זה שחכם ממני

יז' תשרי

עמד שם איש ג'וקר, בשיער פלטינה ופה מדמם, וצחק עלי ואני ברחתי ממנו, גוררת את הרגלים במעלה השביל, זה שהולך מאז ולעולם אל בית ילדותי. והוא בכלל לא עלייה השביל הזה, הוא מישורי לגמרי, אבל טיפסתי אותו כאילו היה הר תלול, מתנשפת, כמעט זוחלת על גחון. הגעתי אל הבית, ונכנסתי אליו, ונשענתי לאחור על הדלת וגלשתי וישבתי נשענת עליה ובכיתי. בכיתי כל כך.

כאן מתפצל זכרון החלום לשנים.

כשסיפרתי אותו במשך היום שוב ושוב, נדהמת מעוצמת הפשטות השקופה שלו, ראיתי לנגד עיני את הרגע הזה ותיארתי, איך מולי עומדים כל בני משפחתי הקרובה ביותר ומביטים בי כשאני מתייפחת. אבל עכשיו, כשהתיישבתי לכתוב את החלום במסודר, גיליתי על הפתק שכתבתי מיד עם היקיצה: היו שם מליון אנשים זרים. אני לא מבינה את הפער הזה, ואת העובדה, שזה ממשיך בכל מקרה בדיוק אותו דבר. לנגד עיניהם של רבים וזרים אני יושבת שם, בוכה מרה וחוזרת על המילים

אני

לא

יכולה

יותר

.

ואם במשך כל היום חשבתי שהחלום הזה פשוט ושקוף, אז לנוכח הפער הזה בין האופן שבו זכרתי וסיפרתי לבין האופן שבו הוא נחלם באמת, באה ההבנה שהוא מורכב יותר. שהחלק החולם שלי, שחכם ממני, מכיר ויודע ודואג להתמודד עבורי עם השנִיוּת שהולכת איתי מהרשומה הראשונה שהעליתי כאן בבלוג. בין הצורך המוזר הזה לשתף ולהיות הכי כנה ואמיתית, הדחף חסר ההסבר להיחשף ככה ולהפוך את הזָרים לעֵדים, ובין הידיעה שבַּשֶֹכֶל שזה אולי תמוה ואפילו מסוכן משהו, לשים ככה את הכמוס ביותר לעיני העולם. בין שני אלה אני מהלכת כבר כמעט שנתיים, לא מצליחה לפתור את הסתירה ובכל זאת ממשיכה ללכת עם הדחף ולא עם הקולות הפוחדים. בכל פעם מרחיקה את הקצה עוד קצת. לאן אני הולכת? החוצה, פנימה, לצדדים, לאן שצריך.

18 תגובות to “זה שחכם ממני”

  1. חיה Says:

    אני חושבת שאת כותבת נפלא ובעוצמות לא רגילות . הבלוג נותן אפשרות להישאר עם מעטה ולהיות אנונימי , גם אם נדמה שנחשפים עד הקרביים . זה כמו לחלום ולדעת בביטחה שזה רק חלום ושום דבר לא ממש אמיתי . יש בזה סוג של ביטחון .
    תודה רבה מאד.
    חיה

  2. תמי ברקאי Says:

    קודם כל – מה שחיה אמרה.
    שנית – שמחה להיות פה ולעקוב אחרייך כשאת מרחיקה את הקצוות כל פעם עוד קצת ומקשיבה למילים שנכתבות ולא לפחדים שהיו רוצים להשאיר אותן רק אצלך בבית, בפנקס, במחשב.
    והכתיבה הרי היא בסופו של דבר, דבר בפני עצמו, ניזונה מהחיים מדברת איתם משקפת אותם אבל לא זהה להם.

  3. revitalkeremויטל כרם Says:

    אין אחד חכם ממך. חוץ מזה נדמה לי שהג'וקר הוא חלום שלי. כתבת אלי היום. תודה.

  4. אמא Says:

    התמונה המצורפת מוציאה גם לי את הקרביים ולבי איתך

  5. avivamishmari Says:

    הוי. קראתי וקראתי שוב. הפה מידמם כשכותבים בלוג חושפני. לא לשכוח את עיקרון המידתיות בחשיפה הזו. את יודעת לשמור על עצמך.
    (אמרתי פעם לחבר שאני מתמודדת עם מינון החשיפה בבלוג. הוא התפלא: לי נראה שאת חושפת שם ממש הכל. אמרתי לו: גם אם מפשיטים הכל ומשאירים רק את הזרת מכוסה, עדיין שולטים במינון החשיפה).

    ואולי בחלום את מוחה: את כבר לא ילדה. כבר לא תחזרי למקומות המוכרים, את זקוקה לחדשים. גם בכי בחלום הוא לא תמיד בכי – הוא מחאה, תזכורת, התפרצות.

  6. דודו פלמה Says:

    כמה שזה חידתי, הקסם הזה של הפוסטים,
    מתקלפים כמו קליפות של בצל מדמיע.
    וכל פוסט כזה הוא רק צעיף נוסף לשאר
    הצעיפים המסתירים את מי שכותב
    בכל פעם שהוא חושף את עצמו, כמו
    שלומית בריקוד שבעת הצעיפים והורדוס.

    מה ואיך שלא יהיה, זה תמיד מדמם בסוף.

    • mooncatom Says:

      כאן זה דימם כבר על ההתחלה, לא?

      ריקוד שבעת הצעיפים,
      הבצל בעל שבע השכבות,
      ודודו, שלא מפסיק להפתיע
      בשבעה מיני טוב וחכמה.

      תודה ויום טוב ידידי.

  7. נטע Says:

    גם הפעם הקסמת,
    נשארתי במערומי מול חשיפתך,
    וכשזה מספיק עמוק לי
    זה גם מספיק מוגן לי.

    אוהבת

  8. עדו Says:

    נו טוב, חלום רע שהסתיים, החלטה קורעת קרביים ומיליון זרים שמופיעים פתאום ובכי גדול.
    די מתאים לשחרור של גלעד שליט, לא?

    • mooncatom Says:

      ת'אמת עדו?
      נראה לי שאם היה מסופר כאן על חלום
      שבו חללית מתנגשת בחבילת גבינה צהובה,
      ושלושה קופים רוקדים ברקע? אז היום, כמוני כמו כולם,
      כבר היית מוצא דרך לקשור את זה בגלעד וכו',
      לא?

      • עדו Says:

        שלושה קופים רוקדים? את מתכוונת לרמטכ"ל , שר הביטחון וראש הממשלה שעומדים ומחכים לגלעד כדי לתפוס תמונה?

  9. mooncatom Says:

    ברור!

כתיבת תגובה

