התנועה להחזרת הזיעה

נכון שחם, אין עוררין על העובדה הזו. חם, בטח שחם. אבל כל העניין הזה של המזגנים קצת מדכא אותי. בסדר, אני מבינה, אני מבינה שלא כולם כמוני, שאוהבת את החום ובדרך כלל מאוורר יכול להספיק לי. זה משהו הרבה יותר רחב מזה, יש לי תחושה שאיבדנו כבר לגמרי קשר עם האקלים. למרות שזה נושא מדובר ומזג האוויר הוא עניין לדיונים וסיקורים בלתי פוסקים, בכל זאת, אנחנו לא חיים בעולם האמיתי. בבית, בעבודה, במקומות הציבוריים, הכל ממוזג עד קפוא, ואם חם לנו אנחנו ישר מתלוננים, כאילו שחום הוא דבר שלילי באופן גורף, כאילו זיעה היא אויב האנושות. וזה מעציב אותי. מעציב אותי לנסוע בכביש ולראות שהמכונית שלי היא היחידה שהחלונות שלה פתוחים. מעציב אותי שמכל הבתים מסביב עולה המיית המזגנים גם כשהערב יורד ונהיה נעים בחוץ, גם מוקדם בבוקר כשעוד יש קרירות ושירה של ציפורים. אז בסדר, יש שעות קפוחות חמה, שזה באמת סבל וזה סביר לסגור חלון ולהפעיל מזגן, בסדר. אבל יש כל כך הרבה שעות שאפשר לפתוח חלון. אבל כולם נוסעים להם בבועות הקטנות שלהם, סגורים בבתים כבמצור. זה לא רק עניין פיזי, זה גם עניין רוחני, רגשי, מדובר בהכחשת הקיום החיצוני, הכחשת הקיום הגופני. אין לי בכלל ספק שכל הוירוסים החזקים והמעצבנים האלה שמסתובבים עכשיו הם גם כי הגוף שלנו מוחלש ומבולבל מכל המיזוג הזה, ושאנחנו נושמים שוב ושוב את אותו אוויר קר ומלוכלך. אני כל כך מעריצה את האנשים שיושבים עכשיו באוהלים אבל הם מיעוט קטן, הרוב יושבים במזגנים, ונוסעים במזגנים ומסרבים בתוקף להזיע, כאילו זה חטא. תגידו לי שאני לא מבינה, שיש לי מזל שאני לא מזיעה כמוכם, ותגידו לי שתעזבי אותנו עם כל האקלים הזה וכל הקשקושים האלה, חם לנו ותודה לאל שהמציאו את המזגן. ובכל זאת אני אומרת שאפשר וכדאי להזיע. קצת אפילו, בבקשה, זה אנושי. אפשר לפתוח מדי פעם חלון בבית או באוטו, בבוקר מוקדם, או לפנות ערב, תראו, יש שמים.

12 תגובות to “התנועה להחזרת הזיעה”

  1. שרון רז Says:

    לטעמי האישי המזגן הוא ההמצאה הכי חשובה ונהדרת במאה העשרים… מבין לגמרי את מה שאת כותבת, מסכים באופן מינורי עקרוני בלבד, יש פה ושם שעות, או דקות… שאפשר לפתוח חלון… אבל בגדול אני עם מזגן בעבודה, באוטו, בבית ואני מברך על הקרירות האנטי זיעתית וגם על הרעש הלבן המנתק אותי מהסביבה ומרעשיה הפתאומיים, לי טובה המונוטוניות הזו, הקרירה. מרגיעה אותי.

  2. mooncatom Says:

    שרון יקר,
    התנועה להחזרת הזיעה מקבלת אותך בשמחה ומחבקת אותך חיבוק מיוזע,
    ומרשה לך להפעיל את המזגן מתי שאתה צריך,
    ומאחלת לך שיגיע הסתיו ורוחות נעימות יגיעו איתו,
    ומבקשת ממך רק לזכור אותה לפעמים, ואז לפתוח חלון.
    תודה,
    תודה.

  3. מהורהרת בנפשה Says:

    נראה לי שהלילה אשן עם חלון פתוח:-)
    אני עושה את זה פה ושם גם בקיץ..
    מאיפה התמונות היפיפיות של אנשי הקרח?

  4. mooncatom Says:

    הי מהורהרת,
    רוצה להיות היושבת ראש?
    איזה כיף שאת כאן,
    התנועה גדלה פי שלוש!
    רק תזהרי מהיתושים.
    אנשי הקרח הם פרוייקט של פסלית ברזילאית אחת Nele Azevedo
    שמטרתו היתה לעורר את תשומת הלב לעניין ההתחממות הגלובלית.
    יום טוב,
    חמים ונעים.

