מעשה תשבץ

ב' באב

 

                        "…וַיָּבֹא אֶל אוּלָם גָּדוֹל וּמְרֻוָּח, וְהָאוּלָם קִירוֹתָיו בְּדֹלַח, וְעַמּוּדָיו זָהָב. רִצְפָתוֹ, בַּהַט וָשֵׁש, מַעֲשֵׂה תַשְׁבֵּץ, וְכִפָּתוֹ, לִבְנַת הַסַּפִּיר, כְּעֶצֶם הַשָּמַיִם לָטֹהַר, וַאֲבָנִים טוֹבוֹת, כַּדְכֹּד וָשֹׁהַם וְיָשְׁפֵה, קְבוּעוֹת בָּהּ וּמְאִירוֹת כַּכּוֹכָבִים."  (שלמה המלך והאדרת המעופפת, ח"נ ביאליק)

היום עסקנו בפיתרון של תשבץ, כלומר מוחמד על הטיט ועדנאן על הריצוף, עסקו בפתרון התשבץ שאני חיברתי. אבני התשבץ הזה קרויות טראצו, הידוע יותר בכינוי בּלטָה. אריחי ריצוף משוייפים העשויים מבטון לבן וחצץ ולעתים גם פיגמנטים שונים. מקור השם הוא העיירה באיטליה, שבה כנראה, החלו לערבב אבנים קטנטנות במלט לרצפה בדוגמאות שונות וללטש, עד שהבריק. עד לשנות השבעים היה נפוץ מאוד הריצוף בטרצו מרובע במידה של 20 סנטימטר שבו כמות חצץ נמוכה יחסית והרקע הוא בטון לבן פשוט.

 

הם היו קצת חשדנים בהתחלה, זה לא בדיוק הדבר שהם רגילים ואני לא בדיוק המעסיקה שהם רגילים, אבל ככל שהתקדם הפתרון ככה זה יותר ויותר מצא חן בעיניהם. גם בעיני. לא תמיד מה שאנחנו רואים בעיני רוחנו נראה טוב גם בחיים. הפעם זה עלה על דמיוני. הידד!

 

תגים:

10 תגובות to “מעשה תשבץ”

  1. טלי Says:

    זה מוצא חן גם בעיניי! (-:

    וגם הדרך שבה כתבת את האבנים הטובות כמעשה תשבץ בתוך התשבץ…

  2. mooncatom Says:

    תודה טלינקה,
    אני כל כך שמחה!!!
    איזה כיף.

  3. תמי ברקאי Says:

    גם בעיניי זה מוצא חן!!
    ובסוף גם אבוא לבקר
    ותגישי לי עוגיות על מפה משובצת.
    אבל אבוא גם אם לא.

  4. mooncatom Says:

    נמירה,
    תהיה מפה משובצת
    ויהיו גם עוגיות,
    ואת, גם את תהיי.
    ישששש!

  5. שועי Says:

    מיכל יקרה,
    תשבצים מזכירים לי משום מה את האקוורלים של הציורים הימיים
    בהחיים הוראות שימוש של פרק
    אבל יותר מכך המלה 'מרצפת' מעידה על רצון ליצור רצף, כמו אדם שמנסה לספר לעצמו את סיפור חייו בהיגיון, ומשמיט את כל אותם הרגעים שחווה בהם הכל היה נדמה לו חסר היגיון ולא היה לו ברור לאן הכל מוביל.

    [ותמי הנמרה, עוד אמצא זמן לחבור לרצף האותיות אצלך באתר, שכמו אצל רילקה נדמה שבאל"ף סופה שתנוח]

  6. mooncatom Says:

    שועי בוא ואגלה לך בסוד…
    ששש…
    אני לא
    כל כך
    אוהבת
    תשבצים.
    כלומר אני אוהבת אותם כאלמנט גראפי ויזואלי יפה
    אבל לא כמה שהם,
    ניצול עקר ומופרך של הזמן…
    בדיוק כמו האקוורלים ההם שדיברת עליהם.
    אבל לפני שבחרתי להיטפל לתשבץ,
    חשבתי לקרוא לרשומה 'עקרון הרצף'…

  7. אמא Says:

    מרגש!!!וזה שעשית הקשר לשפת התנך הנפלאה ביותר הוסיף לי ממימד של התרגשות.הראתי לאבא והוא אומר שהתוצאה הסופית מענינת אותו ולא התהליך. אותי התהליך מענין ביותר.

  8. mooncatom Says:

    אמא'לה,
    ביננו, שהוא לא ישמע, תתקרבי…
    התהליך מאוד מעניין אותו,
    כשזה התהליך שלו…
    נכון?
    יללה,
    בקרוב גומרים
    ואז תראו!

  9. המחסנאית Says:

    איז כף של מעשה תשבץ. כאלה אני מאד אוהבת ונראה שיצא לך מאד יפה. טראצו פושטי לכאורה, נושם, חי , ואצלך יוצר גם שטיח אלגנטי. גם לשבץ בדים לשמיכת טלאים זה כף, וגם ריבועי סריגה של קורשה, נכון?

  10. mooncatom Says:

    אני מתה על שמיכות טלאים,
    וריבועי הקרושה שלי הולכים ומתרב(ע)ים…
    בקרוב יחוברו למעשה תשבץ!

    תודה מחסנאית,
    שבת נעימה.

להשאיר תגובה

