דיוקן עצמי עם ענק קוצים

כח' באדר

Frida Kahlo

להיות פמיניסטית זה לחקור כל רגע בקיומך ולחשוד בעצמך כל הזמן. כבר אמרו לי בפורומים פמיניסטיים שאני לא פמיניסטית מספיק, או שאני לא מבינה את מהות הפמיניזם, כבר ביקרו גם את הספר שלי שהוא לא פמיניסטי מספיק, ובעיקר אני יודעת שבכל פעם שאני מביטה בראי אני רואה פמיניסטית פגומה. אין מה לעשות, זה ככה. לרוב, אני יכולה לקבל ולסלוח לעצמי, וזה בזכות הדבר הראשון שלמדתי במרכז הסיוע כשהתחלתי את דרכי שם, וזו אחת המתנות הכי גדולות שקיבלתי בחיי, את מתנת חוסר השיפוטיות. לא נהיים ככה בבת אחת ותמיד צריך להמשיך להתאמן, אבל זו המטרה: לא לחשוב שאת יודעת מה נכון או מה טוב בשביל אישה אחרת.

.

כל אחת מאיתנו חיה את הקלפים שקיבלה, משתמשת בכלים שהחיים לימדו אותה. אני יכולה להצטער על כך מאוד, אבל לחלק ניכר ואולי אפילו לרוב הנשים, נאמר כבר מגיל מאוד צעיר ובהרבה מאוד דרכים, שהכלי החשוב ביותר שלה הוא היופי שלה, השיער, הגיזרה, העיניים, וכך קורה שאנחנו מטפחות אותם מרצוננו או שלא מרצוננו, שאנחנו עושות גם דברים שבניגוד מוחלט לשיקול דעתנו כי אחרת נהיה נדונות לחיות מחוץ לעולם הנורמטיבי. ולהיות נורמטיבי היא שאיפתו של כל אחד מאיתנו ושל נשים אולי אפילו יותר. בעולם שבו כלכלתה של אישה עדיין תלויה הרבה פעמים בעבודתו של בן זוג נשארה השאיפה להינשא בראש משאלותיהן של רוב הנשים. המסווה המאוד מתעתע לכך הוא כמובן רומנטיקה. אבל תסכימו איתי, הבסיס ליצירת המשפחה בכל הזמנים הוא כלכלי, וזה לא באמת השתנה בימינו.

.

Frida Kahlo .

אישה שאינה מטפחת את מראיה היא אישה סוררת, אישה יפה מידי היא אישה חוטאת או מסוכנת, אישה שמטפחת את הסממנים הגבריים במראיה היא פשע נגד האנושות ואישה שמדגישה את הנשיות שלה במראיה היא זונה, לנשים צעירות אומרים 'אל תהיי דעתנית מדי' ו'אל תהיי חכמה מדי', אבל בעיקר 'תהיי סקסית אבל אל תהיי מינית', ולאישה מבוגרת אומרים בעיקר 'עבר זמנך'.

.

אז אנחנו מרעיבות את עצמנו, ועסוקות חצי מהחיים שלנו בחישובים מייסרים של קלוריות ואבות מזון ומה לאכול ומה לא, ואיך להמנע מלהיראות אוכלת בפומבי, וגם, כן כן, בללעוג לנשים אחרות על שהן שמנות או מוזנחות כי זו עוד דרך להתמודד עם פחדים ומצוקה. אנחנו עסוקות בטיפוח שיער הראש שלנו במיני שמפואים ומרככים, בעוד אנחנו תולשות בזעם כל שיערה מהגוף. ואז מגיע הגיל ועושה את שלו ואנחנו צובעות הכל וצובעות חזק ואטום ואז מגיע גם הרגע להתחיל לנתח את הגוף הסרבן, ואסור קמטים ואסור שיבה ואסור בטן ואסור תחת, וצריך למשוך ולארוז ולהדק את הכל ולמתוח ולהתכווץ ולהכחיש.

frida kahlo . self portrait with thorn necklace

.

