המעגל האינסופי

ו' בתשרי

 

 

כל שושנה היא אי

של השלום המובטח

השלום הנצחי

 

בכל שושנה מתגוררת

ציפור ספירית 

ששמה "וכתתו".

 

ונדמה

כה קרוב

אור השושנה,

כה קרוב

ניחוחה,

כה קרוב

שקט העלים,

כה קרוב

אותו אי –

קח סירה

וחצה את ים האש.

 

/זלדה

 

 

ואין בכלל דבר כזה שושנה, זו שאנו קוראים לה שושנה היא בעצם וֶרֶד, והשושן הוא בכלל פרח אחר ששמו גזור מן המילה שש. אבל מה זה חשוב בכלל, אם לכל אחד מאיתנו ברור בדיוק למה מתכוונים כשאומרים שושנה. סבתא שושנה וריבת שושנים*, שושני קינמון, שושנה של אש, שושנת הרוחות, ועוד הרבה דברים, דברים שעומדים וקמים ונובטים ופורחים ונהיים בעיני רוחנו, כשאנחנו אומרים שושנה.

 

הסופרת האמריקאית גרטרוד שטיין ובת זוגה החיישנית אליס בי טוקלס, גרו בפריז ואספו אל ביתן היפה את כל הבוהמה הפריזאית. על זה כדאי מאוד לקרוא בספר המרתק 'האוטוביוגרפיה של אליס בי טוקלס' שלכאורה כתבה היא אך למעשה שטיין כתבה על חייהן המשותפים, מבלבל? כמובן, היא היתה פוסט מודרנית לפני שמישהו בכלל הבין מה זה מודרני… והיא היתה חכמה, חכמה מאוד. והיא אמרה ש'שושנה היא שושנה היא שושנה היא שושנה' וזה היה כתוב במעגל אינסופי על צלחת שנשברה וגם על חותמת שעווה שנשמרה, בעיזבון המרתק שלהן. 

ונדמה שאין מרחק יותר גדול בין האמירה של גרטרוד שטיין והשיר של זלדה, וגם אין קירבה גדולה יותר, הרי כל מה שצריך הוא לקחת סירה ולחצות את ים האש.

 

————————————————

* ושושנה שמצאת בנעורייך, תמיד תפרח בשבילך.

** היתה לי סבתא שושנה והיא הכינה, בחיי, ריבת שושנים.

18 תגובות to “המעגל האינסופי”

  1. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    פעם כללתי את השיר היפה הזה של זלדה ברשימה על אפשרויות שלום, שושנים, דת ומיסטיקה יהודית ויוונית, הנה כאן: http://shoeyraz.wordpress.com/2009/06/25
    ובאמת דומה שכאשר משתמש פאול צלאן בצירוף "שושנת שום-איש" מה שעומד לו בראש הוא העם היהודי, כנראה בעקבות ספר הזהר וביאורו לפסוק משיר השירים: 'כשושנה בין החוחים כך רעייתי בין הבנות"
    אוהבי ורדים ושושנים גדולים הם ההטרונימים של פסואה: אלורו די-קמפוש וריקרדו
    ריש ומעט גם פדריקו גרסיה לורקה שהעניק לאחד מקבציו את השם "שושנה וסכין".
    לאלוויס קוסטלו יש אלבום יפה וקודר (הנפתח דווקא בשיא של אופטימיות) הנקרא
    Mighty like a Rose וכמובן יש גם את ג'ניס ואת שושני המסתורי המורה של לוינס.
    וכדאי גם תמיד לקרוא את ספרו ל ב' טראוון, "השושנה הלבנה" (בתרגום עינת שמיר, הוצאת תמוז: תל אביב 1986. התרגום הקודם בסדרה הקטנה של עם-עובד הוא בלתי קריא בעליל).

    ריבת שושנים לא הכרתי, אבל סבתי שלי היתה אופה עוגות שושנים (-:

  2. דודו פלמה Says:

    מיכל, כבוד גדול לפוסט הזה.

    לאימא שלי קראו שושנה, השם הזה מעלה

    גירות ממגירות חיי (כמו ששר דורי בן זאב).

    ויפה מצידך להקדיש פוסט כל כך יפה לאימי.

    ושועי, פצעת אותי. אהבתי מאוד את התרגום

    הישן של 'השושנה הלבנה'. כשקראתי אותו לפני

    שנים הוא עוד לא היה 'ישן'. ושכחת את מר שושני ( – :

  3. שוֹעִי Says:

    דודו,
    צר לי על הקוצים. אבל התרגום הישן קצת העלים בעיניי את כתיבתו הפשוטה הכמו- עממית של טראוון ומנסה להפוך אותו לרומאן גרמני מודרניסטי או אוסטרו-הונגרי מראשית המאה העשרים (וטראוון אינו ייוזף רות וגם לא מוסיל). מה שיפה בטראוון אינו רק החתרנות החברתית (הדגשת זכויות אדם, סוציאליזם, שיוויון וכיו"ב) אלא גם היותו סוג של מספר-סיפורים שעל יד המדורה. מבחינתי הוא סוג של אב רוחני של ריימונד קארבר וגם של ג'ורג' אורוול. בן-ממשיך של מרק טוויין, למרות שאני לא יודע האם טראוון אי פעם קרא את "הזר המסתורי" של טוויין.
    עוד דבר, גם בתרגומי צבי ארד של טראוון בזמורה-ביתן, למשל:אניית המתים, האוצר של סיירה מאדרה, קוטפי הכותנה (אני לא זוכר אם הוא תרגם את מרד התלויים או לאו) שמר המתרגם בחלקים מן הדיאלוגים על עגה, ולא ניסה לעבד את הדיאלוגים ולא את השפה למשהו מכובד ומכופתר. לא קראתי את טראוון במקור מעודי, אבל אני מניח כי המתרגמים שתרגמו בלשון פשוטה ידעו מה הם עושים והם נאמנים יותר למקור.
    אה, ולא שכחתי את שושני (ראה בתגובה הקודמת) אבל כן שכחתי את ר' שמעיה השושני, חכם מסתורי נוסף בן תקופתו של רש"י, המזוהה לפעמים עם ר' שמעיה תלמידו-מזכירו של רש"י, אבל כנראה שהם אינם אותו אדם. דומה עליי כי אותו שושני (פעם היו לי כמה שיחות עם מלומד חרדי שטען שהוא אחד מתלמידיו) אפשר שנטל את כנויו מאותו חכם עלום, מי יידע?
    מה שכן שכחתי לחלוטין, הוא את שירו הכביר של פאולו קונטה, Laozi, שגיבורתו היא שושנה, המתבקשת לשוב אל ציינה-טאון הנושנה שלה (זה נמצא אצלי תחת הרובריקה 'על רוח האתר')

