אונטער די גרינינקע בוימעלאך*

 ז' בתשרי

כן אני יודעת, זה מאוד מאוד לא מקובל בקרב משוררים טובים ונחשבים (אז מה זה אומר על איכות השירה שלי? עזבו…) לא אכפת לי. אני אוהבת את המשוררים על העצים. זה מצחיק אותי, זה מקסים אותי, זה משמח אותי ככה פתאום באמצע היום, זה מגניב. הציורים כל כך יפים**, הם מלאים הומור חכם, והם עומדים ליד השירים, שחלקם ידועים ומושרים וחלקם פחות, אבל יפים נורא, כולם יפים.

הם נצחיים, הם עומדים לעד, ולא אכפת להם בכלל אם קוראים אותם ואם משתמשים בהם כמו היו כלי עבודה ואם מפרקים אותם ואם מאווררים אותם באור היום ואם מפייחים אותם באוויר העיר ואם מוזגים מהחג שלהם אל החולין ואם מישהו משתהה לרגע וקורא ואם מישהו בהיסח הדעת מתחיל לזמזם מנגינה שכוחה ואם מישהו שואל מישהי משהו על זה ואם מישהו מגלה פתאום משהו שלא הכיר ואם שורה אחת קטנה נתקעת למישהו בראש ומסתובבת איתו אחר כך בעיר והולכת איתו אחר כך הביתה או הולכת איתו אחר כך לישון.

   

חיים נחמן ביאליק, מגבעתו ומקלו לצידו, על משאית אשפה ירוקה וחורקנית. זלדה, בנעליה העדינות וישיבתה המכונסת, מול פאב שצעירים מחכים להכנס אליו או נשפכים ממנו אל הרחוב, מעשנים או מתנשקים. לאה גולדברג, שנראית כמו נערה, מוארת בכל המובנים ברחוב החשוך והריק. ואבות ישורון שאני בטוחה, אני בטוחה שהיה נהנה אם היה רואה את זה.

השירה חיה, וזה לא מובן מאליו בכלל.

————————————————

* בין העצים הירקרקים, שירו של ח.נ. ביאליק ביידיש, ובעברית גם.

** יזהר כהן, ריאיון מעניין.

.

תגים: , ,

14 תגובות to “אונטער די גרינינקע בוימעלאך*”

  1. סתיו אדם Says:

    אני אוהב את הפרוייקט הזה , על מכוניות הזבל , על העצים , על תחנות האוטובוסים, איך אומרים אם לא בית ספר …..לפחות ברחוב אולי משהו יקלט ….מקסים

  2. טלי Says:

    למה לא מקובל?

    לא יודעת מי נחשב "נחשב", אני חושבת שזה מקסים לגמרי!

    וגם הבלטות עם הציטוטים בכניסה לאונ' ת"א. אני לא תל אביבית בכלל ומאוד מאוד מחבבת את פיסות התרבות האלה באמצע החיים והרחוב. מאוד!

  3. דורית Says:

    מוזגים מהחג שלהם אל החולין
    זה בדיוק מה שהרגשתי בפעם האחרונה שהסתובבתי בת"א וראיתי את הדבר הנהדר הזה – חגיגיות באמצע החיים
    ניסחת את זה נפלא

  4. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    הערות לסדר היום: זה קצת מעציב שבקמפיין המצויין הזה (גם אותי הוא משמח) מה שמייצג את אברהם שלונסקי הוא שיר הפתיחה של "עוץ לי גוץ לי". אני אוהב מאוד את "עוץ לי גוץ לי", אבל מלבד מחזות הילדים וספרי הילדים ("אני וטלי בארץ הלמה") היה שלונסקי גם משורר מן המובחר. (-:
    חוץ מזה, דומני כי הזכויות לקמפיין שמורות לאיתן נחמיאס-גלס שבפתיחת "אני סימון נחמיאס" שלו כתב בזו הלשון:

    הייתי רוצה ששירי יפורסמו על לוחות המודעות
    של הסרטים החדשים וההצגות, שאנשים יעמדו
    באמצע מדרכה מתקהלת ויקראו בעמידה את שירי האחרון
    שיחליפו דעה, יתווכחו, שיקללו ואפילו שתתפתח
    קטטה מדי פעם בגלל המלים או החום בלי הרוּח […]

  5. דודו פלמה Says:

    היי, גם אני מאוד אוהב את פיסות התרבות המעופפות האלה.
    על מרצפת הרחוב, על הקיר ועל מכונית הזבל. אך אם תרשו לי לרגע להיות איה (הנרגן הניצחי מפו הדב), הייתי מוסיף שעל רקע הריק התרבותי השורר בבתים פנימה מה שאנחנו מקבלים דומה למה שצ'סלב מילוש מתאר בשירו 'קמפו די פיורי':

    יש ורוח מגטו בוער
    הביאה גווילים משחירים,
    ביעף רוכבי קרוסלה
    תפסום בדהירה ההוללת.
    בידר את משלוח הנערות
    הרוח מגטו בוער.
    צחק ההמון רווי נחת.
    יום אל"ף, עיר וורשה צוהלת.

