בפְנים

ב' באב

למרות שכבר הרבה יותר משנתיים שאני כאן בבלוג, את זה עוד לא גיליתי לכם. ואני כל כך שמחה שמדי פעם אני יכולה לגלות, משהו חדש לגמרי אך עדיין משמעותי על עצמי. ובכן. הבית שלי מלא בהן ככה, שמי שנכנס לא יכול שלא לדעת את זה עלי מיד: קופסאות הן אחד הדברים האהובים עלי בעולם הזה.

.

.

.

אם חושבים על זה אין מנוס מלהבין את זה: הכל קופסאות. מהמחשב שאני כותבת בו אליכם עכשיו ועד החדר בתוכו אני יושבת, וכן הלאה, אבל בכל זאת. קופסאות זה דבר מרגש.

.

.

.

עד עכשיו לא השתמשתי במילה בצורת היחיד שלה, ולא בכדי. לאחרונה נפל דבר באקדמיה ללשון העברית וכל שמות העצם שנסתיימו באות א' עברו גיור מקוצר ואכזרי מארמית לעברית. ואני דווקא אהבתי את הסיומת הזו עם הניחוח העתיק, אבל גזור נגזר וכך כותבין היום: קופסה. אבל הידד, איזה מזל, כי אצלי זה תמיד ברבות, בהמוני המונים, ושם אין שינוי ונשאר: קופסאות. כמו גם סדנאות, גרסאות, טבלאות וכן הלאה.

.

.

.

גם אנחנו בני האדם, מן קופסאות שכאלה, אוצר בתוך אוצר, מתוכו נוצר. פותחים ומוצאים ואז זה נפתח עוד פעם, אל העתיד, עד אין סוף: סבים, ילדים, הורים, ילדים, נכדים, ילדים, נינים, השם משתנה כל הזמן, מי שהיה עטוף ומי שהיתה מוּכלת הופכים בתורם לעוטפים ומכילים ואי אפשר ולא צריך, להפריד בין הפנים והחוץ, זה רק בתוך, ובתוך, ובתוך.

.

.

ויש את הקופסה ההיא הבת אלף, הקופסלאימשל'ה הזו, שנמצאת בפנים, בבית החזה, פועמת את כולי. משהו משהו הקופסאה הזו. שוקולדים מורעלים, כרית לחתולה לשכב עליה, שורות ובתי שיר, פינת ליטוף לאגו, ביצות דמע טובעניות ונאות דשא וולקניות, אהבות ישנות שנדלקות פתאום לכאב, חלון מול עץ, כוכב, שקדים וצימוקים, הכל בתוך הקופסה הזו והיא בתוכי ואני בתוכה.

.

16 תגובות to “בפְנים”

  1. דנא Says:

    זה בגלל הציפיה של הפתיחה נראה לי… הפתעות קטנות /גדולות.

  2. David Palma Says:

    האנגלים אומרים שדברים טובים מגיעים בחבילות קטנות, שזה הולם גם קופסאות. מצד שני ישנה גם הקופסה ההיא המכונה תיבת פנדורה וזה כבר עסק ביש

    • mooncatom Says:

      וואלה, נכון,
      איך שכחתי אותה?
      עסק ביש לחלוטין.
      וצריך תמיד לזכור,
      לחשוב טוב טוב לפני שפותחין.
      תודה דודו שהזכרת לי.

  3. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    אני מניח שההחלטה באקדמיה ללשון העברית התבססה על כך שלשון התלמוד הירושלמי (שנערך בקצרין סביב שנת 400 לספירה) היא קופסה, ר' עקיבה, הושענה רבה, ואילו בתלמוד הבבלי (שנערך סביב 600 לספירה בבבל) אותן מלים
    ייכתבו: קופסא, ר' עקיבא, הושענא רבא– וכך העדיף מי שהעדיף את הכתיבה הארץ ישראלית, ובכל זאת יהיה לי מוזר לכתוב קישקשתה ולא קשקשתא בפעם הבאה שאמען אליו מכתב מעריצים.
    על קופסאות אין לי הרבה מה לומר. יש לי ארכיב קטן שבו יושבות כל מיני מחברות מעשרים שנות כתיבה– הוא נמצא באיזו קופסה. אני בקושי מתבונן בו, אם בכלל.
    כאן מסתיים מקומן של קופסות בחיי.

  4. renanaworld Says:

    נפלא. הקופסאות הן אחד האוספים כאן שעדיין מתפקדים ונושמים. אולי כיוון שהן בשפע מדהים ובלתי מוגבל ואולי כי הן גם שימושיות מאוד. חבר ואני, כבר שנים, מידי פעם אנחנו מחליפים בינינו קופסאות. לזמן מוגבל או בכלל. בטקס ראוי.. וגם כך האוסף חי..

    • mooncatom Says:

      רננה זה נשמע לי טקס מופלא,
      החלפת הקופסאות הזה,
      בעיקר כשזה מתחבר לפסקה האחרונה שלי.
      וזה חי, כן.
      ת ו ד ה.

  5. עדו Says:

    עד היום לא הצלחתי להחליט לאיזו קופסה את שייכת.

  6. bddaba Says:

    גם אני אוהב את הסיומת א' ולא ה'
    אחלה קופסאות
    שרון

  7. אמא Says:

    אכן גם נטיה כזאת עוברת בגנים. גם אני מאוד אוהבת לאסוף קופסאות.האוסף שלך הרבה יותר יפה ומיוחד.

    • mooncatom Says:

      שמת לב לקופסה הנהדרת שדודה חנה נתנה לי?
      היה בתוכה תליון לב זהב נפתח וגנבו לי בטיסה, זוכרת?
      תודה אמוש.

  8. דורית Says:

    איך אני אוהבת את הקופסה עם האוכמניות (חמוציות?דומדמניות?), היא כזו בית. ואני דווקא מתענגת כל פעם מחדש על הה' בסוף קופסה ועוד יותר מכך בסוף דוגמה.

    • mooncatom Says:

      זו,
      זו הקופסה מדודה חנה!

      ואת יודעת דורקה למה את אוהבת את הה'?
      כי את אוהבת סדר וניקיון, ולא כל מיני פורעי סדר
      כמו האלפים הפסיכים האלה…

      אני חושבת שאוכמניות,
      צ'כיות כאלה.

      תודה אחותקה.

להשאיר תגובה

