אבני החן שלי

טז' באלול

זה משהו שכבר הרבה זמן אני מתכננת לעשות כאן בבלוג, והנה במקרה התחיל מעצמו. תגובתה של אלה לרשומה הקודמת, הדליקה לי את הזיכרון ואת הרעיון לרשומה הזו. אז אם אצליח בתכנון הנ"ל, הרשומה הזו תייצר תגובה שתדליק אותי הלאה וכו'. אחלו לי הצלחה, והגיבו ביצירתיות למען הדורות הבאים.

פרט שחשוב לדעת וחשיבותו תתברר בהמשך: לפני הרבה שנים אבא שלי חשב לעברת את שם המשפחה שלנו. הרעיונות שלו היו דברים בסגנון 'אבני', 'שחם', 'גזית' ושות', אבל ביננו, השם הזה שלנו הרי לא בא מאבנים גדולות ושגיבות שכאלה, כי אם מאבני חן שהיו קשורות מן הסתם במשלח ידם של אבותנו הקדומים במזרח אירופה.

.

ולסיפורנו דהיום. המדרון של חוף עליה ביפו היה פעם מזבלה. גיליתי את זה כשעבדתי בסטודיו לאנימציה (לפני כל כך הרבה שנים שלפעמים נדמה לי שחלמתי את זה). הסטודיו הזה שכן בבית מופלא לא רחוק מהים של יפו, ומישהו שעבד איתי הביא משם משהו שהעיף לי את הלב. ראיתי, לא הבנתי, הבנתי ודי. גם אני רוצה כזה הכרזתי. תגובה של חמדנית, אני מודה.

.

ומאז, בכל פעם שנזדמן, טיילתי לי על הר הזבל ששפכו אל הים וחיפשתי בו את האוצרות האלה. מרצפות שהיו חלק מהריסות של דירות ששיפצו בתל אביב, הפכו בעזרתו האדיבה והאובססיבית של הים, לחלוקי ים מצויירים שכל אחד מהם הוא יצירת אמנות חד פעמית.

.

.

והנה הן, נמצאו לי האבנים, לקשור את שמי אליהן באהבה. תחשבו על כל ההיבטים הרגשיים / אמנותיים / פילוסופיים / חברתיים הגלומים באבנים האלה בעצמכם, אתם יודעים למה אני מתכוונת, נכון? אני צילמתי כמיטב יכולתי, ובחרתי. וזה לא היה קל לבחור הן יפות כל כך.

.

.

בחלק מהשנים שעברו מאז נאספו, הן עוררו בי רגשי אשם על שגנבתי אותן לכאורה מהחוף. אבל מאז שהבולדוזרים הורידו את הגבעה ההיא, כמו שאמרה אלה בתגובתה, אני מרגישה כאילו הצלתי ואני שומרת מכל משמר, שריד קדום וחשוב של העיר שאני אוהבת.

.

.

תגים:

12 תגובות to “אבני החן שלי”

  1. עדה ק. Says:

    איזה יופי שהצלת. אני עוד זוכרת את הבתים עם המרצפות האלה. ונזכרתי ב"אבנים שחקו מים".

    • mooncatom Says:

      תודה עדה,
      תחושת ההצלה היא אמנם רטרואקטיבית,
      אבל כן, קיימת ומרגשת אותי.
      ויש, יש עדיין מרצפות כאלה,
      כששיפצתי את הבית שלי קניתי את החלקות בצבע אוקר,
      אבל ביקרתי במפעל שלהם וזה מדהים, שווה ביקור.

  2. שוֹעִי Says:

    מיכל ספיר, יכול היה להיות שם מעוברת נאה…
    (ודאי לא מיכל בזלת)

    • mooncatom Says:

      תודה שועי,
      ספיר היא באמת אבן יפיפיה,
      אבל היא לא דומה מדי לסנפיר?
      מיכל סנפיר, כרישת המילים!
      (סרדינה ליתר דיוק)

      • שוֹעִי Says:

        מיכל, מי רוצה כריש בסלט?!
        אולי כרישה (פראסה)
        יש אומרים כי יונה הנביא ליטש יהלומים במעי הדג
        ועל ידו ייצר ג'פטו הנגר, אביו הטוב של פינוקיו, קופסאות עץ תואמות
        מעץ מלא בצבע שנהב.
        בהמשך הרחוב היה גם דוכן פלאפל/סביח, וגם חנות תיקים (באפלה).
        לעתים אני מתהרהר אולי כדאי שאשכור חנות במעי הדג, ואפתח שם חנות ספרים יד שניה.

      • mooncatom Says:

        אח שועי שועי,
        דע לך שאליבא דמארק טווין
        יונה נזרק מהדג כי לא היה לו כרטיס.
        ודע לך,
        שהיום יצאתי לצלם כחול,
        בגללך. ותיכף תיכף זה בא.
        וחוץמזה,
        שאם תהיה לך חנות ספרים ליד ג'פטו הנגר
        זה יהיה משו משו.

        שלום, ותודה על הסביח.

  3. David Palma Says:

    האבנים יפהפיות.
    את יודעת שיש משהו כל כך נוגע ללב באבנים שבאו במגע עם בן/בת אדם והמשיכו הלאה. כל אחד מהם הותיר את רישומו על האחר, כמו שתי פלנטות המתחככות זוז בזו וכל אחת מותירה משהו מעצמה על רעותה.
    פוסט מרהיב עין

    • mooncatom Says:

      תודה דודו,
      וזה כל כך יפה מה שאמרת.
      ואני לוקחת את זה עוד צעד אחד הצידה.
      אבנים מעשה ידי אדם,
      שהושלכו אל הים והתחככו בו,
      ואז הפכו לאבני ים כאילו ממנו נולדו,
      ושבו אל חיק האדם כיצירת הטבע.

  4. avivitmishmari Says:

    מקסים ומרהיב עין. בטוחה שאת מאחסנת אותן כיאה להן.

  5. אלה Says:

    וואי איזו גאווה,
    התנפחתי כמו טווס גברבר בזמן חיזור , כולה זרקתי משפט וניהיה רעיון לפוסט ..
    סיפרתי לילדי ונתתי להם שיעור קצרצר על עולמות הבלוגים ( אבל באמת קצרצר) .
    הפוסט מקסים והאבנים מדהימות ואהבתי את הקישור לפוסט החדש.

    • mooncatom Says:

      בצדק אלה,
      תודה גדולה על המשפט שזרקת.
      ככה זה עם משפטים,
      צפים להם באוויר ופתאום צומחים
      ארמונות פורחים :-)
      אני שמחה שאת כאן.

כתיבת תגובה