    האחד כאן לקח ילמד
    שהמון ורשאי או רומי
    סוחר ואוהב ושמח
    מול מזבח קדושים ומול מוות.
    השני כאן ילמד שהכל,
    שהוא אנושי, בן חלוף.
    ועל שכחה שגוברת
    בטרם כבתה השלהבת…

    מעומק הלב, באמת מצטער על העגמומיות, זה לא אני זה מיכל עשתה לי עם הכותרת באידיש שלמעלה.

  6. יהודית חן לי Says:

    נחמד מאד להסתכל על שירי הילדות

    מעורר מחשבות חדשות

    בעיקר מקפיץ את רגשות הנוסטלגיה

  7. mooncatom Says:

    שלום חברים וחברות
    חובבי שירה ושירוֹת…

    ס ת י ו

    נכון, מאוד!

    ט ל י

    בלטות תרבותיות,
    זה מאוד מתאים לי…

    ד ו ר י ת

    אחותי, תבואי שוב, נו!

    ש ו ע י

    שלונסקי שולטטטתתת!!!1

    ד ו ד ו

    קצת יידיש
    וכבר אנחנו בשואה?
    נו נו, אגעזונט אין דיינע קופ!

    י ה ו ד י ת

    ברוכה הבאה,
    שמחה שאהבת.

    ת ו ד ה
    לכולכם,
    אהבת שירה היא בסיס טוב לידידות,
    הלא כן?

  8. דן Says:

    מהאתר של "מעריב" ,טרי , ממש מהיום, משירים של ציפי שטשוילי, שעשיתי בהם , אשכרה, שמות SHAMOT ובצעתי מהם שורות, כבוצע רצועות מחלה , שנאפתה זה עתה.

    בְּיַד עֲפִיפוֹנִים שְׁנַיִּם

    רָקַמְתִּי כָּל הַמְּזִימָה לְהִתְנַפֵּל עַל הַקּוֹצִים

    קָרַעְתִּי מְהַשַּׁיִּש הָיָה חֲצָץ שִׁנַיִּם הָיוּ גַּם חוֹצֵצִים

    (…)

    בְּעִמּוּת עִם שֶׁקָע

    לְעַקֵּם שִׁנֵּי מַזְלֵג לְחַבֵּר רֹאשִׁי

    נִשְׁמָט בַּחֲקִירוֹת

    מַזִּיק בָּצֶבַע הַטָּרִי בְּהִלּוּכִי

    מְפַזֵּר יוֹנִים בְּתוֹך עַרְסָל

    מִתְגּוֹשֵׁשִׁים שְׁנֵי מַרְפֵּקִים

    (…)

    עַכְשָׁו הַזְּמַן

    לְהִתְמַהֲמֵהַ עַכְשָׁו הַזְּמַן לְגַעֲגֵּעַ

    לְפַעֲפֵּעַ בַּיָּם

    (…)

    אִישׁ הַמָּנוֹס

    אַתָּה שׁוֹמֵעַ צִחְצוּחַ חֲרָבוֹת וּבְעֶצֶם זֶה סָכּו"ם אֵין לְךָ דָבָר בַּיְּקוּם מִלְבַדִי

    עָגוּם וִיְסוֹדִי עַד לְמְאֹד

    סלט המילים הרב שכבתי והממוזלג הזה, התחבר לי , מיד, דרך סלט האסוציציות המחשבתי שבי , חזק ,כבמגע דבק מגע ,
    להרבה מהמתחולל כאן במעונך הבלוגי

    בכל מקרה זה P.U.T

  9. mooncatom Says:

    הי דן,
    איזה כיף לך שטעימה לך החלה הזו של ציפי שטשוילי,
    כשמרגישים ששירה נכנסת לגוף באופן כזה, זו מתנה כבירה.
    איזה יופי, בדיוק כמו שאמרתי,
    השירה חיה, וזה לא מובן מאליו.
    תודה.

  10. שחר שילוח Says:

    גם אני מצטרפת לאוהבי פרויקט השירים.
    זה ערבוב חינני של קודש עם חול והוא עשוי מאוד יפה מבחינה גרפית,
    וכמו שאמרת גם מלא הומור.
    אלטרנטיבה מעולה לשלטי החוצות שבד"כ הם דוחים במיוחד

  11. mooncatom Says:

    הי שחר,
    והנה הוספת נקודה מאוד חשובה שלא חשבתי עליה…
    תבורכי, תודה.

  12. mooncatom Says:

    ותודה
    גם לתמי.

  13. רוני Says:

    גם אני אוהבת אותם, איזה מזל שאין לי שירים להגן עליהם. בעיקר אני אוהבת שרגע אחרי שהתעצבנתי על רעש משאית הזבל אני רואה אותה פתאום, וזלדה יפתי יושבת שם, ואני סולחת לעולם על רעשיו.

  14. mooncatom Says:

    הי רוני,
    כמה טוב שבאת!!!!
    (ועוד כמה סימני קריאה)

    מ'זתומרת להגן?
    הלוואי שהיו לוקחים שיר שלי למשאית זבל…
    (לטנדר קטן? לצפרדע אשפה? לסתם פח?)

    אבל כן,
    כל כך נכון,
    על כל פשעי הרעש
    תפצה השירה.

    תודה!

להשאיר תגובה