ברוב חלקי העולם נשים עדיין תחת דיכוי כבד הרבה יותר, אבל משטר היופי והמשקל הוא משטר רצחני, לא פחות. נכון שהפלת תינוקות בנות, וסחר בנשים, ומילת נשים הם דברים שטניים, אבל המחוך הפנימי שלובשות נשים בעולם המערבי עדיין לא הוסר ולפעמים נדמה לי שהוא רק הולך ומתהדק. והנה נעמי וולף, מי שכתבה את 'מיתוס היופי' שחשוב מאוד וכדאי מאוד לקרוא. כפי שאפשר לראות בעליל, היא מטופחת למשעי, ומשתמשת בהחלט בהרבה מאוד מהדברים שהיא מדברת עליהם בהרצאתה. וככה היא עונה לשאלה שהיא נשאלת על כך. שום דבר לא פשוט וחד משמעי, אין דרך אחת נכונה להיות פמיניסטית, להיות אישה.

11 תגובות to “דיוקן עצמי עם ענק קוצים”

  1. ada k Says:

    אני מאוד מעריכה את מתנת חוסר השיפוטיות. אם יש לך אותה, לא ייתכן שאת פגומה.
    אשר לכל הטיפוחים שהזכרת – את רובם אני לא עושה. היות שכך, הייתכן שבניגוד למה שחשבתי, אני דווקא מאוד פמיניסטית? כנראה שצדקת כשכתבת שזה לא כל כך פשוט.

    • mooncatom Says:

      עדה,
      למה לא שאלת אותי?
      ישר הייתי אומרת לך שאת כזו :-)
      ולא, זה לא פשוט בכלל,
      וכן, תודה,
      עובדת על זה
      כל הזמן.

  2. עדו Says:

    לגבי 'מתנת חוסר השיפוטיות.' לי יש בעיה עם הטענה שצריך לאסור על הזנות.
    איך אני יכול להחליט בשביל אישה שהיא לא רוצה בזה אם היא טוענת אחרת?

    • mooncatom Says:

      אני מבינה מה שאתה אומר עדו.
      כבר שמעתי לא פעם את הטענה שהדרישה לאסור את הזנות היא פטרונית, ומי אני שאדע מה טוב לאישה וכל זה. אז אני אומרת קודם כל שאני לא שופטת בשום פנים ואופן אישה שעוסקת בזנות. אני שופטת לחומרה את מוסד הזנות כמו שהוא קיים בחברה שלנו ובתקופתנו. הייתי שמחה אם היה נאסר על כל אדם שהוא להשתמש בנשים, לסחור בהן, לנצל אותן בכל אופן שהוא. בעולם שיוויוני אולי יהיה מקום לסחר חופשי במין אבל לא בעולמנו הזה. יש מספיק הוכחות ברורות לכך שנשים אינן עוסקות בזנות מתוך בחירה חופשית אמיתית.

      • mooncatom Says:

        (כתבה מעולה שחייבים לקרוא)

      • עדו Says:

