אז איך עושה ציפור?

כ' בחשוון

בעברית יש מילים שונות לדברים שבעלי כנף שונים, עושים במקורם. שירה זה רק אחד מהם. אווז מגעגע, צווח, מגרגר וקוהק. אוח נאנח ואוֹהֵהַּ*. אפרוח מצייץ ומצפצף. ברווז מגעגע. דוכיפת מהדהדת. זמיר מסלסל. זרזיר מפטפט. חסידה מלקלקת. יונה הומה והוגה. ינשוף מהמהם ונושף. נץ מצפצף. נשר צועק וצורח. עגור מצפצף ומצווח (המילה כרוכיה בביטוי 'מצווח ככרוכיה', גיליתי רק לאחרונה, היא פשוט עגור בשפת המשנה). עורב קורא. עפרוני מסלסל. ציפור בלי סוג מסוים מצייצת, מצקצקת, מצפצפת, שרה ומזמרת, עושה צְוִיץ צְוִיץ או צִיף צִיף**. שרקרק שורק. תוכי מדבר, שורק, מפטפט ומקשקש.  תנשמת נושמת ונושפת (פעם מתחת לאיזה חלון שישנתי לידו חשבתי שאני שומעת זוג מתעלס באהבים עד שהבנתי שמדובר בתנשמות). תרנגול-הודו מהלצר (כשהייתי ילדה היינו שואלים אותם מתי פורים והם היו עונים "אדר אדר אדר", זה נקרא להלצר?) התרנגול קורא והתרנגולת מקרקרת. ('איך עושה כבשה?' מתוך אתר השפה העברית) (ההערות בסוגריים הן שלי)

למה ציפורים שרות?

"…ציפורים מתחילות לשיר באביב כתגובה ביולוגית לימים הארוכים יותר. כך עולה ממחקר בריטי-יפני חדש. לטענת החוקרים, כשציפורים חשופות לאור היום לפרק זמן ממושך, כמה מתאי המוח שלהן מעוררים אצלן סדרה של תגובות הורמונליות שגורמות להן לחפש בני זוג, דבר שהן עושות באמצעות שירה." (סוכנות רוייטרס, אתר וואלה)

למה ציפורים שרות?

"ככה, כי שמח לי כל ככה, והשמש עוד מעט זורחת" (זו תשובת הבולבול, כפי שנמסרה על ידי דוברו, מר ע. הילל)

למה ציפורים שרות?

כי הן ציפורים.

~

היום יש הרבה קישורים, זה יום של ציוצים.

~

תשמעו (אבל גם תראו, איזה מתוק) אותו.

~

גם אם תעשה בי טוב
מים, קרן אור.
גם אם תתרגש מאוד
גם אם לא.
אני ארוץ אליך תמיד מעליך
אני ארוץ אליך להציץ בעיניך. אם רק תבוא.
כל הציפורים מצייצות בדלת שלך
כל הציפורים מצייצות לאהבה
כל הציפורים מנסות לגעת בך
כל הציפורים מבקשות מהפכה.

/ ברי סחרוף ושרון רוטר (איזה קליפ מקסים!)

 ~

            "…ובתוך האולם אשר שם המלך יושב עשוי כֵּן זהב קטן, אשר יושם עליו הזמיר בזמרו, וכל השרים והסגנים והחורים התקבצו ויבואו אל האולם, ואת השפחה הקטנה נתנו גם היא להיות נצבת מאחרי הדלת, ולה קראו עתה שם תפארת לאמר:  גברת המבשלות אשר למלך, וכל השרים והסגנים והחורים לבושים את בגדי החמודות, וכלם הביטו אל העוף הקטן אשר מראהו שיבה ואשר המלך חפץ ביקרו. והזמיר נתן את קולו ויזמר, ותֵּראינה הדמעות בעיני המלך.  אז התאמץ הזמיר וייטיב לזמר שבעתים מבראשונה, וכל העם שומעים את הקולות ולבם נשפך בם כמים, והמלך יושב ושומע ומתעדן ומתענג, ואחרי כן הואיל לצוות אשר ילבישו את הזמיר נעל זהב על צואריו, והיה לו לאות יְקָר וגדולה, ואולם הזמיר ברך את המלך בשלום וימאן לקבל, כי אמר אשר שכרוֹ לפניו. "הנה דמעות ראיתי בעיני המלך, והיו לי הן לשכר אשר אין עוד כמוהו!  כח נפלא נתן אלהים לדמעה היוצאת מעין מלך וכל יקר לא ישוה בה!  אלהים הוא היודע כי לקחתי שבעתים ככל משכרתי!"  ואחרי כן הוסיף לזמר בקולו הערב אשר קסמים באוצרותיו." ( מתוך 'הַזָּמִיר' מאת הנס כריסטיאן אנדרסן. כל הסיפור, בתרגום ישן ומלא חן של דוד פרישמן, ב'פרויקט בן יהודה')

~

על ראש הברוש שבחצר שמחה והמולה,
שם כל הציפורים בעיר הקימו מקהלה.
העפרונית הסולנית ניקתה את הגרון,
שילבה כנף, זקפה מקור וגם פצחה ברון.
ציף ציף, שריק שרק בול בול ביל בל
לה לה לה… וכל מי ששמע אמר,
אח איזו מקהלה.

