אמת על זמנית

יח' בכיסלו

 

זה השם שלה, שהיא נתנה לעצמה בגיל ארבעים ושש : SojournerTruth, והוא צירוף של אנגלית וצרפתית שמשמעו 'אמת זמנית', או ליתר דיוק, מישהו זמני, מתארח, המדבר על האמת, מעין מטיף נודד. ככה היא הרגישה, זה מה שהיא יצאה לעשות. מאז שמעתי עליה לראשונה ממש במקרה, היא עוד אור חשוב שמאיר לי בתוכי, יחד עם אורותיהן של נשים לאורך ההסטוריה העצובה והמפוארת של מאבק נשים למען שיוויון. היא היתה שפחה והיא היתה אישה חופשית ולא היה שום דבר בעולם שהיא פחדה ממנו. מה שהיא אמרה לפני מאה ושישים שנים, ממשיך להיות נכון גם היום.

סוג'ורנר טרות' נולדה ב-1797, בארה"ב, היא נולדה לעבדוּת. בגיל תשע נמכרה  לראשונה, ובהמשך נמכרה שוב ושוב, עד שפדתה את עצמה. בעקבות התגלות דתית שחוותה, החלה סוג'ורנר לנאום נגד העבדות ובעד שיוויון לנשים, וכל זאת בלא לדעת קרוא וכתוב. היא הפכה למרצה, נואמת ומטיפה רבת עוצמה, והייתה האשה השחורה הראשונה שהגיעה למעמד של דוברת פומבית ופעילה ציבורית בעלת השפעה. היא נאמה בפני הקונגרס ובפני שני נשיאים. היא אמרה "הייתי עבד 40 שנה ו-40 שנה משוחררת. אני אהיה עוד 40 שנה בכדי לזכות ולראות שוויון לכולם. אני מקווה שזה יתאפשר לי. אני פה בכדי לעזור ולשבור את הכבלים". אבל היא מתה ב-1883, והכבלים עדיין לא נשברו.

היום הוא יום המאבק באלימות נגד נשים, ואני מביאה את הנאום החזק והמצחיק והמרגש, שנשאה בוועידה לזכויות נשים בעקרון אוהיו, ב-1851

               ~   "ובכן, אפתח ואומר שאני חושבת שכל אותם דיבורים על זכויות, לנשים בצפון ולגברים השחורים בדרום, יובילו לכך שהגברים הלבנים יכנסו לפאניקה. אבל על מה בעצם אנחנו מדברים? הגבר הזה שם אומר שלנשים צריך לעזור לעלות על כרכרות, לחצות שלוליות בוץ, וצריך לפנות עבורן את מקומות הישיבה הטובים ביותר. איש לא עזר לי מעולם לעלות על כרכרה או לחצות שלולית בוץ, והאם אני לא אישה? הביטו עלי! הביטו על זרועי*, אני חרשתי וזרעתי ואספתי תבואה לאסם, ואף גבר לא הצליח להשיג אותי, והאם אני לא אישה?!

              

יכולתי לעבוד כמו הגבר ולאכול כמו הגבר כשהייתה לי האפשרות. יכולתי לשאת את הצלפת השוט בדיוק כמוהו, והאם אני לא אישה?! אני ילדתי 13 ילדים ורובם נמכרו לעבדות וכשצרחתי מצער אף אחד חוץ מישו לא שמע אותי, האם אני לא אישה?! עכשיו מדברים על משהוא שנמצא כביכול במוח, (מישהו בקהל לוחש אינטלקט) אינטלקט, בוא תסביר לי מותק, מה הקשר בין אינטלקט לבין זכויות הנשים או זכויות השחורים? אם הספל שלך מלכתחילה גדול יותר, האם זה לא יהיה מרושע מצידך לא לאפשר לי למלא עד הסוף את ספלי?

