היימיש

כו' באב

מה עושה בית? כלומר, מה הדבר שכשאתם רואים אותו אתם ישר מרגישים: בית. או שאתם מריחים אותו או טועמים? לאמא שלי יש ביטוי ביידיש, היימיש*, כשהכוונה בדיוק לזה. לפעמים זה משהו קצת מרופט או בלוי מרוב שימוש ושנים, לפעמים זה משהו שהתאמצו לעשות, או שרק אמא או סבתא עשו, לפעמים זה חפץ ולפעמים מאכל. פעם גרתי עם מישהו שהיה קם לפני בכל בוקר ומכין קפה, והייתי מתעוררת מהצליל של כוס הקפה מונחת על המדף ליד המיטה והריח של הקפה. הייתי מתעוררת לבית. לפעמים הדבר הזה בלתי ניתן להסבר ולפעמים הוא נמצא לנו פתאום דווקא רחוק מהבית ומעורר שמחה וגעגוע. צנצנת גדולה עם מלפפונים להחמצה על אדן החלון. גלעין של אבוקדו נשען על גפרורים בכוס מים, מוציא זנבנב שורש ואז עלים ענקיים מפתיעים. ריח של עוגת תפוחים נאפית, של כביסה טריה, מגנטים על מקרר מחזיקים חשבון מים או פתק מאהוב. עיגול האור של מנורת קריאה על ספה. אגרטל שהיה שייך לאישה שלא כל כך הכרתי אבל היתה אמא של אבא שלי. מגבת מטבח מרובבת תלויה על מסעד של כיסא. הכיסא.

.

.

.

אתמול עשיתי ריבה משזיפים. שזיפי שגיב, הסגולים המארכים האלה, שיש להם חלון הזדמנויות קצר באופן מרגיז. התמזל מזלי הפעם ונקלעתי לסופרמרקט בדיוק כשהם היו. הריח של הריבה המתבשלת ואוסף הצינצנות האקלקטי שלי, עשו לי ישר תחושת בית נפלאה, וזאת למרות שרוב הבית כבר נראה כמו אחרי טורנדו, הכל ערימות וארגזים ושקיות, ורק שביל צר בין המחשב למקרר מסמן היכן אני חייבת להתנהל ישירוֹת וללא עיכובים.

————————————————

* פעם חשבתי לתומי שקהילת האַמיש קרויה ככה בגלל שהם אנשים בייתיים כאלה… אבל זה לא נכון, הם קרויים על שם המייסד שלהם. ובכל זאת, איזה יפים הבתים שלהם וגם האופן שבו הם בונים אותם.

אז שתהיה לכם שבת היימיש, שבת שלום.

תגים:

17 תגובות to “היימיש”

  1. תמי ברקאי Says:

    ריבה שהכינו בבית היא ללא ספק אחד הדברים ה-ביתיים שיש.
    ואם היא משזיפים כאלה מאורכים… אז אני רוצה גם!! אני כ"כ אוהבת אותם.
    מזל טוב על עוד שלב במעבר מבית לבית.
    כמו שזה נראה מפה, הבית החדש שלך הוא כבר אחד מהביתיים ביותר שנוצרו וייווצרו..

  2. mooncatom Says:

    תמיצ'קה,
    יש צנצנת אחת,
    עם שמך עליה!
    יש.

  3. תמי ברקאי Says:

    יש? יש!!!

  4. דודו פלמה Says:

    מיכל, מעניין הקשר הזה בין אוכל לבית.
    כנראה שזהו קשר חזק וסמוי מן העין,
    כל כך עד שמרסל פרוסט החל את מסעו
    בעקבות הזמן האבוד מריחן של עוגיות מדלן
    שנשא אותו אל ילדותו. לכן יתכן שאחד
    מסוגי המסעות המרתקים ביותר שאנו
    עורכים הוא המסע אל הבית הנמצא
    מעבר לריחות העבר.

    • mooncatom Says:

      הי דודו,
      אני מסכימה איתך,
      הקשר בין בית לאוכל הוא חזק מאוד מאוד,
      ולדעתי אינו סמוי בכלל,
      הוא גלוי כמו חמאה על לחם,
      כמו ריח של מרק עוף…
      לכל אחד, כמו לפרוסט גם לך וגם לי,
      הוא מגולם בדברים אחרים.
      אז מה היא "עוגיית המדלן" שלך?
      נורא בא לי לעשות את המחקר הזה.
      תודה ו…
      בתיאבון!