(הרבה בתים, הרבה ציפורים, וסוף אופטימי:)

….האופרטה היפה לא באה עד סופה,
מחר יצפצפו קונצרט על עץ הצפצפה.

/ 'מקהלה עליזה' (ביצוע לא שיגרתי), לאה נאור

~

ועכשיו, (רצוי לסגור חלונות, שהשכנים לא יחשבו שהשתגעתם לגמרי) קבלו את הציפור הפסיכית של Cyber-Zico, ששרה מעומק ליבה, את ההמנון האמריקאי ויומולדת שמח.

ואחרון אחרון חביב, תשמעו את הגאון הזה!

————————————————

* "ורק האוח המשונה למראה אוֹהֵהַּ לפרקים…" (שלונסקי, תרגום "מסעי הצפרים" לדוידוב)
** בדנית ושוודית: פּיפּ פּיפּ, פינית: פּיִיִפּ, גרמנית: פּיִיֶפּ, הולנדית: טְיִיפּ, אנגלית: צ'יפּ, צ'ירפּ, טורקית: ז'יפ ז'יפ, יוונית: ציוּ ציוּ, הונגרית: ציפּ ציריפּ, איטלקית: צ'יפּ, יפנית: פּי פּי, פורטוגזית וספרדית: פּיוֹ פּיוֹ, רוסית: פִיְט פִיְט.

תגים:

17 תגובות to “אז איך עושה ציפור?”

  1. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    צפורים מסתובבות/צפורים מסתובבות/שמח פה/ושמח שם
    כתב נושא מגבעת אחר (לא אני)
    השיר של רוטר/סחרוף מצוין
    והתרגומים של פרישמן תמיד מלאי חן-קדומים (נתקלתי השבוע בתרגום שלו של "כה אמר זרטוסטרא" של ניטשה)
    ונתקלתי השבוע בספר הפרוזה הנהדר של משורר היידיש הניו-יורקי יעקב גלאטשטיין "כשיאש הגיע" (תרגם: דן מירון, הוצאת עם עובד: תל אביב 2010) במסע בכרכרה דרך יער אותו מלווה הזמיר בזמרתו בדרך לעיר פולנית ששמה קוז'מיר.

  2. mooncatom Says:

    שועי יקירי,
    איזה מקבץ ציוצים מקסים הבאת לי על הבוקר!
    תבורך, שיהיה לך יום מלא רינה.
    תודה.

  3. המחסנאית Says:

    ואיך הן לומדות לשיר? (בשפות השונות של המיה, וצפצוף, ואוהה וכו')?

    הן לא לומדות לשיר.

    הן יודעות את זה וברגע המתאים פוצחת בביצוע מושלם.

    אבל, אם זה תלוי – כי אם בילדותן לא שמעו למשל שיר מבולבל ( שנסיין מרושע השמיע להם בטייפ לאחור) אז יש סיכוי הן כנראה תשרנה שיר מבולבל.

    גם ההודים בחצר של סבתא שלי אמרו אדר אדר.

    נעים מאד להתחיל את היום עם הציוצים והתמונות והמידע העשיר שאת מביאה.

  4. המחסנאית Says:

    ואני כותבת ממש מבולבל והתכוונתי, ולא בטוח שעכשיו זה יצא מובן (כי אני מקלידה מהר ולא רואה שגיאות) – הן חייבות לשמוע שיר נכון ולא מבולבל מאמא ואבא או מציפורים מבוגרות אחרות כדי לממש את השירה הציפורית הייחודית .

    • mooncatom Says:

      הו מחסנאית,
      בצד החרדה שהבעת,
      יש משהו דווקא מרגש,
      בכך שהגוזלים לומדים לשיר מהמבוגרים,
      נכון? אני אוהבת את זה.
      וזה נחמד שגם לסבתא שלך וגם לשלי
      היו תרנגולי הודו לשאול מתי פורים!

  5. רות Says:

    הי מיכו
    בתור ייצור מסדרת הזוחלים והמתרפקים,חוזליטו זה הארדקור!
    מיד ישבני מתאבן מצינה וחוסר תנועה, שם על רצפת הבטון במועדון הנוער ב נוזהה ביפו.
    כל יום שלישי בא החוזליטו וצייץ בקול קסם על הריו ועל הוידה ושר מילים של קשיש בן שלושים. איך בכינו. ביום שלא בא ,הלכנו לחפש את פרח לב הזהב.
    כולנו בדרכים ,קרועי אוזניים לקול הראשוני.

