקווה לעבוד קשה!!!

  7. שועי Says:

    מזל טוב
    (-:
    ש.

  8. mooncatom Says:

    תודה
    וחיוך גדול בחזרה!
    מ.

  9. איילת שורץ (שיפמן) Says:

    מיכל אהובה ומוכשרת , שיהיה בהצלחה מחכה לראות את הספר בחנויות ולקנות.

  10. mooncatom Says:

    איילת יקירה,
    מזל שכתבת שיפמן בסוגריים…
    איזה יופי שבאת להציץ!
    תודה על התמיכה!
    נשיקות לך ובעיקר כמובן
    לדן הקטנטן!
    עוד קצת,
    עוד מעט.

להשאיר תגובה

