פְּרת/חידקל או ירקון/קישון ?

בולבול צהוב שת . צילום ליאור אלמגור

.

כשהיתה התחרות ההיא לבחירת הציפור של המדינה, היה מבחינתי רק מועמד אחד, הבולבול: זו ציפור יפיפיה אבל בלי שום פירוטכניקה מיוחדת, והיא שרה מאוד מאוד יפה. למעשה היא מדברת. (תקשיבו, שירת הבולבול  אני חושבת שזו שיחה של ממש!) הנה עוד כמה פרטים על הבולבול ואין צורך בהסברים נוספים, כל אחד יכול מיד לראות שזו הציפור של המדינה, אין ספק:

אין הבדלים חיצוניים גדולים בין הזכר לנקבה, הבולבולים חברותיים מאוד והם מבלים בצמדים, לאו דווקא רומנטיים, הם אוהבים להתחכך ולסרק זה את נוצותיו של זה, הם נוהגים להתאסף ללהקה קולנית במקומות שופעי-מזון, והם אוכלים הכל. הבולבול בונה את הקן שלו כשהוא מחצין את העושר כלפי חוץ, גם אם בפנים הוא ריק לגמרי. בעת סכנה בקן נוהג לשחק את “הציפור הפצועה”…

נו מה אמרתי? ישראלי מכף רגל ועד מקור.

זוג על עץ . צילום ליאור כסלו

.

אבל בסוף נבחרה הדוכיפת. מה אומר? זו ציפור שיש לה לזכותה רק שני דברים: כתר, שזה כנראה מה שכל ישראלי חומד לעצמו בסתר ליבו… ושיר, שיר נורא יפה.

~ בֵּין  נְהַר  פְּרָת  וּנְהַר  חִדֶּקֶל ~

ח י י ם  נ ח מ ן  ב י א ל י ק

~

 בֵּין נְהַר פְּרָת וּנְהַר חִדֶּקֶל

עַל הָהָר מִתַּמֵּר דֶּקֶל.

וּבַדֶּקֶל, בֵּין עֳפָאָיו,

תִּשְׁכָּן לָהּ דּוּכִיפַת זָהָב.

~

צִפּוֹר זָהָב!  עוּפִי, חוּגִי,

צְאִי וּבַקְּשִׁי לִי בֶּן-זוּגִי,

וּבַאֲשֶׁר תִּמְצָאִיהוּ

כִּפְתִי אוֹתוֹ וַהֲבִיאִיהוּ.

~

 השיר ממשיך וממשיך, עוד המון בתים שבסופם הדוכיפת לקחה הכל:     את הכתר, את התואר, את הסודות וההבטחות והדמעות, ועפה לה ופרחה ולא קיימה שום הבטחה…

השם דוכיפת מורכב משתי מילים  דיך = תרנגול (ערבית) , פת = הר (בר). אז אחרי הכל, מתחת לכתר זה מה שיש? תרנגולת בר? טוב, לא ממש, היא באמת יפה, תראו, אוסף מקסים של בולי דוכיפת.

ואני חוזרת לבולבול, כי גם לו יש שיר, ועם השיר הזה אני מאוד מאוד מזדהה, ליתר דיוק עם מי שכתב אותו, ע. הילל, ששואל את הבולבול את השאלות ומתוודה בסוף על האמת…

בולבול, תגיד לי למה,

השכם השכם עם שחר אתה אך מתעורר,

מיד, עוד טרם שמש לה זורחת, אתה מיד בשיר פוצח ומזמר!

בולבול, תגיד לי למה?

– ככה, כי שמח לי כל-ככה, שהשמש עוד מעט זורחת!

בולבול, תגיד לי למה בצהריים כשהשמש מזמן-מזמן זורחת,

אתה פתאום, פתאום קופץ על הגדר, מוחא כנפיים ומזמר!

בולבול, תגיד לי למה?

– ככה, כי שמח לי כל-ככה, שהשמש מסביב זורחת!

בולבול, תגיד לי למה בערביים, שמש עוד מעט שוקעת,

אתה על הענף יושב ומחבר שוב מנגינה (ממש ללב נוגעת) ומזמר!

בולבול, תגיד לי למה?

– ככה, כי חבל, חבל כל-ככה, שהשמש עוד מעט בורחת!

– ואתה!? אמור לי, אחא: למה כל היום שואל?

– אני? פשוט: כי גם אצלי זה ככה!

תגים:

4 תגובות to “פְּרת/חידקל או ירקון/קישון ?”

  1. meiravcohen Says:

    גם אצלי זה ככה
    !!!!!

  2. mooncatom Says:

    חַ חַ !

  3. רות Says:

    יקירתי
    אין לחתום חוזה עם ציפור. ציפורים נותנות הבטחה רק לקצה של הברוש.

    אצלי דוכיפת. כבר שלושה אביבים באה לרעף השלישי מימין. מטיסה תולעים בלולינות עד לפיות הנסתרים.

    ועכשיו הסיקסקים. צורחות כמו שורת פלנגות בהגנה על המשלט.

    בקיצור יקירתי. לא רק כתר אחד או סינור צהוב אחד – טיסות רבות.

  4. mooncatom Says:

    הי מאמי,
    תגידי,
    מה איכפת לציפור?
    על הקצה של הברוש שלה כל הציפיות שלנו,
    ובכל זאת, אנחנו נמשיך להעריץ אותן
    והן ימשיכו להשתין לנו על הראש…
    רות
    סוף
    טוב

להשאיר תגובה

