אש שלא מפסיקה לבעור

ה' בשבט

ומה עם תרגום איימי? כבר הרבה זמן שלא היה*. יצאתי הבוקר לכתוב. מצאתי שורה טובה בתחתית הספל. נתתי לקולות של בית הקפה לבוא אלי, ואז היא היתה שם. מעלה בי שוב את אותן דמעות, כאילו לא טחנתי את הדיסק שלה הלוך ושוב אלפי פעמים.

השיר הזה כל כך פשוט, כל כך ישיר "בשבילך הייתי להבה . אהבה היא משחק אבוד . אש בגובה חמש קומות בכל פעם שגמרת . אהבה היא משחק אבוד." איך בכלל אפשר לתרגם את זה? אין לי מושג למה אני מתעקשת, ככה בא לי. אולי אני פשוט אוהבת את השיר הזה עד כדי כך.

ותקשיבו, תביטו באישה הזו, בפצצת הכישרון הטראגית הזו. אותו שיר בארבעה ביצועים, כל אחד הוא פן אחד מתוך הרבים שלה. בראשון שומעים את הגרעין הכי פשוט של השיר כמו שהיא כתבה אותו, בשני יש לו גוון ג'אזי מחוספס מתוק מריר, השלישי הוא האופן שבו הוא נמצא באלבום שלה בעיבוד התזמורתי עם להבת כינורות ברקע, והרביעי הוא מהופעה עם הפתעה בסוף.

.

               בשבילך הייתי להבה

               ולי משחק אבוד האהבה

               אתה נשרפת בשמחה

               ואני מפסידה בַּאהבה

.

               המשחק היה לשווא

               התמונה ברורה עכשיו

               אחרי הבלגן אני רואה

               משחק אבוד האהבה

.

               האהבה הלכה ורק

               אני הקלף שכאן נזרק

               יודעת שהפסדתי בה

               משחק מכור האהבה

.

               נחשפתי עמוק מידי

               ההימור היה עלי

               המהמר היה אתה

               ואני שוב מפסידה

.

               עיני היו קשורות

               והקלפים סומנו מראש

               שוב הגורל נחרץ לרע

               תמיד מפסידה באהבה

.

               לא היו לי סיכויים

               צחקו לי האלים

               זו השורה האחרונה

               משחק אבוד האהבה

.

amy winehouse

* עוד שני תרגומים: כאן, וכאן.

תגים: ,

4 תגובות to “אש שלא מפסיקה לבעור”

  1. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, אני מדי פעם מתהרהר איזה ביצוע נהדר היה יכול להיות 'Glory Box' של פורטיסהד בביצוע איימי וויינהאוס (גם כמה סטנדרטים של נינה סימון ובילי הולידיי באים בחשבון).

    • mooncatom Says:

      אם היא היתה מחליטה לשיר
      את החשבונית מהתחנת דלק
      או את הרצפט של הרופא
      זה היה נשמע טוב גם.

      אוי שועי.

  2. ido2267 Says:

    אני אהיה משבית השמחות כאן.
    אמא שלי עבדה כל חייה קשה, פירנסה אותי ואותה בדוחק ולא הייתה יום אחד באוברדראפט (על אבא שלי אני רק יכול להגיד שהוא ברח מהארץ כשעסקיו כשלו וגם לפני כן לא היה מפרנס).
    יש לי אלרגיה קשה לטיפוסים שיש להם הכל והם איכשהו מצליחים להרוס את זה.
    בגלל זה כשהתאבד דודו טופז בכלא הצלחתי להרגיש בעיקר כעס , כן אני יודע שזה אמור להיות דבר עצוב אבל איכשהו קשה לי להיות עצוב על מי שקיבל את החיים שכולם חלמו עליהם והחליט לזרוק אותם לפח ועוד לפגוע באחרים בדרך.
    הלוואי על אימא שלי עשירית מהכסף של איימי ווינהאוס, היא הייתה אחות ועזרה לכל כך הרבה אנשים ובכל זאת לא מעריצים אותה כמו את הזמרת שמעולם לא ניגבה תחת של חולה במחלקה סיעודית ואין כל כך הרבה צילומים של אימא שלי שמתסובבים ברשת (ועוד מציגים כזה גילוי לב..)
    אז כמובן שאימא שלי היא רק משל, יש הרבה אנשים טובים בעולם שעובדים קשה, סוחבים את התלאות שלהם ואין להם לא פירסום, לא כסף ולא כישרון מיוחד (אימא שלך אולי?) למה בדיוק אני צריך להרגיש הזדהות עם מי שהיו לה כל הדברים האלו והיא זרקה הכל לפח?

    • mooncatom Says:

      יאאאו, עדו,
      הסיפור שלך על אמא שלך עושה לי קווץ',
      אין לי בכלל ספק במי אני בוחרת כשאני רוצה
      להעריך ולהעריץ אישה אמיתית.
      אמא שלך היא גם אחת מהנשים שיכולות גם להגיד
      שהמאמצים שלהן לא היו לשווא :-)

      אני לא מעריצה את איימי ווינהאוס,
      היא בחורה עם כישרון להגיד ולהלחין ולשיר
      דברים שאני מרגישה, וזה הרבה בשבילי.
      בנוסף לזה היא גם סבלה מאיזשהו סוג של מחלה נפשית,
      שהרגה אותה בסוף, ככה שהיא תישאר תמיד בתודעה
      כאישה צעירה.

      הסקאלה של חיי נשים נמתחת יפה בין איימי
      לבין אמא שלך, זה בדיוק זה,
      הראשונה לכאורה השיגה המון כסף
      אבל אושר גדול לא היה שם,
      ואילו השניה, אמך, סבלה הרבה דברים אובייקטיבים
      ולעומת זאת כנראה ניחנה בחוסן נפשי עצום.

      אני מאוד מקווה שהיא זכתה לראות
      את הפירות למאמציה, את הנכדים שלה,
      הילדים שלך. אני מקווה היא ידעה נחת.

להשאיר תגובה