  5. שועי Says:

    מיכל יקרה,
    כמדומני כי ביאורה של המלה הערבית הַאמִש (Hamish) פירושה: שוליים.
    פתאום חשבתי על הקשר בין היידיש ובין המלה הזאת, כי את הדברים המרופטים/ישנים, שאינם תופסים את העיין אבל גם לא מעוניינים להשליך לאשפה,
    שמים בשולי-הדברים.

    אני לעומת זאת מסיים להכין ממש עכשיו ממולאים (-:

    • mooncatom Says:

      כן, לפעמים אלה הדברים השוליים לכאורה,
      אבל לא הממולאים,
      שהם עיקריים בתכלית העיקר,
      ויש לי תכנון לכתוב על מילוי פלפלים,
      איך ידעת?
      שבוע טוב,
      שועי יקר,
      שבוע מלא וממולא!

  6. שחר שילוח Says:

    צנצנות גם לי עושות תחושה של בית: צנצנת ריבה, צנצנת חצוצים, צנצנת עוגיות, הצנצנות האקלקטיות במטבח עם כל הקטניות והדגנים והאגוזים.
    תודה על המילה החדשה ביידיש. אשתמיש.

  7. mooncatom Says:

    הי שחר,
    צנצנות חצוצים,
    גם אם לא התכוונת,
    זה פשוט נהדר,
    ואני שמחה שיש לי שותפה במועדון הצינצנות!
    ו… תתחדיישי!

  8. אמא Says:

    הריבה טעימה מאוד.התלמיד עלה על רבו. לסבתא ולי לא יצא כזה טעים.

  9. mooncatom Says:

    התלמידה עלתה על הרבניות…
    או דווקא, כמו שאומרים:
    אני עומדת על כתפי ענקיות!
    תודה אימוש.

  10. טלי Says:

    עשית לי חשק לריבה…(-:

    זה באמת הכי ביתי שיש, וגם ממולאים, ובכלל תבשילים, כלמיני תבשילים וריחות.

    קרה לי הרבה פעמים שנכנסתי לבית של מישהו, בית שלא הייתי בו מעולם, וישר הרגשתי שזה בית.

    (כמו שאני מרגישה פה בסלט המחשבות שלך, אפילו כשאני מפציעה אחרי הפסקה ארוכה….).

  11. mooncatom Says:

    איזה כיף,
    זה לא ממש מקורי מצידי, אבל זו האמת,
    שאין מחמאה יותר גדולה מזו,
    את יודעת, נכון?
    זה כל כך נעים לשמוע.
    חיבוק לך טלי!

  12. דורית Says:

    אני עומדת על כתפי ענקיות
    ???
    מה פתאום, את נתלית באילנות גבוהים

  13. mooncatom Says:

    מה? באמת?
    ואני חשבתי שאני סתם שוחה לי
    בנעליים הגדולות שלהן…
    (וזה עוד עושה לי רגל קטנה,
    אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי)

    בוקר טוב אחותי!

  14. המחסנאית Says:

    אני משלימה חוסורים. רק כמה ימים וכמה הרבה עבר, עליך, כאן, עלי.
    תכלת in מסמרים out
    צרפתי גדול ישן ומחודש – משענת ראש למיטה כזו גם אני רוצה. אלך גם אני לשנקין, למרות שעכשיו אני אמורה להוציא החוצה יותר מאשר להוסיף. צנצנות למשל, לא כואב לזרוק? ובמיוחד עם הם קצת לא שגרתיות וכאלה יפות ועם מכסה מיוחד? ואיפה שמים את הריבה אם לא בצנצנות ששומרים?
    היימיש, הביתי מאד קשור לאכול – שיטת פיתוי ידועה גם למחזרים וגם לרוכשי דירה פוטנציילים היא ריחות אוכל ביתי בסיסי שממלא את החלל – לחם שנאפה, תבשיל (צלי או משהו אחר עם בצל מטוגן) וגם ריבה ועוגה.
    בגלל שהזכרת היימיש – נזכרתי בהיים שנמצא בשמי המקורי.
    טוב, אעצורכאן ותכף אמשיך

  15. mooncatom Says:

    הי מחסנאית יקרה,
    בוקר טוב,
    התגעגעתי ואפילו טיפה דאגתי,
    אני מקווה שאת בטוב.
    בעניין הצינצנות אני כל כך מבינה מה שאת אומרת…
    לא מסוגלת להגיד לא לצינצנת.
    וחוץ מזה,
    איזה נחמד זה
    שיש לך בית בשם!

כתיבת תגובה

