ברכה לשמש ותפילה לגשם

יד' בכיסלו

כבר כתבתי פעם על הברכה לשמש, אבל אף פעם לא נתתי את דעתי לעובדה, שזוהי באותה מידה גם תפילה לגשם. אבל קודם צריך לחשוב על כמה השמש והגשם קשורים זה בזה, על כמה השמש אחראית גם לגשם, ועל עוד משהו, על השיחה.

לילה אחד כשירד גשם, הקשבתי לו נופל, הקשבתי איך הופכת הלחישה למילמול, ואז לדיבור שהלך והתגבר, חשבתי לי: זה השמים מדברים, חשבתי לי: אפילו שאני מקשיבה עכשיו, זה לא אלי שהם מדברים, יש להם נמענים אחרים לגמרי. הם לוחשים לעלים, לזרעים שבאדמה. משדלים, מפצירים בירוק להיות. הם נוזפים באדמה על עקשנותה הנייחת, על כבדותה, ואפילו צועקים עליה לפעמים. והיא תענה. בזמן שיתאים לה ולפי גחמותיה וסיבותיה הנעלמות. והתשובות של האדמה לשמים יהיו הדברים שאני אוהבת. הפרחים והעלים, הפירות והירקות, הדגן וכל מיני הטוב שהיא יודעת ליצר אחרי שהיא מדברת עם השמים.

כשמסתכלים על הברכה לשמש, שעכשיו היא התפילה לגשם (ואני מתה על הרישומים הפשוטים והמדויקים האלה), רואים את הדיאלוג הזה מאוד יפה, רואים איך הגוף מתמתח אל השמים והמבט שלוח אליהם, ואז הוא משתוחח אל האדמה, מתכנס אליה ומתחפר בה, ושוב נפרש, מטפס אל הגובה אל העננים, ומסיים בתנועה שאומרת ברכה. כשאני עושה את הברכה לשמש, או בימים אלה את התפילה לגשם, אני משתתפת בשיחה הזאת, נותנת את קולי למקהלה הגדולה בעולם כולו ששרה: תנו שמים את המיטב שלכם, אל תתקמצנו, תהיו נדיבים בבקשה. תנו גשם, תנו במידה, ברחמים ובחמלה. קחי אדמה, קחי את הגשם ותאמיני בו שהוא שלך ואל תבזבזי אף טיפה.

יש דברים פשוטים שעושים אנשים מאמינים וקשורים בגוף: סיבוב עמודי תפילה ותליית דגלי תפילה טיבטיים, העברת חרוזים בשרשרת כדי לההלל את האל*, הייתי מכניסה לכאן אפילו את נישוק המזוזה הנהוג במקומותינו. אז הברכה לשמש / לגשם, גם היא תפילה שעוברת בגוף, וכשעושים אותה בריכוז אמיתי, בלי שהמחשבות מתרוצצות אלא באמת לגמרי בהתכוונות, היא מביאה את מה שצריך פנימה: גשם ושמש, כוח ושמחה**.

————————————————-

* גם בבודהיזם כמו באיסלאם ובנצרות הקתולית יש שרשרת כזו. באיסלם קוראים לה מסבחה ויש בה 99 חרוזים, לקתולים יש 50 חרוזים ואילו בבודהיזם יש בה 108 חרוזים וקוראים לה ג'אפה מאלה. ביצוע 108 ברכות לשמש הוא אירוע עוצמתי ומשמעותי לגוף ולנפש, אני מבטיחה לעצמי לעשות אותו פעם גם.

** אתמול היה חורף, הכנתי חמין וגם זה סוג של תפילה לגשם, אבל קמתי אל שמים כחולים. הם יפים אבל אנחנו רוצים עוד גשם. עכשיו.

תגים:

21 תגובות to “ברכה לשמש ותפילה לגשם”

  1. חיה Says:

    את מביאה רוח חדשה אל היוגה שלי , גורמת לי להתכוון קצת אחרת . אני אוהבת את המשב המרענן הזה..
    תודה
    חיה

  2. שרון רז Says:

    צודקת, היה יום מקסים, כתבת יפה על הכל, וצריך עוד גשם, נוותר קצת על שמש

  3. עדו Says:

    דווקא הייתי בקורס יוגה של שבוע בנפאל, כך שעשיתי גם 'הצדעות לשמש' כולל הברכה הנלווה ('אום סוריה…משהו.') ,אבל לא הסכמתי להשתתף בשירת 'הארי קרישנה' זה כבר היה יותר מדי בשבילי. כל עבודת האלילים הזאת מוציאה ממני את הגנים הליטאים שלי. להעריץ משהו מוחשי – יהא זה השמש, הגשם או הגוף האנושי זה דבר בעייתי במיוחד (נכון, גם הדתות המונותאיסטיות הצליחו להגיע למקומות אפלים בזכות עצמן, אז אולי בלי להתפלל, בלי להעריץ ובלי לסגוד לכלום ?)

