צלול

כ' בכיסלו,  מוצאי שבת

אבל לפעמים רוצים משהו מושלם. מושלם כזה, ששום דבר אחר לא יכול להיות מושלם כמוהו. יש ספר אחד כזה ואני חוזרת אליו בכל פעם שיש בי צורך למושלם: 'אל המגדלור', של וירג'יניה וולף.

כן, אני יודעת שיש תילי תילים של פרשנויות וניתוחים לספר הזה, על הסממנים הביוגרפיים שבו, על התימות המרכזיות, על הכל. אבל אני לא למדתי אותו בשום מקום וקראתי אותו בגיל מאוחר יחסית, ובכל זאת אני נאלצת להכתיר אותו בשם הספר המושלם, בידיעה שזה נשמע פומפוזי, מוגזם, קלישאי, ובלתי סביר. מה, יש מליוני ספרים בעולם, ואת, גם אם קראת המון, עדיין קראת רק חלק ממש קטן מהם, ובכל זאת את מעזה לומר כזה דבר גורף?  כן אני מעזה, הנה. ואני מדברת בעיקר, לא רק אבל בעיקר, על מלאכת הכתיבה, על אמנות הכתיבה ואוּמנות הכתיבה, וזו וירג'ניה וולף, סופרת שהיא מושלמת.

היא עפה כמו אוויר, מעל ובין הדמויות שלה, המעוף שלה עדין ושקוף. ואז, היא מצמידה את האוזן שלה אל תודעתה של אחת מהן, כמו רופא רציני שמצמיד סטטוסקופ אל חזהו של חולה. מצמידה, ושומעת כל רחש קטנטן, במדוייק. ואז היא יודעת גם להגיד לנו את זה, במדוייק. ואיך, איך היא עושה את זה? איך היא מחברת תודעות, זורמת בינהן, בין ילדים ומבוגרים, בין נשים וגברים, ולא רואים שום תפר. נקי לגמרי, אמיתי לגמרי, וצלול.

ולא. אי אפשר ללמוד ממנה כלום. כמו שאי אפשר להיראות כמוה, גם אי אפשר לכתוב כמוה. היא היתה, היא איננה, זהו.

 

 ובעניין התרגום.

 of cours,  if it's fine tomorrow," said Mrs. Ramsay. "But you'll have to be up with the lark," she added.    To the Lighthouse, Virginia Woolf, 1927

"כן, בוודאי, אם יהיה נאה מחר," אמרה מרת רמסיי. "אבל יהיה עליך להשכים עם הציפורים," אמרה עוד. (מאיר ויזלטיר, 'סימן קריאה' 1975)

"כן, בוודאי, אם יהיה יפה מחר," אמרה מרת רמזי. "אבל תצטרך לקום עם הציפורים," הוסיפה. (ליה נירגד, 'ידיעות אחרונות' 2009)

הבאתי את המשפט הראשון של הספר בשני התרגומים העבריים שלו, שיותר משלושה עשורים מפרידים ביניהם. שלושים שנים ועוד כמה דברים. איזה מהם יותר יפה בעיני? אין לי תשובה חד משמעית, לכל אחד מהם יתרונותיו וחסרונותיו. אני רוצה מאוד אבל קצת פוחדת, לקרוא את הספר הזה באנגלית. מצד אחד, מה, ויזלטיר לא ידע שאומרים רמזי? אבל מצד שני כמה יפה ה'אמרה עוד' שלו, הרי הוא משורר, וזה ניכר. ונירגד, למה היא ככה מוותרת לקוראים על ה'להשכים', למה לרדד את השפה כשיש ביטוי כל כך יפה לקימה מוקדמת בבוקר? ומה קרה לעפרוני, בשני התרגומים, מה איתו?

אבל שלא תחשבו. אני מעריכה עד מעריצה את שני המתרגמים האמיצים האלה, זה קשה עד בלתי אפשרי לתרגם משהו מושלם.

"כן, בטח, אם יהיה יפה מחר," אמרה גברת רמזי. "אבל תצטרך להשכים עם העפרוני," היא הוסיפה. (אני, ממש עכשיו, למה לא, זה הרי אבוד מראש…)

תקראו.

תגים: , ,

13 תגובות to “צלול”

  1. שלומית עוזיאל Says:

    כרגיל, תענוג לקרוא. נהניתי מהתרגום שלך… אל הספרות של וולף אני עדיין צריכה להגיע, אבל "חדר משלך" הוא אחד הדברים הנפלאים שקראתי.

  2. mooncatom Says:

    תודה שלומית,
    איזה כיף,
    מחמאה מיודעת את חן השפה!
    ואיזה צירוף מקרים נפלא
    (אני מתה על כאלה):
    ממש עכשיו, ברשומה הבאה שלי,
    יש לינקים לשתי הרשומות שלך על טעויות הגיוניות.
    איזה יופי, נכון?
    אז תודה,
    ותבואי תמיד!
    אה, ו'חדר משלך', הוא ענק ועדיין רלוונטי,
    ומישהי לקחה לי אותו ולא החזירה…

  3. טלי Says:

    לא קראתי את הספר הזה…

    אבל כן אהבתי את תרגומך- מותר ואף רצוי- ובהחלט עוררת את תאבוני.

  4. mooncatom Says:

    איזה כיף לי,
    להיות הממליצה
    של ספר כל כך דגול,
    זה סוג של מצווה.
    התרגום לעומת זאת…
    נו, שיהיה.
    ובכל זאת,
    תודה!

  5. דודו פלמה Says:

    היי מיכל,
    תודה על ההפניה פוקחת העיניים. היה משהו מאוד תמים ושלם באופן בו דיברת על וירג'יניה, ואם יש משהו שאני מצר עליו מאוד, זו העובדה שלא פגשתי בוירג'יניה וולף וכנראה שכבר לא אפגוש. עכשיו אני בדרך לקרוא את הספר, שכנעת אותי שזוהי שירה.

  6. mooncatom Says:

    תודה דודו,
    אתה לגמרי צודק,
    שירה.

  7. ריבי Says:

    אני תוהה… המותר לי להגדיר עצמי תולעת אם לא קראתי וירגינייה וולף? לפני כשנה רכשתי לי את חדר משלך ואני מודה-לא הצלחתי לסיימו.

  8. עדה ק. Says:

    רשימה יפה כל כך. ואני מסכימה אתך בעניין העפרוני. גם לי הוא היה חסר בתרגומים שציטטת.

  9. דורית Says:

    נקלעתי לתומי לשיח הזה. הנאה.

כתיבת תגובה

