וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ

                     "דברי קוהלת בן דוד, מלך בירושלים. הבל הבלים אמר קוהלת, הבל הבלים הכל הבל. מה יתרון, לאדם בכל עמלו שיעמול, תחת השמש. דור הולך ודור בא, והארץ לעולם עומדת. וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ, ואל מקומו שואף זורח הוא, שם. הולך, אל דרום, וסובב, אל צפון סובב הולך הרוח, ועל סביבותיו שב הרוח. כל הנחלים הולכים אל הים, והים איננו מלא, אל מקום, שהנחלים הולכים שם הם שבים, ללכת. כל הדברים יגעים, לא יוכל איש לדבר, לא תשבע עין לראות, ולא תמלא אוזן משמוע. מה שהיה, הוא יהיה, ומה שנעשה, הוא שיעשה, ואין כל חדש, תחת השמש. יש שיאמר ראה זה, חדש הוא, כבר היה לעולמים, אשר מלפננו. אין זיכרון לראשונים, וגם לאחרונים שיהיו, לא יהיה להם זיכרון עם שיהיו, לאחרונה"                (ספר קוהלת, פרק א')

 

החיפושית הקטנה הזו חיה מהזבל. כן, זבל זבלים הכל זבל, ככה היא אומרת. זבלית פרעה, Scarabaeus sacer, זה השם הרשמי שלה: בלטינית הוא מגלה לנו שהיא מקודשת ובעברית הוא מגלה לנו למי. הזבל שהיא מלקטת הוא מקור החיות שלה, ספק האנרגיה שלה. החיפושית הזו מגלגלת כדור זבל שגדול פי שנים או שלושה מגופה ועל כן זכתה לעלות ולשכון בפנתיאון האלים המצריים. היא זו אשר מגלגלת את כדור החמה, מקור החיים שלנו, ספקית האנרגיה שלנו. השמש שקוצבת את ימינו ואומרת ללילותינו סוף, שראתה כבר הכל ויודעת שאין כל חדש ועדיין כדאי לזרוח אל יום חדש.

     

 

אז איך אפשר שלא להשתאות כנגדה? גם יפיפיה וגם עושה את הדבר המופלא הזה. אז המצרים סגדו לה וציירו ופיסלו אותה, וגם ייצרו חותמת בדמותה הקרויה חרפושית, scarab, המצויה בכל תרבויות המזרח התיכון שאליהם הם הגיעו. בין סמלי כתב החרטומים המצרי קיים גם סמל חרפושית, שהחוקרים מייחסים לו את המשמעויות של הוויה, היווצרות או שינוי צורה.

                                   

17 תגובות to “וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ”

  1. טלי Says:

    ועדיין, כל כדור זבל שונה במשהו מקודמו, כל יום חדש. (-:

    הזכרת לי מחזה/הצגה בכיכוב חיפושיות זבל כאלה, נדמה לי שזה נקרא "העולם בו אנו חיים".

  2. mooncatom Says:

    כן טלי,
    אנחנו מגלגלים כדור זבל חדש,
    כמו סיזיפוס, במעלה כל יום…

    מצאתי,
    זה של קארל צ'אפק הצ'כי
    והשם המקורי שלו הוא 'מחיי החרקים'
    נפלא,
    אני אחפש,
    חרקים זה דבר מרתק.

    תודה,
    שבת נעימה.

  3. שועי Says:

    מיכל יקרה,
    מאוד אהבתי את הרשימה, גם בגלל שהן הזכירו לי את החרפושיות
    אבל גם בגלל שבמקומות יהודיים מסוימים כמו בראשית רבה וספר התמונה
    מתואר העולם כאילו נברא על מקום האשפה, כלומר סוג של חיריה.
    מה שמסביר את פעילותה של החרפושית, המזיזה משם לכאן, את מערכת השמש
    לצלילי Here Comes the Sun של הביטלס.
    (-:

  4. mooncatom Says:

    כי יש חיפושיות הזבל
    ויש חיפושיות הקצב…

    תודה שועי,
    אני מאוד מאוד אוהבת את הרעיון
    שהעולם נברא על תל אשפה,
    יש בזה משהו יפה ופיוטי.

    שבת שלום.

  5. המחסנאית Says:

    חיפושית סופר זבלנית ראויה לכבוד שזכתה בו. אין כמו להפיק זהב או אנרגיה מהשיירים.
    חיית המחמד האמיתית שלי ( זה סוד) הן תולעים אדומות. הם לא עגולות ולא כל כך יפות כמו חיפושית הזבל אבל גם הן שיכות למעגל המחזור. ויתר על כן – הן מייצרות מהזבל מזון לאחרים. אז ניצלתי את ההזדמנות הזו להזכיר גם אותן המקופחות ודחויות.