        ננסה את זה אחרת – תגדירי מהי זנות בבקשה:
        אישה אחת, שכמעט הייתה חברת כנסת והיא די מפורסמת ומצליחה, התקדמה בחיים על ידי מעבר מחבר אחד לשני כשכל אחד מהם בעל פנטהאוז, יאכטה או מטוס פרטי. האם היא זונה?
        מהי שחקנית פורנו, סליחה – מהו פורנו בכלל אם לא זנות מצולמת?
        ואם במועדון חשפנות (לא, אף פעם לא הייתי אבל שמעתי מספיק) החשפנית לא מסתפקת בריקוד על הבמה אלא גם מורחת את החזה שלה על פניו של לקוח שמנפנף בשטר זו לא זנות? (נכון, אין פה חדירה, אז מה? זה כבר לא מופע אלא מגע גופני של ממש עם לקוח שאולי איננו דווקא יפה תואר).
        ואם כבר מדברים על מוסכמה חברתית, אישה מוצלחת מכל הבחינות הסבירה לי שעזבה את החבר שלה כי היה קמצן. כלומר אם היא הולכת איתו ברחוב ובא לה פלאפל – שהיא תשלם? מה , הוא לא מבין שזה התפקיד שלו?
        היות והיא מרוויחה לא מעט (ונראית טוב והוציאה תואר בהצטיינות) אז נשאלת השאלה, למה בעצם הבחור אמור לשלם אם חברתו לא נופלת ממנו בכלום? והתשובה היחידה היא שלה יש מערכת אחרת של אברי רבייה. אז אם זה מה שאמור לגרום לו להוציא את הארנק ולשלם – זו ג'נטלמניות או משהו אחר?
        אז ברור שבחורה שעומדת בסימטה ומשדלת לקוחות היא זונה ומסכנה, אבל על כל הסיפורים של נשים אומללות שלא היו להן מספיק אפשרויות בחיים. יש גם סיפור אחד או שניים על סטודנטית שהחליטה לממן את התואר בדרך אחרת משטיפת חדרי מדרגות ומצאה לה שוגר דדי ומרוצה למדי מהסידור. כמובן שהיא לא תרוץ להתראיין ופעילות פמיניסטיות לא יגיעו אליה, זה עדיין לא אומר שזה לא קיים.

      • mooncatom Says:

        פורנוגרפיה = ניצול נשים
        זנות = ניצול נשים
        חשפנות = ניצול נשים
        מה שקרה לאישה שאתה מתאר?
        גם. זהו העולם שבו אנחנו חיות.
        כדי להתקדם בחיים עוברים מגבר לגבר?
        היכטה והפנטהאוז מפצים על זה?
        נו שוין.
        (אני מאוד אשמח לפגוש את הסטודנטית המיתולוגית ההיא שכולם מדברים עליה ולדבר איתה, לצערי היא לא קיימת בכלל)
        וגם,
        אני לא חושבת שגברים צריכים לשלם תמיד.

  3. כרמלה כ.ש. Says:

    שום דבר לא חד משמעי ותמיד יש גוונים ובני גוונים. כדי שלא נשעמם את עצמנו בדיעה אחידה. וזה הכי פמיניסטי לבדוק שוב ושוב מה פמיניסטי בעיני.

  4. עינת Says:

    בחירה מעניינת בפרידה קאלו, ללוות את הפוסט הזה.

    "בחייה נחשבה לאמנית שולית, בין היתר בשל מערכת היחסים המורכבת עם בעלה, שהאפיל עליה הן ביחסי הציבור שלו והן בכריזמה שסייעה לו לקדם את שמו כאמן, לעתים על חשבון המוניטין של אשתו. עולם האמנות הכיר בה כציירת ייחודית ומחוננת רק לאחר מותה… הציורים של קאלו – רבים מהם פורטרטים עצמיים, אולי משום הצורך להביע מסר שלא הובע בצלו של בעלה הדומיננטי, ואולי משום שעולמה הוגבל במשך שנים רבות למיטתה בלבד…"

    תודה מיכלי,
    הסברת יפה ש"אין דרך אחת נכונה להיות פמיניסטית, להיות אישה".

    • mooncatom Says:

      היא היתה ציירת טובה ממנו,
      ואדם יותר מעניין ממנו.
      היא היתה כריזמטית ויפה וסקסית וגיבורה אמיתית,
      וציירת מדהימה לדעתי. אני חולה עליה לגמרי.
      וחוץ מהכל גם היופי שלה לא היה קונבנציונלי
      והיחס שלה לגוף שלה היה מרתק.

      תודה עינתית.

להשאיר תגובה