  4. דודו פלמה Says:

    גשם הוא הדבר היחיד שנופל ומביא שמחה.
    לגבי השמש ולבעיה של עידו ליהודה עמיחי ישנו שיר מאוד יפה:

    גורל אלוהים

    גורל אלוהים
    הוא עכשיו כגורל
    עצים ואבנים, שמש וירח,
    שהפסיקו להאמין בהם
    כשהחלו להאמין בו.

    אבל הוא מוכרח להישאר עמנו,
    לפחות כעצים, לפחות כאבנים,
    וכשמש וכירח וכוכבים.

    • mooncatom Says:

      דודו,
      אתה חייב להסכים איתי, (אני חייב?!)
      שגם המשורר הכי חילוני בעולם,
      הוא עדיין מישהו שמאמין במשהו היולי,
      שרואה נס במקום שאחרים רואים
      עלה.
      אבן.
      כוכב.

  5. דודו פלמה Says:

    מיכל, לפני שישים שנה הסתובב
    כאן חילוני שעבד ברפת בדגניה
    וכתב את אחד משירי התפיל
    היפים שנכתבו אי פעם:

    דָּבֵּר אֵלַי אַתָּה / לוי בן אמיתי

    דַּבֵּר אֵלַי,

    דַּבֵּר אַתָּה אֵלַי

    נִלְּאוּ אָזְנַי מִשְמׁעַ

    קוֹלִי אֱנוֹש,

    כָּבְדוּ אָזְנַי מִשְמׁעַ

    הֲמוֹנוֹ

    מָלְאוּ אָזְנַי

    דִמְמָתְךָ

    דַּבֵּר אֵלַי

    דַּבֵּר אֵלַי אַתָּה,

    מֵעֵץ, מִסֶּלַע, מִכּוֹכָב.

    (לוי בן אמיתי)

  6. איריסיה קובליו Says:

    מיכלי, קראתי את הפוסט שלך בקו 5 בתל אביב (זו היתה הפעם הראשונה מזה 20 שנה ויותר שנסעתי בתחבורה ציבורית תל אביבית) והייתי בדרך חזרה ממפגש של ענקי היוגה בישראל שנפגשו כדי לזכור את היוגי ההודי הראשון שהגיע לארץ (לימד גם את בן גוריון). הייתי כל כך בעננים ובמקרה הבהב לי הפוסט שלך באייפון שלי.. וזה היה מושלם . פשוט מושלם. מבחינתי היה ערב גדול של התפייסות עם העולם ההוא שהייתי חלק, פעם, ממנו, ומתאימה לי הנוכחות שלך כניצוץ אל שם…
    איזה כיף!

    • mooncatom Says:

      אח זה גדול!
      להיות לך קצת ניצוץ – דייני,
      להקרא על ידך בערב כל כך משמעותי – דייני,
      אבל להקרא בקו 5 ? את יודעת מה זה בשבילי ?
      באמת מושלם איריסיה, באמת מושלם.
      עשית לי את הבוקר הזה,
      והתנעת לי את השבוע הזה,
      הידד והמון
      ת ו ד ה.

  7. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, הפיסקה השניה מקסימה ממש!
    יותר מהחרוזים, והתפילות, השיחה הזאת שרקמת בין ארץ ושמים (-:

  8. aya Says:

    אמן!

  9. mooncatom Says:

    ת ו ד ה,
    איה,
    (והחומוסים,
    גם צריכים גשם,
    שינבטו…)

  10. מיכל Says:

    מקסים מאד מאד!
    גם אני רוצה מתישהו 108 ברכות לשמש..
    בינתיים אסתפק בלפחות 2-3 בבוקר
    אם מותר מזמינה עוד פוסטים על יוגה :)

    • mooncatom Says:

      בדיוק מיכל,
      אני בדיוק ככה,
      ואם אני מגיעה לשש,
      אוהו, שמחה גדולה.
      ואיזה כיף, בדיוק כשהתחלתי לשאול את עצמי
      אם אני לא מטרחנת מידי על היוגה…
      הרגעת אותי,
      קצת,
      אז
      ת ו ד ה.

  11. avivamishmari Says:

    כן, באיחור, וכן, אין לי משהו חכם להגיד, אבל זה פוסט מקסים.
    והאיורים הפיציים של סדר ברכת השמש, ממש בא להעתיק אותם על קצהו של פנקס נייר ולעשות flipping, ליצור מהם סרטון אנימציה קצרצר. הדמות שם ודאי לא תתעייף לעשות 108 ברכות.

כתיבת תגובה

