…ותודה על העוגיות

עוּגִיָּה:  איטלקית biscotto‏‏‏‏ אנגלית cookie‏‏‏‏ גרמנית keks‏‏‏‏ דנית småkage‏‏‏‏ הולנדית koekje‏‏‏‏ הונגרית keks ‏‏‏‏יוונית μπισκότο‏‏‏‏ סלובנית piškot‏‏‏‏ ספרדית galleta‏‏‏‏ סקוטית briosgaid‏‏‏‏ פורטוגלית bolacha‏‏‏‏ פינית keksi‏‏‏‏ צרפתית biscuit‏‏‏‏ שבדית kaka‏‏‏‏ תורכית kurabiye  (בכל השפות זה 200 קלוריות)

בחורף העוגיות שולטות ללא מיצרים, הקור והדיכּי מכניעים אותי, אין מאבק, העגבניות ישֵנות. העוגיות משתלטות על כל חלקה טובה וממלאות אותי בפחממות שומנים וסוכר שאין לי שום כוח שבעולם להתנגד להם. אבל כשהקיץ מגיע ומצב הרוח משתפר ואני יכולה ללכת יחפה, אז מתחיל הכיף: מי יותר בריאה וטעימה, והכי הכי יפה. הכי הכי שמחה, העגבניה.

עַגְבָנִיָּה:  איטלקית pomodoro‏‏ אנגלית tomato‏‏‏‏ גרמנית tomate‏‏‏‏ הונגרית paradicsom‏‏‏‏ יוונית  ντομάτα‏‏‏‏ סלובנית paradižnik ספרדית tomate‏‏‏‏ ערבית بَنْدُورَة פולנית pomidor פורטוגלית tomate ‏‏‏צרפתית tomate‏‏‏‏ קטלנית tomàquet ‏‏‏‏רומנית tomată‏‏‏‏ רוסית помидор‏‏‏‏  (בכל השפות זה 20 קלוריות)

השם 'עגבנייה', שמקורו בשורש ע.ג.ב, במשמעות חיזור, ניתן לה על ידי יחיאל מיכל פינס בהקבלה לכינויהּ העממי באירופה 'תפוח אהבה'. הצעות נוספות לשם הירק ניתנו על ידי הרב קוק שהתנגד לשם בעל האופי המיני והציע 'אדמונייה', ואליעזר בן יהודה שהציע את השם 'בַּדּוּרָה', צורה עברית למילה הערבית 'בַּנְדוּרַה' (بَندُورَة).

במילה עגבניה צריך היה, לכאורה, להופיע דגש באות ב', שכן השוא באות ג' הוא לכאורה שוא נח (ההברה 'עַגְ' היא הברה סגורה ובה תנועה קטנה). אולם, המלה 'עַגְבָן' היא מהמשקל קַטְלָן, שהשווא בו הוא שווא מרחף (כמו במילה צרכן). כך, המילה עַגְבָנִיָּה הגזורה ממנה שקולה למילה צַרְכָנִיָּה, שאף בה הכ' רפה.

אני לא יודעת איך השם עגבניה ניצח בסוף, אבל אני שמחה, שם נהדר.

תגים:

24 תגובות to “…ותודה על העוגיות”

  1. תמי ברקאי Says:

    אכן, פירות הקיץ ובהם העבגניה, סליחה- עגבניה – הם שמחים, מלאים בחיים ובמיץ, וחושניים.
    אתמול טעמתי בשוק עגבניית שרי שהיתה מתוקה כמעט כמו עוגיה.

  2. mooncatom Says:

    אין,
    אין,
    אין,
    כמו
    העבגניה,
    תמיץ',
    אין!

  3. אומנית זעירה Says:

    מזדהה עם התשוקות השונות לפי העונות…
    הבהרת לי את מצבי עם כל הפרשנות וההבהרות הבלשניות :
    "בחורף מרופדת – בקיץ מחוזרת"

  4. המחסנאית Says:

    עוגיה זה פאסה.
    עגבניה כזו אדומה ועגלגלה היא מעולה.
    אני כל כך גאה באלה שצמחו לי בעציץ. (למרות שכמה מזיקים חמדו להם גם עגבניות וחלקו איתי את היבול).
    זה מה שצריך לעשות: לדאוג לדור הבא של עגבניות משובחות כאלה. לשמור כמה זרעים ולהטמין באדמה. ואז תהיי גם רב חובלת וגם גננית

  5. mooncatom Says:

    תשמעו,
    יש כאן נבחרת מאוד מרשימה:
    אמנית, מחסנאית ועגבנית!!!

    ל ת מ ר

    הגדרת זאת מדוייק ומצויין,
    אני עובדת עכשיו על הריפוד,
    בתקווה להגיע לחיזור.

    ל מ ח ס נ א י ת

    כל הכבוד על היבול…
    הזכרת לי שזה היה לי בתכנון,
    אני מתכוונת בהחלט לנסות.

    תודה לשתיכן,
    איכלו עגבניות,
    והיו שמחיות!

