ללכת ולהשאר

ח' בחשוון

מקובל לחשוב, שלגוף שלנו שני מצבים: תנועה או מנוחה. היוגה מאתגרת את המקובל. היוגה מבקשת מהגוף להיות בשניהם ביחד, באותו הזמן ממש. תנועה + מנוחה = תנוחה. או ביוגית: אסנה आसन*.

כשהגוף נכנס אל התנוחה הוא מוזמן להתנסות בדבר והיפוכו: להיות דרוך, מלא מרץ וערנות, יציב. ועם זאת להירגע, להיות גמיש ורפוי. לנוע ולנוח בעת ובעונה אחת. ואל יקל הדבר בעיניכם. לפתח את האיזון הזה, קשה. אבל זה הגרעין, זה הלב של היוגה: להיות הכי נוכחים והכי נעלמים שאתם יכולים, להיות הכי חזקים והכי רכים. לשאוף לשיפור, להתקדמות, להישג. ולא לשאוף לשום דבר, רק להיות. כן, וכשמתחילים להכנס להלך הרוח הזה דרך הגוף, אז מתחילים להכנס אליו גם בנפש, או לפחות מתחילים להבין שזה מה שהנפש מבקשת.

אני אישה חרדתית וכפייתית, חמומת מוח וחסרת עור, להיות בעולם הזה זו לא מלאכה קלה עבורי. אבל היוגה נתנה לי את המתנה הזאת. גם אם אני לא מצליחה, גם אם אני לא מתַרגלת, גם כשהעצב אוכל אותי ולא משאיר ממני כמעט כלום. עדיין נשארת לי הידיעה הזאת, שהמפתח נמצא בי, נמצא ברגע בו אני נעה ונחה ביחד.

——————————————-

* "to be seated in a position that is firm, but relaxed" לפי פטנג'לי.

תגים:

7 תגובות to “ללכת ולהשאר”

  1. איריסיה קובליו Says:

    :)
    איפה את מתרגלת/תירגלת? האם את מורה ליוגה?

  2. mooncatom Says:

    תודה איריסיה על החיוך.
    אני רק מתרגלת פשוטה מן השורה,
    ועושה את זה בבית עכשיו,
    משתדלת לפחות חצי שעה ביום.

  3. avivamishmari Says:

    יפה מאוד הסברת, לא חשבתי על התנוחות כך עד עתה. נראה לי שזה מתבטא בין היתר גם בנשימה, שמאפשרת להכיל הכל ובאותה מידה להחליט להוציא/להכניס כשרוצים.
    ולגבי "חמומת מוח וחסרת עור", הוי, ספרי לי על זה (על קפה ועוגה בקרוב, מן הסתם).

  4. mooncatom Says:

    נכון אביבה,
    עוד אדבר על הנשימה,
    זה עניין גדול ביוגה…
    וקפה ועוגה,
    בטח.

  5. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    בתקופות בהם היה לי קשה לישון היוגה היתה
    חיונית כאוויר לנשימה, בפרט שהקפדתי כהוראת
    היוגה סוטרה לעצור את כל פעולות התודעה
    אני חושב כי הדבר הנפלא ביותר שהכרתי דרך היוגה
    הוא כניסה למצבי תודה שאינם מן העירות ואינם מן השינה
    והם בסופו של דבר אכן השקטה-רבה של כלל
    הסערות של "האני".
    בשנתיים האחרונות למדתי להתייחס לשינה אולי לראשונה כסוג של מדיטציה גם-כן ומאז אני חש פחות תלוי במה שקיבלתי
    מן היוגה.

  6. דודו פלמה Says:

    היי מיכל,
    אני הולך,
    אני יושב,
    אני נושם,
    אני מודע,
    אני חרד,
    אני ח י.

  7. mooncatom Says:

    שועי יקר,
    הוספת עוד דבר חשוב של היוגה,
    אנסה להרחיב עליו פעם,
    ההרפיה.
    זה כזה קסם,
    והגדרת אותו מצוין.
    שינה זה דבר כל כך יקר,
    אני שמחה שאתה כבר יכול.
    .
    .
    דוד המלך,
    אתה לגמרי,
    הכל,
    הרבה,
    ועוד.

    תודה חברים
    ושבוע טוב.

כתיבת תגובה

