ז'וליאן הוורוד וציפורה גם

ג' בסיוון

זה היה לפני המון שנים. הייתי סטודנטית לעיצוב והקדמתי את זמני. טוב, לא הקדמתי אלא יותר נכון המורה שלי היה קצת מיושן ושמרן. ואולי בכלל צריך להתחיל עוד כמה שנים קודם לכן, עם מחזר אחד, בחור שעבד בחנות תקליטים והפתיע אותי יום אחד עם תקליט. תקשיבי, משהו חדש שקיבלנו, זה משהו אחר לגמרי. התקליט הזה הפך לאבן דרך בהסטוריה של המוסיקה הישראלית ויש לי גאווה קטנה להיות מהראשונים ששמעו ואהבו אותו. 'בציר טוב' קוראים לו, והנה יש כאן כתבה שמצאתי עליו, והפלא ופלא מה הכותרת שלה? גדול! ושימו לב, הכתבה הזו בת עשר שנים.

.

.

אז כשהיינו צריכים בתרגיל לשיעור טיפוגרפיה לבחור תקליט לעשות לו ספר, בחרתי בו, שבשלב הזה כבר היה קלטת שהתנגנה בטייפ שלי הרבה בלילות הארוכים של הכנת העבודות ללימודים. נהניתי נורא לעשות את הספר והתרגזתי נורא למשמע הביקורת של המורה. מחד, הוא שיבח את העיצוב הטיפוגרפי, הקומפוזיציות והאיורים, אבל מאידך הוא טען שהכל לא מתאים לשירים של יונה וולך שהם אפלים וקשים. סליחה? אתה שמעת את המוסיקה? לא עזר לי. האיש המשיך לטעון בלהט את טענתו ואני המשכתי לכעוס. כי זה היופי המיוחד של החיבור בין המילים של יונה וולך והלחנים והעיבודים של הצמד. הטעם של הדם אצלה הוא מתוק, וגלבץ & וירצברג עשו תקליט פופ, שבו האפלולית היא ארגמנית ולא שחורה. זה היה חזק ונשאר חזק והרבה בגלל העובדה הזו.

.

.

.

חלפו שנים, המורה ההוא כבר אינו בין החיים, אני כבר לא בעולם העיצוב, כבר לא גוזרים ומדביקים טקסטים אלא שותלים אותם במחשב, אבל התקליט הזה הוא מופת של יין שרק הולך ומשתבח. ז'וליאן עדיין משאיר את הקור הפתלתול שלו ואני עוד הולכת לארכו. והשיר השני, הוא נראה לי מתאים להיום, עם השאלה הזו שהוא שואל. אוי ציפורה, לאן נתקענו?

14 תגובות to “ז'וליאן הוורוד וציפורה גם”

  1. ido2267 Says:

    יכול להיות שגם יונה וולך הקדימה את זמנה?

  2. הופמן Says:

    איך אפשר לומר לא למי שאומר "והרי אני כן, אני כולי כן, אני כן כן, אני מלא בכן".

  3. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, "בציר טוב" הוא אלבום נהדר, יש שם שירים שהולכים איתי לכל מקום, אני לא בטוח אם זו וולך כמו העשייה המופלאה של וירצברג-גלבץ, שהפליאו להבין כי וולך
    היתה יותר מאשר משוררת קלאסית, סוג של מופענית-מלים (מלשון מופע), כלומר הבמה וההקלטה הלמו את שיריה הרבה יותר מאשר קריאה מהכתב. גם העבודות הגראפיות/קולאז'יות שלך כמו תופסות את המימד הזה בוולך.

    עידו, אני דווקא חושש כי דליה הרץ הקדימה את יונה וולך, ובמידה רבה יונה וולך פיתחה ושכללה, את המוטיבים המופנמים של שירתה של הרץ, והוציאה אותם למרחב.

    אני הולך במישור ונהנה וקורונליה שדה אדומה.

    • mooncatom Says:

      נכון! נכון!
      תודה על התמיכה המעט מאוחרת
      אבל עדיין חיונית…
      ובכל זאת, יונה הקדימה את זמנה, את זמננו,
      ואת כל הזמנים כולם.

  4. David Palma Says:

    יונה הקדימה את זמנה ולכן שלחה את עצמה
    לראות הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה,
    ולא חזרה היונה…

    (הזדהיתי מאוד עם הפוסט כי גם הבת שלי
    למדה תקשורת חזותית בבצלאל והיא זוכרת
    כמה מורים, בואי נאמר, פחות לטובה)

    • mooncatom Says:

      1. לא חזרה היונה. לא חזרה.
      2. למדתי בויצו חיפה דווקא.
      3. המורה הזה היה איש נעים ומורה טוב,
      למדתי ממנו הרבה ובגלל שכאן כתבתי רק על העימות
      אז לא הזכרתי את שמו. לא נעים…
      4. אלה היו ימים יפים של יצירה וכיף,
      אהבתי את ויצו הרבה יותר מאשר את בצלאל.
      5. תודה דודו.

  5. שמעון גלבץ Says:

    היי,
    אחרי כל כך הרבה שנים, ההתייחסויות המפרגנות ל"בציר טוב", מחממות לי את הלב.
    הנה קישורית לכתבה הנוגעת לעטיפת התקליט:
    http://kisuy.wordpress.com/2011/01/31/נייר-צלופן-בסרט-אדום

    • mooncatom Says:

      שיואו.
      שמעון גלבץ!
      אי אם ספיצ'לס…
      תודה על התקליט הנפלא,
      תודה על המילים הטובות,
      תודה על הקישור, אני מיד הולכת לראות.
      איזה כיף, תבוא תמיד!

  6. דורית Says:

    תודה תודה תודה. לכולם. לאחותי הנהדרת, לשמעון גלבץ – על התקליט ההוא ולכולם על ניחוח הנוסטלגיה המעורבת בעכשוויות העולה מכל התגובות.
    ואסיים במילותיה של ננה כשהייתה פיצי: למה הם שרים על גור פתלתול? זה כמו דידה?

    • mooncatom Says:

      ראית, ראית?
      איזה כיף, כמה מרגש.
      ודידה באמת היתה מין גור פתלתול,
      זכר צדיקה (פחחח…) לברכה.

  7. רות Says:

    אוי התקליט, הזה. איזה כיף לומר "התקליט" איזה יופי יש "בזה". זה היה אצלי בידיים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: