שעועית היָם

רציתי לכתוב על האהבה שלי לקופסאות, רציתי לכתוב אפילו יותר, על האהבה העזה שלי לקופסאות המרהיבות שהטבע אורז בהן את דור העתיד שלו, כל התרמילים והאיצטרובלים והאגוזים למיניהם. ואז העינים שלי הלכו להן מהאוסף הגדול של הדברים האלה שנערם לו על המדף, הלכו אל התעלומה. לפני כמה שנים נכנסתי (שוב, נמשכת כבחבלי קסם) אל החנות ההיא של דברים מכל העולם. מהמזרח הרחוק ומהודו ומאפריקה. חנות כזו שיש בה דברים כמו מאפרות קיטשיות ותכשיטים זולים ולצידם פסלים מגולפים ביד וריקמאות מרגשות. הסתובבתי בין השמונצעס כדרכי מרימה כל דבר ומתבוננת מקרוב, בחרוזים בגילופים, ופתאום ראיתי דבר שהדביק אותי לריצפה. היתה שם ערימה של כמה תרמילים גדולים. לא גדולים, סליחה, ענקיים. לרגע חשבתי שאולי זה מעשה ידי אדם, אבל לא, הרמתי וניערתי וזה רישרש, יש משהו בפנים, זה בפירוש מהצומח, הדבר הזה צמח על עץ, ללא ספק. אבל כמה גדול העץ, חשבתי, אם יש לו תרמילים כל כך גדולים? עמדתי מול הדבר הזה חנוקה ממש. המומה מהיופי, שקיבל גם הגדלה כל כך איך לאמר, מלכותית? כמו חלום, הרגשתי כמו עליסה בארץ הפלאות, כאילו קטנתי ועכשיו אני רואה תרמילים גדולים… שאלתי את המוכרת מה זה והיא אמרה: זה.. שועית גדול?! (תוסיפו גם מבטא רוסי כבד להגדלת האפקט) ואני התפקעתי מצחוק. אני לוקחת את כולם, אמרתי.

.

עם הקטנים יותר עשיתי עבודות וציירתי עליהם וגם נתתי לאחרים ונשאר אצלי הגדול ביותר, נשאר כמו תעלומה בלתי מפוענחת. כשבאתי לבית הזה, נדהמתי לגלות שהוא בדיוק באורך של המזגן.

.

עכשיו העיניים שלי נמשכו אליו ואמרתי לו בליבי: אני הולכת לפצח את התעלומה שלך. ידידי הטוב גוגל ואני יצאנו למסע של ניסוי ותעיה, חיפוש ותהיה ומצאתי. מה שמצאתי מדהים יותר ממה שיכולתי לדמיין.

אֶנטַדַה רְהִדי (Entada rheedii), מטפס מסוג ליאנה, הידוע גם בשם עשב החלומות האפריקאי, (African Dream Herb) הוא נפוץ באיזורים הטרופיים והסובטרופיים, לאורך חופים וגדות נהר, באזורים בוציים וביצתיים בעיקר, סביב האוקיינוס ההודי. התרמילים הענקיים שלו יכולים לשרוד שהייה ממושכת במי ים, ואת עליו מייבשים ומעשנים בכדי לעודד חלימה. שתי התכונות האלה הן שהעניקו לו את הכינוי הנפלא: שעועית הים קופסת טבק ההרחה (Snuff Box Sea Bean). כן כן. חוץ מזה משתמשים בזרעים הטחונים שלו כמרכיב בתרופה נגד צהבת.

לאורך חופיו של האוקיינוס ההודי, סביב סביב, אפריקה, אוסטרליה, הודו, מכירים ומשתמשים בזרעים ובעלים לכל מיני מטרות, הוא מופיע בכל מיני אתרים של שאמנים ומרפאים טבעיים כחומר ריפוי, וחוץ מזה גם מרוקנים את הזרעים הענקיים שקוטרם יכול לעבור את החמישה סנטימטרים והקליפה שלהם קשה ומבריקה ויפה, כדי להכין ענקים ומיני קמעות למזל טוב.

עידוד חלימה… מעניין. זה נהיה מעניין.  אל תשאלו אותי איך, אין לי מושג, אבל מצאתי את עצמי במחששה וירטואלית. כן. טוב, זה היה פורום של חובבי חוויות סמים שונים ומשונים המדווחים על חוויות המיסטול שלהם. מרתק, באמת. ובכן אחד החבר'ה שם דיווח על חוויית עישון והוא דווקא עישן את הגרעין עצמו. הוא אמר שהקליפה מאוד עבה וקשה וצריך לעבוד קשה כדי להגיע אל התוך, אבל שהיה שווה כי זה בהחלט מיסטול נעים. אבל החלומות לא היו מיוחדים במינם, לא משהו לדווח הוא אמר. ואני הרגשתי שוב כמו אליס.

16 תגובות to “שעועית היָם”

  1. תמי ברקאי Says:

    גברת ליווינגסטון,
    שעועית הים! כמה מופלא.
    איזה דברים מדהימים מתרחשים, צומחים וחיים איתנו בעולם ואין לנו שמץ של מושג.