  5. דודו פלמה Says:

    היי מיכל, אמנם אני חסיד גדול של מזגנים בקיץ, אך עם זאת אני לא מסוגל להרדם כאשר מזגן או מאוורר תוקפים את טמפרטורת הגוף היקרה שלי. וכן, אני מסכים איתך שאכן הרחקנו את הטבע מאיתנו והצנענו אותו מתחת שלמת בטון ומלט. היו ימים בהם אנשים בארץ הזאת הילכו כאן והארץ לא הייתה מוסתרת על ידי בניינים גבוהי קומה והטבע הכניס את האנשים לחוויה אקסטטית. ביניהם הסתובב אחד, לוי בן אמיתי, רפתן ברפת של דגניה, שהטבע עשה בו מעשים והתקופה הייתה תקופה בה רפתנים היו כותבים שירים. בלי בושה:

    שדות שבעמק / לוי בן אמיתי

    שָׂדוֹת שֶׁבָּעֵמֶק
    קִדְּמוּנִי הַלַּיְלָה
    בְּרֵיחַ הַזֶּבֶל,
    נִיחוֹחַ חָצִיר.

    הַלַּיְלָה לָעֵמֶק
    אֲנִי אֲזַמֵּרָה,
    כִּי אֹשֶׁר בָּאַנִי
    וְחֶסֶד הַשִּׁיר.

    רָצָה גּוֹרָלִי כִּי
    אָשׁוּבָה אֵלֶיךָ
    מֵעֶצֶב הַמָּוֶת,
    מֵעֶרֶשׂ הַשְּׁכוֹל.

    מִכָּל חֲסָדִים לִי
    אֻשַּׁרְתִּי בַּיֶּגַע
    לִגְמֹעַ מֵימֶיךָ
    פִּתְּךָ לֶאֱכֹל.

    אָסְפֵנִי אֵלֶיךָ
    אֱסֹף כַּשִּׁבֹּלֶת,
    שִׁבֹּלֶת לַגֹּרֶן
    בְּחַג הַקָּצִיר!

    הַלַּיְלָה לָעֵמֶק
    אֲנִי אֲזַמֵּרָה,
    כִּי אֹשֶׁר בָּאַנִי
    וְחֶסֶד הַשִּׁיר.

    • mooncatom Says:

      זה כל כך יפה דודו,
      בלי להתנצל על אהבה אמיתית,
      ככה, אני מאוד מאוד אוהבת את זה,
      וגם, תתפלא, את ריח הזבל ניחוח חציר.

      גם אתה וגם לוי הרפתן חברים יקרים בתנועה להחזרת הזיעה.
      ת ו ד ה.

  6. avivamishmari Says:

    בדיוק. למעשה זה מה שאמרתי שנים, מול מאוורר בלבד, לא היה לי מזגן בבית. המזגנים הופיעו כשהגיעו הילדים, הסטנדרטים שלי השתנו מאז, והכל דלוק הרבה יותר שעות ביום. אבל גם עכשיו אני שמחה לכבות ולראות: נעים עכשיו בחוץ!

    • mooncatom Says:

      טוב,
      אביבה,
      להזיע עם שני ילדים תלויים עליך,
      זה קשה עד נורא ואיום,
      התנועה מאשרת לך מזגן ככל הנדרש…
      וממליצה על מאוורר תיקרה,
      זה כיף!

      (תחזיקי מעמד, עוד שבוע וחצי יא מנאייק)

  7. עדה ק. Says:

    בחדר ממוזג עם חלונות סגורים אני מרגישה כמו באקווריום. לכן, למרות שאני לא אוהבת להזיע, אני משתדלת לצמצם את שעות המזגן למינימום, ובדרך כלל חוטאת גם בהשארת חלון לא נעול. מאווררים הם כמובן הצלה, ועכשיו, סוף סוף, בערב ובבוקר כבר די נעים בחוץ.

  8. תמי דינס Says:

    כשחם ומזיע אני משתדלת לדמיין שאני בתאילנד. שם זה משום מה לא הפריע. עכשיו יש לי חשק לשייק אבטיח :)

    • mooncatom Says:

      מוכר, מוכר,
      לא מזמן הייתי בהודו,
      וזה היה בדיוק ככה.
      אני מקווה שיש לך אבטיח,
      כי אם אין, אוי.
      ת ו ד ה,
      תמי.

להשאיר תגובה