  4. mooncatom Says:

    בנים יקרים,
    הצמחתם כאן שדה שושנים לתפארת,
    ואני, אני רק חוח קטן בין השושנים האלה,
    תודה לכם.

  5. המחסנאית Says:

    השושנה שלך העלתה המון אסוציאציות על השושנות, שושי, שושקה ורוזה, ועל גרטרוד שטיין והמינגווי ( כי הכרתי אותה דרך כתבים וביוגרפיה שלו), ומי שושנים שדודה נעמי היתה רוקחת מהעלים בגינה ומכינה משקה מלכותי בגביעי זכוכית ארוכים עם חלב ומי סודה גם. ומי שושנים שמתבלים תבשלים ובכלל לא דומים לאלו שמוכריםש בבקבוקים…

    הקעקוע הוא אמיתי?
    יש לי בעיה עם קעקועים, גם אם זו שושנה מקועקעת.

    ובעניין אחר ואולי לא לגמרי אחר – חיפשתי את הספר שלך היום. אמרו שיש , ראו קודם אחדים, – ואופס – כבר נמכרו. אולי מחר און מחרתיים. רציתי לקנות למישהו ולקרוא בעצמי אחר כך. אתפנה לכך בראש ובלב לאחר שאסיים ( אולי אסיים) קריאת מאות העמודים התובעניים והלא ספרותיים במסגרת מחויבויותי , או אולי בין לבין.

  6. mooncatom Says:

    הי מחסנאית,
    איזה יופי,
    הוספת עוד כמה יפיפיות לשדה!
    וצדקת בעניין הספר, לי אין אף קעקוע,
    אבל לגיבורה שלי… אוהו, יש לה המון.
    יש לי איזה היקסמות בלתי מוסברת מהעניין הזה
    ועוד אכתוב עליו פעם.
    תודה
    ויום נעים.

  7. טלי Says:

    כמה אני אוהבת את השיר הזה!

    את מכירה את הביצוע המושר של גידיגוב?

    לגבי קעקועים אני מרגישה כמו המחסנאית, ולגבי השושנים – בים עוד יפליג קפיטן!
    (ויאכל עוגות שושנים עם ריבת שושנים, לצד תה שושינים בכוס פורצלן עם עיטורי שושנים ורודות. למרות הקעקוע שלו, או בעצם בגלל.

  8. mooncatom Says:

    אח טלי,
    קפיטן מסייה ז'וז'נים…
    עם שפע קעקועים,
    שותה תה מכוס פורצלן מעוטרת שושנים
    בזרת זקורה אלגנטית.
    תמונה נהדרת,
    תודה.

  9. טלי Says:

    את עושה לי תמונות כאלה לפעמים, נראה לי שהוא קרוב של אלנבי ודיזינגוף שרוכבים בגופיות….(-:

  10. mooncatom Says:

    לגמרי!
    אבל כמובן טלינקה,
    אני מזרימה איזשהו חומר
    ואת מדליקה את הגפרור,
    שילוב נפיץ!
    איזה כיף!

  11. אורי Says:

    ראיתי את ההערה שלך אצל שועי והסתקרנתי. אכן שושן שלם רקחת כאן (:
    ואני מאוהב בשושנות עוד מההיא המפונקת בנסיך הקטן.

    חתימה טובה!

  12. mooncatom Says:

    הי אורי,
    טוב שבאת,
    ראיתי שבסילבוס שלך 'קורס באהבה' (נהדר),
    אז בעניין אהבה:
    אשרי האוהב פרח אחד ויחיד
    (הנסיך הקטן)

    ת ו ד ה,
    ושתיכתב ותחתם לאהבה כמובן…

  13. איריסיה קובליו Says:

    פוסט נהדר. השושנה עליך??

    • mooncatom Says:

      איריסיה,
      ת ו ד ה .

      קעקועים אצלי זו רק משאת נפש,
      לגיבורת הספר שלי יש המון,
      לי אין, ולא יהיו לי כאלה.

  14. איריסיה קובליו Says:

    אז נחליף ספרים בהזדמנות קרובה. הסתקרנתי:)

    • mooncatom Says:

      ועכשיו גם אני.
      על הספר שלי הכברתי כאן הרבה מילים בבלוג,
      ואם את אומרת שגם לך יש אז מיד אני רוצה לדעת גם על שלך!

  15. איריסיה קובליו Says:

    בערך אפשר למצוא על זה כאן
    http://www.getit.co.il/BN_Direct/50008/
    ובעוד מקומות
    נמשיך בפרטי…

להשאיר תגובה