אותו איש קטן לבוש בשחור, אומר שלנשים לא יכול להיות את אותן זכויות כמו לגברים, מכיוון שישו לא היה אישה. ואני שואלת מאין בא ישו? מאלוהים ומאישה, לאף גבר לא היה שום קשר לישו. אם אותה אישה, אלה, הצליחה לעשות מעשה כה חזק עד שהפך את העולם על פיו, והיא עשתה זאת לבד, כל הנשים יחד צריכות להיות מסוגלות להפוך את העולם חזרה ולתקן את הטעון תיקון. כעת הנשים מבקשות לעשות זאת, ועל הגברים לאפשר להם. אני מודה לכם על ההקשבה, ואין לי יותר מה להוסיף."    ~

והנה הנאום, במבטא המדוייק ובקול הנהדר של הסופרת אליס ווקר.

————————————————

* מכל התמונות שלה שמצאתי, הכי אהבתי את זו, בה היא נראית הכי פחות חסוּדה והכי הרבה אישה, כמעט כמעט מחייכת. וחוץ מזה תראו איזה יד מדהימה יש לה.

תגים: ,

11 תגובות to “אמת על זמנית”

  1. טלי Says:

    איזו אישה נפלאה!

    חשוב חשוב חשוב, היום ובכל יום.

  2. mooncatom Says:

    אישה נפלאה!
    גם את,
    תודה!

  3. דודו פלמה Says:

    איזה יופי של אישה שחורה ויפה.

    ובהמשך לעלילות "נשיקה של טבחית" מאת מיכל שטיינר במשפחת פלמה. עינת (מהדיווח הקודם) העבירה את הספר לטל אחותה (התאומה הזהה) שקראה אותו מהר ומוסרת שמאוד נהנתה (היה חשוד בעיני אם הייתה אומרת אחרת, מאז ילדותן הן תמימות דעים בכל דבר שתחת השמש). שיהיה לך שבוע טוב.

  4. mooncatom Says:

    צילי וגילי,
    איזה יופי,
    יש לך שתים כאלה שוות…
    אז תיתן נשיקה גם לזהה,
    תודה לטל התאומה.
    איזה יופי!

    בנות דודו,
    שימחתן אותי מאוד!

    (רגע, אני לא מתאפקת… מה עם הבנים?
    למרות שיש מי שמנסים להדביק לו מן דימוי כזה,
    זה בהחלט לא ספר רק לנשים!)

  5. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    תודה, לא הכרתי את הספר ואת המחברת.
    ובאשר ל"נשיקה של טבחית", עוד אגיע.
    מרושם ראשוני לגמריי, גם לי הוא נראה ספר-נשים. אנסה להתחבר לצד הנשי אם-כן. זה בטח לא יזיק (-:

  6. mooncatom Says:

    שועי הרשה לי ווידוי,
    גם אני לא קראתי את הספר הזה…
    דווקא מצאתיו באינטרנט,
    אבל אויה, הוא ארוך טרחני ומייגע.
    ובכן, נסתפק במה שאנחנו קצת יודעים עליה,
    בנאומה ובקלסתרה המדהים.
    זה המון, לא?

    ובעניין הטבחית:
    עם יד אחת על הלב,
    השניה על התנ"ך,
    השלישית על המזוזה
    והרביעית על הראש של החתולה,
    אני אומרת לך, שועי,
    אתה לא צריך להתנצל יותר אף פעם,
    בחיי.

  7. טלי Says:

    (((-:

    (זה על ארבע הידיים לשועי)

  8. הופ Says:

    וואו. דמות מעוררת השראה. לא הכרתי אותה, תודה לך על ההזדמנות.
    קצת עצוב שיש ערך עליה בוויקיפדיה בעשרות שפות, אך לא בעברית. אולי הפוסט הזה יזיז משהו בכיוון.
    אגב, היא מתה ב-26 בנובמבר – יום ו-127 שנה לפני שכתבת את הפוסט. אני לא יודע אם זה מקרי, אבל כלום לא מקרי :)

  9. mooncatom Says:

    תודה הופ,
    מעוררת השראה,
    זה בדיוק התיאור המתאים לה,
    דגולה.
    והמקריות שאינה מקריות?
    אני מתה על דברים כאלה.

  10. דריה Says:

    ובכן, מצאתי את התרגום.
    והנה לך עוד מקריות לאוסף

כתיבת תגובה