    אלופה את.

    • mooncatom Says:

      הי רותו!
      זוחלים ומתרפקים זה נהדר,
      בדיוק אתמול אמרתי למישהו,
      שאנחנו יצורים נזקקים, נו, יונקים…
      כרגיל, ריגשת אותי בתגובתך,
      אני נהנית לעורר בך זכרונות מתוקים.

  6. דודו פלמה Says:

    היי מיכל,
    כמובן שהלב יוצא אל המקהלה המזמרת שם בחוץ,
    אבל העיניים, מה לעשות, העיניים הולכות לאיור המופלא
    של 'הזמיר של מלך סין' . איזה איור מפואר. נהדר. השאיר
    אותי בלי אוויר ומילים. ממש עשה לי חשק לגור בתוכו
    (למרות שזאת כבר אגדה סינית אחרת).

  7. טלי Says:

    בולבולבולבול בילבלללללללללללללה…(איפה אייקון של תו כשצריך אותו?)

    ציף ציף, מעל הרציף, שלל הציוצים שלך משמח מאוד.

    גם אני שקעתי באיור המדהים הזה ובעיקר בהבעות הפנים שם.

    אני משתדלת לחתום על תשובתו של הבולבול של ע' הילל, זו התשובה הכי טובה, ושלל המונחים האלה- איזה שפע של קולות!

  8. שוֹעִי Says:

    מיכל, טלי,
    אני מזדהה עם בולבול אקבובלבול
    אין לו כנפיים
    אבל יש לו צפורים בראש
    וגם פנס סכנה ופעמון אזעקה

    (-:

  9. mooncatom Says:

    שני הדברים מאוד מאוד חשובים,
    חשובים ואסור להמעיט בחשיבותם.
    הלוואי על כולנו,
    פנס סכנה ופעמון אזעקה.
    תודה שהזכרת לי שועי,
    תודה,
    וחלומות רגועים.

  10. דודו פלמה Says:

    ואם כבר מדברים על בולבול אקבולבול, אי אפשר בלי התשובה היהודית/פולנית לזמיר של מלך סין.
    "הזמיר" של חנוך לוין, "זמיר מנגינת הלילות שלי, דרור חלומותי הנשכחים"
    כפי שהוא מכנה אותו באגדה המקסימה שלו על "ציפור המכנסיים הקטנה":

    פעם בעודני ילד, גיליתי במכנסי כפתור,
    כאשר פתחתי אותו, ראיתי תחתיו ציפור.
    ציפור קטנה ורטובה מקור.
    "ילד", היא אמרה לי, "אני אביא לך את האושר הגדול"

    אחר כך נעשיתי נער, וליטפתי בלילות את הציפור.
    היא פרשה כנף כל הלילה, רוטטת מכוח עצור.
    כל תקוותי תליתי בציפור.
    "נער", היא אמרה לי, "אני אביא לך את האושר הגדול"

    ציפור מכנסי השבת שלי,
    ציפור תחתוני המתוחים.
    זמיר מנגינת הלילות שלי,
    דרור חלומותי הנשכחים.

    בא היום, נעשיתי גבר, ויצאתי בלילות עם הציפור,
    והייתי מוצא לה טרף, פה חור וגם שם איזה חור,
    והיא ניקרה ללא כל מעצור.
    "גבר", היא אמרה לי, "אני אביא לך את האושר הגדול"

    השנים חלפו, הזדקנתי, נעשתה קצת עייפה, הציפור.
    פה ושם היה כבר צורך להושיט לה יד ולעזור.
    ולפעמים היא נמנמה בחור.
    "חבר", היא אמרה לי, "תעיר אותי כשיבוא האושר הגדול"

    עכשיו הכל עבר, ובמכנסי עוד רועדת ציפור.
    ציפור קטנה ומצומקת, כל הלילה רועדת מקור.
    ועוד טיפה תלויה בקצה מקור.
    "סבא", היא לוחשת לי, "טעיתי, אתה יכול לסגור את הכפתור ".

    הוי חבר חנוך לוין, כמה שאתה חסר…

  11. mooncatom Says:

    תודה דודו,
    זה עצוב פי שלוש:
    עצוב כשלעצמו, ככה,
    עצוב להזכר בקלצ'קין שר את זה,
    ועצוב,
    שזאת התשובה שלנו לזמיר של מלך סין…
    טוב, זה דווקא קצת מצחיק.
    טוב,
    הרבה מצחיק!

  12. שחר שילוח Says:

    פוסט מרתק, בעיקר החלק הראשון שהעשיר מאוד את אוצר המילים שלי

  13. mooncatom Says:

    ציף ציף לך יקירתי,
    וגם הרבה פיפ דז'יפ!

להשאיר תגובה

