דגים גדולים ודגים קטנים

טו' בתמוז

             "…אבל אז, במרחק ניכר מן הספינה, הוא ראה בחורה צעירה מנופפת לעברו. אותה צעירה, הוא זכר, מהעבר הרחוק, הוא ידע מיד. היא סימנה לו להתקרב אליה וחייכה, כאילו המתינה לו שם כבר זמן מה. הוא החל לשחות לעברה. כן, אותה אחת ללא ספק. קצת יותר מבוגרת, בדיוק כמוהו. אבל אותה אחת. כשהתקרב אליה היא שחתה הלאה והמשיכה לנופף. הוא לא ידע כמה זמן הוא נמצא ככה מתחת למים, שוחה לעברה, אבל ידע שהזמן הזה ארוך מכפי שהיה אמור להיות. הוא שחה עד שקרן שמש בקעה מבעד לים המוצף שמן, והוא הביט למעלה וראה שאין מעליו שום שמן, רק תכלת צרופה. הוא חיפש את הבחורה – את הגברת הצעירה, הוא תיקן את עצמו – אבל גם היא נעלמה."

מתוך סיפורי דגים: קורותיו של אדם גדול מהחיים. ספרו של דניאל ואלאס, בתרגום יצהר ורדי להוצאת זמורה ביתן. השם באנגלית פי אלף יותר יפה מהשם בעברית, אני לא יודעת איך היה צריך לתרגם, אבל בכל זאת… Big Fish: A Novel of Mythic Proportions.

זה ספר מופלא, על נסיונו של בן לפענח את חייו של אביו לאחור, על ערש מותו של האב. זה ספר על קשר בין אבות ובנים בכלל, ולמרות שאני בת ולכאורה לא אמורה להזדהות, מצאתי שם את עצמי לא פעם. התהיה, עד כמה אנחנו באמת מכירים את ההורים שלנו נשאלת בו יפה ומהדהדת גם בתוכי. זהו ספר מרהיב ברגישותו. טים ברטון עשה ממנו סרט. יפה, אבל כדרכו תמיד, הוא הבליט את הפנטסטי והתיאטרלי ופספס את הרגשי והעמוק, שלפי דעתי הוא היופי של הספר. כדאי מאוד לקרוא את הספר הזה, לכולם, אבל בכל זאת, לגברים בעיקר.

ואלה דגים ששוכנים בים הגדול של ביתי. מלמעלה למטה זה ככה: חותמת עץ, קישוט חימר לבן, חרוזים מעץ צרוב, ברזל מפוסל, תכשיט זהב למזל, מחזיק מפתחות מאמייל וכפות מדידה מפלסטיק.

תגים: , ,

9 תגובות to “דגים גדולים ודגים קטנים”

  1. רות Says:

    שבוע טוב למיכו יורדת לים.

    "וככל שהתרחקו הלוך

    כך גדלה אהבתם ".

    ויש דג יותר גדול, זה שאכל את אבא.

    שששש….רגע שתיקת הזימים.

    המשיכי, המשיכי, קחי אותי לים ,לימים, לעומקים .אוצרות.

  2. mooncatom Says:

    הו רותו,
    אני כל כך אוהבת
    שיש לנו אותן אסוציאציות,
    ושאז את שוברת את זה
    ביציאה אליך לגמרי.
    שתיקת הזימים
    זה פשוט נפלא!
    אני ממשיכה עם הים…
    עד סופשבוע הבא.
    שחיה נעימה יקירתי!

  3. המחסנאית Says:

    יש לך אוסף מרשים של דגים.

    זה קשור למזל?
    החותמת מצאה חן בעיני במיוחד. פתאום אני מרגישה שאני גם צריכה חותמת. אולי של משהו אחר. ינשוף למשל.
    תודה להמלצה על ספר. עוד אחד.

  4. דודו פלמה Says:

    אהבתי את דגי הבית. ניכר בהם שאת מטפלת בהם יפה. ושטוב להם אצלך בים הביתי. הם ניראים שמחים.

  5. mooncatom Says:

    בוקר טוב,
    בוקר טוב!

    ל מ ח ס נ א י ת

    אני לא אספנית טיפוסית,
    אני אספנית לקטנית בלתי מחוייבת,
    האוספים שלי מתגלים לי עם הזמן.
    החותמת באמת מקסימה,
    אם אני אמצא ינשוף אשלח אותו אליך.

    ל ד ו ד ו

    אני חושבת שהם מרוצים…
    אבל יש לי הרגשה שהם היו מעדיפים ים אמיתי?!
    בכל מקרה הם מקנאים בציפורים,
    שמהן יש לי הרבה הרבה יותר,
    הציפורים הן חבר'ה ממש.

    תודה חברים,
    הדגים מודים גם הם.
    (בשקט)

  6. טלי Says:

    דגים הם חברים של ציפורים.

    כמו ששירים הם חברים של סיפורים.

    והדגים שלך יפים. את הסרט ביג פיש מאוד מאוד מאוד אהבתי. את הספר לא קראתי ולא חשבתי שהכרחי, עכשיו אני חושבת שכן.

  7. mooncatom Says:

    "דגים עפים ציפורים שוחות,
    היא בילבלה לי ת'מחשבות…"
    דני סנדרסון אמר את זה הרי גם…
    ובעניין הספר,
    כמו שאמרתי אצלך:
    עוד אחד לערימה!
    הידד.
    תודה טלי.

  8. עינת Says:

    ציפורים ודגים – יחד, זה סוג של 'זאב וכבש' 'נמר וגדי', לא?

כתיבת תגובה