  6. אומנית זעירה Says:

    החרפושית כסמל, כפי שהיא מופיעה באומנות פשוט מדהימה, אסטטית, ריחנית, חכמה ונאורה והדוגמאות שהבאת מקסימות. אבל בחיים עם כדור זבל או בלי כדור זבל…. קצת קשה.

  7. mooncatom Says:

    מחסנאית ואומנית,
    ברוכות הבאות אל הלהגנית…

    ל מ ח ס נ א י ת

    הידד לתולעת,
    העובדת בשקט על הקומפוסט,
    כדי שתוכלי לגדל ירוק חדש.
    אכן, במיחזור צריך פועלים, זבלנים, תולעים…
    ויש לי הערכה עד הערצה אליהם.
    תודה.

    ל ת מ ר

    אני מבינה,
    מי שלא מת על ג'וקלך למיניהם,
    לא מתחבר אל השחרחורת הזו,
    אבל מהכיוון של האמנות,
    את יכולה גם יכולה, וזה נפלא.
    משם גם אנחנו שתינו מתחברות., נכון?
    תודה,
    וד"ש למוטק'ה שפירא הורוביץ…

  8. rutiyon Says:

    איזה יופי
    מרחיב דעת ולב
    נזכרתי אייך ממש מזמן קנינו בשוק הפשפשים חרפושיות טורקיז
    יפיפיות, עדי לצוואר, זוכרת?

  9. mooncatom Says:

    הי רותי ב.
    מה זאת אומרת אם אני זוכרת?
    בטח שאני זוכרת, מה מזמן,
    זה היה רק אתמול,
    לפני שלושים שנים…
    תודה תודה.
    אני שולחת לך במייל,
    צילום, תראי, בדיוק כאלה!

  10. אמא Says:

    גם אני זוכרת היטב את תקופת שוק הפשפשים .את החירפושית ואת כל ה'"שמטס"
    שקניתן .לא זרמתי איתכן אז וחבל .אני מתנצלת.
    בחרטה אמא

  11. mooncatom Says:

    הי אימוש,
    …נוֹ, רייַה דה רייַה,
    נו, זֶ'ה נֶה רגרטה רייה…
    בלי חרטות.
    וחוץ מזה,
    אם היית זורמת,
    איך היינו יכולות למרוד?
    חיבוק לך אימוש,
    תודה.

  12. bddaba Says:

    וואלה. לא ידעתי את כל זה. בהחלט מרתק. הבעיה היא רק בחזות. חרק שקצת דומה לג'וק. חרק. ראיתי חיפושיות יפות יותר…

  13. mooncatom Says:

    הי שרון.
    קודם כל,
    למה להגיד ג'וק…
    לא יפה.
    אני הייתי אומרת כמו שאלתרמן אמר:
    יש יפות ממנה,
    אך אין יפות כמוה.
    והיופי, כידוע, הוא בעיני המתבונן.
    דרך אגב, גם במשפחת הזיבליות
    (שגם אתה ואני שייכים אליה,
    כחובבי ג'אנק…)
    יש יותר יפות, אבל אני אוהבת אותה…
    תודה.

  14. bddaba Says:

    נו, ניסוחים… כתבת יפה…:)
    אבל אני לא זיבלון… ואינני חובב ג'אנק. מבנים ותיקים ונטושים, אלו שאני מצלם, אינם ג'אנק אלא פנינים אדריכליות, מבנים עם עבר עשיר, חללים חזקים, עם פרטים מלבבים, רק כבוד יש לי לעזובה הזו, שכאמור אינה ג'אנק, לא בעיניי לפחות…

  15. mooncatom Says:

    הו הו, שרון,
    איך יכולת לזלזל בי
    שיש בי פחות מכבוד ואהבה
    למה שאני קוראת ג'אנק???
    אם היית רואה
    מה אני אוספת בחמלה מהרחוב…
    לזה התכוונתי כשאמרתי שאני זבלנית.
    אם אתה לא אוהב את ההגדרה,
    אני משחררת אותך ממנה,
    למרות שבעיני היא מצויינת.
    ומה שמתפורר מהזמן,
    רק נהיה יותר ויותר יפה.
    עזובה חלודה פאטינה של זמן,
    אני אוהבת את זה.
    לא?

  16. bddaba Says:

    חלילה, נראה לך? לזלזל? הכל חצי בהומור מיכל. ג'אנק זה נהדר, רק אנשים יצירתיים ובעלי מעוף יכולים לראות יופי בחפצים עזובים ובמקומות כאלו. מתפורר מהזמן, יופי, לגמרי! גם אני אוהב.

  17. mooncatom Says:

    אוףףףף….
    נרגעתי.
    הידד לחפושיות הזבל, לזבלניות,
    ולמי שמצלם את הכל.

להשאיר תגובה

