עמוק בגובה וגבוה בעמק

יד' בטבת

כבר הרבה שנים שאני מכירה את הסיפור הזה ויש להניח שלא היה מזיק לי לנסות בעצמי, אבל בחוגים שלי לא מקובל להשתטח על קברות צדיקים, גם אם את רווקה חסרת תקווה. אבל הייתי ממש מעבר לפינה, ולא במצב הרווקוּת הטבעי שלי, וככה מגובה מכל הכיוונים מלהיות חשודה כמשתטחת מן השורה אמרתי יללה, נלך לראות במה מדובר.

.

צילום מיכאל יעקובסון

קברו של יונתן בן עוזיאל שבעמוקה הוא אבן שואבת למי שמבקש תמיכה אלוקית בענייני שידוך ופריון, והוא לא נראה בכלל יפה כל כך כמו בתמונה הישנה הזו שמצאתי. המקום היום הוא אחד המקומות האלה שסובלים מהמון כוונות טובות ומעט מאוד חוש אסתטי. היתה שבת חורפית יפיפיה, עליתי בגבעה והיא היתה ריקה מאדם.

1

.

את פני קידמו גיבוב של פחונים שבימות החול מוכרים בהם קמעות וברכות, הכל היה עטוף בשיש עשוי בגימור גרוע ומתקלף, מעשי רקמה מהודרים שנתרמו וניילון מלוכלך שומר עליהם מנגיעת ידי המוני המשתטחים, צביעה גסה וחפצים חסרי חן. כל זה דיכא אותי אפילו יותר מההפרדה הנוקשה הזו בין נשים וגברים שלא הפתיעה אותי. ממש כמו בשירותים הציבוריים, שוויון. פתאום שוויון. מצחיק, לא? חלוקה של חצי חצי, במקום שבו ברור שהצרכים הנשיים משוועים להרבה הרבה יותר.

2

3

.

גם בתוך המבנה העוטף את הקבר וגם על הגדרות שמסביבו קשורים חוטים, סרטים ופיסות בגד, ותחובים פתקים עם בקשות ותחינות, המונים.

4

מה שהציל את הרגע, מה שהציל את המקום מלהיות אחד מהמקומות חסרי החן ביותר שראיתי בחיי, היה הנוף הזה היפה כל כך שמסביבו. העמק טבל בערפל והיופי עצר את הנשימה. אמנם לא עד כדי שאשתטח בהתייפחות על הקבר המכוסה ברקמה המכוסה בניילון המלוכלך, אבל מספיק כדי שאאחל בליבי לעצמי ולכל אלפי הנשים והגברים שהגיעו ועוד יגיעו לכאן, שתהיה לנו האהבה שאנחנו צריכים.

6

5

.

7

12 תגובות to “עמוק בגובה וגבוה בעמק”

  1. ido2267 Says:

    אם היה ריק זה אומר שכולם חוץ ממך מצאו שידוך?

    • mooncatom Says:

      :-)
      למרות שבאמת לפעמים זה מרגיש לי ככה
      :-(
      הסיבה היתה שבשבת לא באים לשם,
      רק חילוניות חרדוניות כמוני.

  2. David Palma Says:

    מיכל היית באמת בחצר האחורית,
    הייתי שם כמה פעמים לאחרונה כשלא היה שם
    אף אחד, ועד כמה שהנוף מדהים הקבר עצמו די
    דוחה ואם הוא בכלל קבור שם יונתן בן עוזיאל אז
    מן הסתם הוא מתהפך ומקיא בקברו מעבודת
    האלילים שהתפתחה מסביב לקבר.
    ובכלל כל הנושא הזה של קברות צדיקים שווה
    כתבה של לואי ת'רו בערוץ 8

    • mooncatom Says:

      נכון דודו,
      אני מסתובבת לי בחצר האחורית שלך,
      ואני מוקסמת לרוב, גם במקומות
      שהקסם קצת נעדר מהם, כמו כאן.
      הנוף מפצה על החסר.
      מבטיחה להמשיך ולדווח!
      ת ו ד ה.

  3. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה,
    חותניי בצפת, ולכן אני נמצא שם בשבת אחת לחודש-חודשיים.
    את עמוקה אני מכיר היטב, פעם הייתי עובר שם ברגל בדרך לטפס על ההר שמעליו. כשמגיעים עד למעלה ניתן לראות עין בעין את הר מירון מכיוון אחד,
    ואת הים התיכון מכיוון אחר.
    ותמונות הערפל, הזכירו לי את הפעם הראשונה שהגעתי עם אשתי לצפת. היה אז יום שלג בלתי אפשרי ואת כל העיר כיסה ענן של כפור וערפל, ולא ניתן היה לראות מטר קדימה. כפור לבן שמתחלף בחושך באמצע היום ושוב כפור לבן.

    • mooncatom Says:

      כמה יפה וסמלי, נכון?
      כמו חיי זוג שמתחילים בלי לדעת מה יהיה,
      בתוך יופי לבן וצח, ועם הרבה שאלות :-)
      אני עוד מתכוונת להגיע לצפת בקרוב.
      תודה שועי.

  4. עינת Says:

    אם מישהו היה תולש את המחיצה המלוכלכת ומניח לנשים להתערבב עם הגברים – היו צומחים שם כמה שידוכים מידיים.

    הגעת בלבוש צנוע? : )

    • mooncatom Says:

      אוי זה רעיון גאוני!
      לפי מזג האוויר את יכולה לנחש שהייתי בגופיה ומכנסיים קצרצרים.
      לצערי לא היה מי שיצפה בהופעה הדרמטית הזו.
      תודה עינת,
      אני מעבירה הלאה.

  5. אלה Says:

    התמונה עם השרוכים הקשורים שם , וכל השקיות הללו ….האקווילנט לזה , זה לא התמונות שרואים בהודו ונאפל -על כל מיני מקדשים או בראשי הרים תלויים מיני דיגלונים צבעוניים על חבלים ושרוכים ?
    אולי בעצם יונתן בן עוזיאל הוא סוג של בודהה :-) ואנחנו צאצאי ההודים

    התמונות שלך הן תמיד "משהו משהו " , והרעיון של עינת בהחלט גדול :-)
    מאחלת לשנה החדשה שתגיעה אהבה אמיתית.

    • mooncatom Says:

      נכון אלה,
      בהודו ובטיט ונפאל יש את המנהג של קשירת דגלונים וסרטים וכל זה, רק ששם החושים האסתטים כל כך נהדרים והצבעוניות כל כך משמחת עין. ותודה על המחמאה על התמונות זה כל כך לא מובן מאליו לי.
      תודה גם על האיחול.

  6. דורית Says:

    "ממש כמו בשירותים הציבוריים, שוויון. פתאום שוויון. מצחיק, לא? חלוקה של חצי חצי, במקום שבו ברור שהצרכים הנשיים משוועים להרבה הרבה יותר" – כתבת את זה כי, כידוע, גם במה שנוגע לשירותים הציבוריים, הצרכים הנשיים משוועים להרבה הרבה יותר – נכון?
    נהדר שבין החוטים והסרטים אפשר לזהות שרוך של בגד ים. איך הוא הגיע לשם?
    התמונות כלכךכלכך יפות!

    • mooncatom Says:

      ברור דורקה,
      ההקבלה היתה משם, מהתורים המשתרכים הידועים. וגם אני חשבתי שיש שם דברים שנראים אפילו כמו רצועות של תחתונים רחמנא לצלן. ותודה על מחמאת התמונות,
      יא איזה כיף לי היום!

להשאיר תגובה