  6. שועי Says:

    מיכל יקרה,
    יש כמובן את החיבור האולטימטיבה בין עוגה/עוגיה ועגבניה— פיצה.
    בשל שכיחותן של פיצריות ואפשרות ההזמנה המשתרעת על פני היממה כולה
    אין ספק כי החיבור בין עוגה ובין עגבניות הכרחי לאדם
    (-:

  7. mooncatom Says:

    שועי יקר,
    אכן, פיצה היא פרי אהבתם של עגבניה ובצק…
    אבל לא יעזור, אתה בחור,
    ועוד בחור רזה…
    שלא מבין את עניין ה
    בצק כאויב האישה מקדמת דנא.

    אתה מכיר את 'פיצה עגבניה'
    שזה אנשים דתיים, צעירים ושמחים,
    שעושים פיצה דקיקה ו ט ע י ממממממממ ה ?

  8. תמי ברקאי Says:

    שמתי לב שברשימת העוגיות לפי שפות נשמטה לה ה-e שבסוף העוגיה ההולנדית.
    מעתה אמרי koekje
    כלומר "קוקיֱה"
    ואם מישהו עוד לא הבין למה יש בי ערגה כה גדולה לחיים בהולנד, נראה לי שהתשובה נמצאת כאן, במילים כמו קוקיה ואחיותיה.

  9. mooncatom Says:

    איזה יופי!!!!!!!
    שאני עושה את השטויות שלי,
    ומביאה עוגיות בכל מיני שפות
    ויש אפילו מי שיודע.
    אין לך מושג כמה שימחת אותי…
    קוקיֶה ואן דר ברחאי שכמוך!
    בואי ניסע להולנד?!

  10. שועי Says:

    אצא לי אל היער לפגוש את הקוקית…

  11. תמי ברקאי Says:

    בואי – עם שועי
    נצא אל היער
    נאכל קוקיה ופוׁפֵטְיה
    ויהיה ממש חזאלך, שזו המילה המקסימה ל"נעים/ בייתי"

  12. mooncatom Says:

    חזאלך…
    בטח!

    קוקו!
    קוקו,
    הן זוהי הקוקית…
    תקשיבו…

  13. שועי Says:

    מיכל ותמי,
    הנה שיר פולק אנגלי The Cuckoo שיש לו שלל ביצועים בלתי אפשרי (כולל Kristien Hersh)
    כאן בבצוע של הרכב אנונימי המנגנים בפאב אירי

    תהנו.
    תפגשו את הקוקית.

  14. mooncatom Says:

    חיפשתי ומצאתי,
    יפה להלל:

    Oh the cuckoo
    She's a pretty bird
    She wobbles when she flies
    She don't ever hollar cuckcoo
    Till the fourth day of July

    וחוץ מזה לא תיארתי לעצמי
    שבחור שמנגן על קונטרבס
    יכול להיות כל כך…

  15. תמי ברקאי Says:

    אז ככה. תודה שועי על השיר הנהדר!
    אבל מה שקרה לי אח"כ.. זה שלחצתי על הקישור הזה

    וצפיתי בחדווה בדיויד אטנבורו יוצא מן הסבך עם משקפת כמו שקורה רק בסרטי טבע בריטים משנות השמונים.
    אבל אוי… אוי… הסרטון על הקוקיה שמראה איך בוקע גוזל הקוקיה בקן הזר ומעיף מתוכו את הביצים המקוריות וצומח למימדים מפלצתיים.. אויי… אני מרגישה כמו אחרי סצינת רצח באיזה סרט אימה. או כמו אחרי שמגלים משהו על החיים שלא רצינו לדעת.
    בקיצור, תלחצו על הקישור רק אם אתם בשלים ושלווים, ואם יש לכם תמיכה הולמת

  16. תמי ברקאי Says:

    דורשה לי חוויה מתקנת. אולי אטנבורו עשה גם איזה סרט על עוגיות, או עגבניות

  17. mooncatom Says:

    אוי תמיצ'
    אני רואה שהיתה לך חוויית גוזלים גזלנים קשה…
    מיד מגיע פיצוי,
    קוביית סוכר קטנה:

    Little Bird, Little Bird

  18. mooncatom Says:

    ותיקנתי את העוגיה ההולנדית,
    לקח לי קצת זמן אבל זה תוקן.

    הולנדית koekje‏‏‏‏

  19. תמי ברקאי Says:

    תודה על החוויה המתקנת. אני מתוקנת עכשיו לחלוטין, ואי אפשר לראות עליי בכלל שאמש נתקלתי בדבר הנורא הזה!

  20. mooncatom Says:

    אני שמחה תמצ'
    יכול להיות שכל מה שהייתי צריכה לעשות
    היה להוסיף לך e בסוף והיית מיתקנת מיד?!
    קוקיה/עוגיה/עבגניה שכמותך!

  21. טלי Says:

    כשהייתי קטנה קטנה קטנה, בת שנה-שנתיים, הייתי אומרת שעגבניה זה הסוכריה שלי וגבינה לבנה זה גלידה. נשבעת!

    בלי עוגיות דוקא הייתי יכולה לחיות לא רע בכלל. אבל בלי גלידה לא. ובלי עגבניות- ניסיתי, לא רוצה. יותר כיף עם (-:

  22. mooncatom Says:

    חיים בלי גלידה אינם חיים!!!
    אני חוזרת
    ואומרת
    שיהיה ברור:
    חיים בלי גלידה אינם חיים!!!

  23. טלי Says:

    ברור!

    (-:

  24. mooncatom Says:

    ברור!

להשאיר תגובה