  2. mooncatom Says:

    טוב,
    אנחנו עסוקות בלחיות ולצמוח
    ולהיות שעועיות בעצמנו…

  3. bddaba Says:

    מוזר, מפתיע ונהדר, לגמרי

  4. טלי Says:

    בול אליס!

    אולי השעועית הזאת היא קרובה של השעועית של ג'ק?

    ועכשיו ברור מאיפה מגיעים כל החלומות הקסומים שלך שאת כותבת עליהם כל פעם…(-:

    איזה יופי!

  5. mooncatom Says:

    לשרון,
    בדיוק ככה,
    מד-אים!

    ולטלי,
    בדיוק הבוקר התעוררתי מחלום,
    שאפילו אותי הדהים,
    התת מודע הפסיכופט שלי?
    אהה, לא,
    זו השעועית…

  6. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    את בטוחה שזו אינה תוספת של מקדונלדס, שהתחילה בקטן, עד שמישהו שם הגה את הרעיון to super-size the bean?
    חוץ מזה גם אני שועית, באיזה מובן…אבל ה-ת' נשרה לי
    היתה לי אפילו תקופה שהסתובבתי עם תרמילים

  7. המחסנאית Says:

    השעועית הזו מאד מוצאת חן בעיני. מיד בא לי לנסות להשיג לי גם אחת כזו ולצרף לאוסף הזרעים שלי ולנסות לזרוע אותה ולגדל אספקה סדירה של חלומות. (שזה בטח עבירה כפולה ומכופלת גם בתחום החקלאות וגם בתחום הסמים) .

  8. mooncatom Says:

    לשועי השעועי…
    " אתה רוצה להגדיל את זה?"
    "בטח"
    "בבקשה"
    "הי, התכוונתי לצ'יפס לא לשעועית, שיט"

    עדיף להיות שעועי עם תרמילים
    מאשר הפוֹל המסכן…
    לא?

    ולמחסנאית
    כן, גם אני שאלתי את עצמי
    אם בזה שאני כותבת שיש לי את התרמיל הענקי הזה בבית
    אני לא מזמינה את רשויות החוק אל דלתי.
    "גבירתי,
    את עצורה על אחזקת שעועית"

  9. שוֹעִי Says:

    מיכל,
    אודה ולא אבוש כי ריחמתי על הפול המסכן העומד לו בצד
    אבל גם אמרתי בלבי, רבאכ, לסבא של ביאליק יש בית מרזח
    ואני מעוניין שיהיה לי שם כסא קבוע, עם כוס שיכר מתחלפת,או יי"ש, וקצת ארבעס
    אז צריך לתת קצת יחס לשיר של הנכד
    ולכן, קשה לי לדעת היום האם השיחה הראשונה שלי עם הפול המסכן
    הונעה מטעם אלטרואיסטי או מתוך אינטרס שתייני גריידא…
    בסוף, הפול עבר לליברפול והצטרף לאיזה להקת קצב, שכח בכלל מגינת הירק וגם מחברו השועי,
    וכך נשארתי לשחק עם קישואים וחצילים והרצאות בפילוסופיה

  10. mooncatom Says:

    שועי יקר,
    טעות בידך לחשוב
    שאלטרואיזם ושתיינות עומדים בסתירה,
    אני חושבת שלחוס על פולים מסכנים למיניהם
    ולנטות אל הטיפה המרה (עם קצת ארבעס ליד)
    זה ממש הולך ביחד.
    ובדיוק עכשיו הגיע לארץ פול אנקה
    (הוא חי?!?!)
    ואולי הוא ה"כפוֹל המסכן" בכלל?
    (בתור ילדה אני חסתי על הכפוֹל המסכן…)

  11. שועי Says:

    מיכל, פתאום הזחל של אליס מהתמונה למעלה
    נראה לי כמו התרמיל של הכפול המסכן…

  12. mooncatom Says:

    יא אללה אני לא מאמינה.
    אני אפילו לא שמתי לב כמה הזחל בעצמו נראה כמו תרמיל…
    מדהים ברמות!
    תודה שועי,
    איזה גילוי על הבוקר.
    ודרך אגב, איזה אקלובלוב אחד
    אמר לי שהוא רוצה להרשם לתחרות שלך
    הוא מאוד חריג בקרב בני מינו העולצים
    יש לו תיסמונת אבי ביטר…

  13. שועי Says:

    אם יש לו תסמונת אבי ביטר, ניחא
    אם היתה לו תסמונת אבי ביטר למון זה כבר היה משהו!
    (-:

  14. mooncatom Says:

    משהו משהו אפילו הייתי אומרת.
    תודה שועית
    ויום טוב.

  15. שחר שילוח Says:

    הפוסט מקסים ועשב החלומות מקסים והענק פשוט יפהפה.
    איפה החנות?
    אני רוצה גם.

  16. mooncatom Says:

    תודה משולשת לך שחר,
    החנות זצ"ל היתה בדיזינגוף סנטר,
    הענק הענק נמצא באינטרנט בלבד
    ולי נשאר רק התרמיל הגדול…
    והסיפור.

להשאיר תגובה

