זמני, גאוני

ירדתי לחוף הכי מוקדם שהצלחתי, רק הדייגים ואני. היה קריר אז ויתרתי על טבילה בים וחיפשתי מקום לעשות קצת יוגה, לברך את השמש. ברצועת השפל הרחבה משהו משך את עיני. שירטוטים עדינים בחול, מין אורנמנטיקה פירחונית מוזרה שקראה לי להתקרב. מה זה? זה לקח קצת זמן עד שגיליתי את הציירים כי כשהתקרבתי הם מיד נעלמו, אבל כשעמדתי בשקט הם המשיכו בעבודה שלהם ואני ניגנבתי לגמרי: סרטנונים, קטנים אבל גאונים.

למה הם עושים את זה? חיפשתי, תאמינו לי שחיפשתי, אין כלום בשום מקום, לא על החיה הזו ולא על יצירתה. זה מדהים איך כל הבוקר הם עבדו בטירוף עד לדד-ליין של הגאות ששטפה את הכל, מעוררים בי מחשבות על גאות ושפל, ועל הזמניות של האמנות באשר היא. עקבתי אחרי האנשים ממרפסת המסתור שלי, אף אחד מהם לא שם לב ואף אחד לא התכופף להביט באמנות הנוצרת בחול ממש מתחת לרגליים. אבל אני חזרתי בבוקר למחרת, להתפעל ולהעריץ ולצלם. חיכיתי בסבלנות ובדממה מוחלטת עד שתפסתי בשבילכם את היוצר הגאון הקטנטן הזה ואת יצירתו החולפת והניצחית.

.

18 תגובות to “זמני, גאוני”

  1. עדו Says:

    האם אמן חייב שיהיה לו קהל או שהוא יכול גם לכתוב למגירה ועדיין להיחשב כאמן.
    בכל מקרה הסרטן המסוים הזה נראה כאילו הוא מחכה למחיאות כפיים.

    • mooncatom Says:

      בדיוק, עדו,
      בדיוק השאלות והמחשבות שעלו בי למראה האמנות שלו,
      אבל הוא? ברור שהוא מחכה. ואני מקווה שאתה מצטרף, כן?
      כפיים!
      ת ו ד ה.

  2. רות Says:

    לפעמים בא לי להקים התנחלות בעיניים שלך. תחנה מרכזית לעולם. איזה יופי.

  3. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    יש ספר של פרופ' בן-עמי שרפשטיין הדן באמנות ויצירתיות אצל בעלי החיים, המראה כי מבחינות מסויימות גם בקרב בעלי החיים ישנה איזו נטיה אמנותית מדודה. ראה אור בעברית לפני כמה שנים. לא מצליח לזכור את השם.
    ההומניסט הצרפתי-רנסאנסי מישל דה-מונטן (היה צאצא של משפחת אנוסים יהודית, וראש העיר של בורדו) הקדיש חלק לא קטן מן המסה שלו "הסנגוריה על רמון סבונד" לטענה לפיה בני האדם ובעלי החיים דומים בהרבה מאוד מתכונותיהם, וכי קשה לומר שאין להן רגשות ומחשבות.
    וסרטוטי הסרטנים על החול הזכירו לי כתבי יד מעוטרים סיניים בני המאות השלוש עשרה עד השש עשרה, שם ניכר הרבה פעמים כי ברקע הדברים ניסו
    הציירים/ קאליגרפים להותיר אחריהם רמזים לתנועותיהם על הנייר (דיו ומיים)
    כאילו היו סרטנים על החוף.

  4. David Palma Says:

    איזה כיף לכם שם בחוגו של סרטן…איפה נרשמים?

  5. bddaba Says:

    אמן נמוך אבל האמנות גבוהה. מעולה!

  6. noyA Alon – Photographic Art Says:

    פעם גם בחופי סיני הם יצרו את האומנות שלהם עד שבאנו אנחנו…
    מדהים להתבונן בהם לפני שעולה השחר בלילות בהירים…זה מהפנט

  7. עינת Says:

    יפה,
    אם כי בעל החיים הזה – לא חבר שלי :)

כתיבת תגובה

