העוגיה

ח' בניסן

איך אני כותבת את זה בלי לכתוב את זה, ואיך אני יוצאת מזה לא מתחסדת ולא צדקנית ולא פוריטנית ולא משונה מאוד מאוד. ואיך בכלל אני מעזה לכל הרוחות להכנס לשם, לקודש הקודשים? כי אסור לי לכתוב את המילה המפורשת שכן אדון גוגל יביא לכאן כל מיני אנשים שיתאכזבו נורא. ומצד שני מה הואלתי אם לא אכתוב?

קולאז' מגרפיטי בעיר ונרתיק של צלם לא ידוע

.

כבר ניסו לא פעם בחוגים כאלה ואחרים לקיים דיון ב'איך נקרא לה לגברת' ושום דבר לא יצא מזה. כי להכניס מילה חדשה לדיבור זה דבר קשה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במילה שלא אומרים כמעט. וזה לא חשוב עם מי את מדברת. עם חברה טובה, עם רופאת נשים או עם המאהב הנפלא שלך, תמיד תנסי לעקוף את הצורך להגיד את המילה המפורשת. זה לא פשוט העניין הזה.

זו כתבה של צפי סער, הלא היא גברת מג'ונדרת, על 'הביוגרפיה החדשה של הוואגינה', ספרה של נעמי וולף שעוד לא קראתי אבל אני בטוחה שיהיה מאלף לקרוא. גם הגברת המג'ונדרת נדרשת לסוגיית השם העברי של הווג'יינה הזו.

המילה העברית הנכונה היא 'פות'. הנה פות בויקיפדיה, שימו לב לסקציה 'ריחות לא נעימים', כדאי גם להציץ לשיחה הנלווית שם ישנן שתי תגובות: האחת קצת בוטה ואילו השנייה שלי. אם תשאירו תגובה לא תהיה שמחה ממני. הבעיה עם המילה הזו, היא שלמרות שהיא יכולה להיות מילה יפה, הרי כמו 'פין' המקבילה הזכרית שלה היא לוקה בתחושה קלינית מציקה ואני לא יכולה לראות את עצמי אומרת אותה בלי להשתמש בהגייה מורַתית משהו.

.

Pierre Subleyras, 1762. The artist painting a chastity seal on his wife

Francois Boucher

.

פעם עבדתי במתפרה בדרום העיר. היתה שם אישה אחת, תופרת, אלילה. אני קראתי לה ביני לביני 'האישה האמיתית'. היא לא היתה משכילה, אבל היא היתה מדהימה. חכמה, מצחיקה, חריפה ומתוקה. היה לה סוג של ביטחון פשוט כזה, מאלה שיכולות גם להיות נבוכות בחן. חיבבתי אותה מאוד. יום אחד התופרות התבקשו לייצר חולצות בצורה של בגד ריקוד שהלמטה שלו מתחבר בתיקתקים. ואז שמעתי ממנה את הרפליקה הגאונית הזו: אוף אני לא אוהבת'תזה, סוגר לי על העוגיה.

.

פות אסתר

אז מה עושים? מה אומרות? אני אומרת ככה. כמו שאנחנו אומרים 'זין' וכבר לא מתווכחים עם זה ודי, וכמו שהשחורים אימצו את המילה 'ניגר', וכמו שההומוסקסואלים חיבקו את המילה 'הומו', וכמו בעוד מקרים, אני אומרת בואו נאמץ את המילה הזאת. כן זו שמשובצת בקללות כשהיא מיוחסת לאחת מקרובות המשפחה הכי אהובות שלכם, ושמזכירה את המילה הקציפתית מוּס. אז בואו נגיד אותה שוב ושוב עד שיתעופפו ממנה כל ההקשרים השליליים שלה וישאר רק זה:

צילום מסך קצת ערוך גראפית מויקיפדיה

.

ולסיום הפרק המרנין הזה ב'חודש האישה' שלי, קחו עוד שלושה ממתקים אמיתיים: הראשון הוא שיר שמדבר בעד עצמו. ואת הלינק הזה בטוח שתאהבו מאוד, תעשו תרגום גוגל מדנית לעברית. ושלישי ואחרון חביב, הוא 'שירה מדוברת' שחסר לכם אם לא תפתחו. סטייסי צ'פמן המבריקה והמהפנטת. חמש עשרה דקות של קסם וכוח.

La vierge by Man Ray, 1952

14 תגובות to “העוגיה”

  1. גילי Says:

    מיכל,כל הכבוד על היושר הכנות והאמת,אני באופן אישי מחבבת את הקללה כוס אמק!

  2. David Palma Says:

    ססאמק פוסט נהדר.
    אני אוהב את הישירות הנבוכה שבה את כותבת. ומאוד אהבתי את הרישום של מאן ריי הוא פשוט מלא חן וחסר בושה באופן שהיה גורם לאימי להשתעל במבוכה ולהתחיל לדבר על מזג האוויר

  3. ada k Says:

    בעניין ההצעה הטרמינולוגית שלך, אולי את צודקת ואולי כך באמת יקרה, גם אם זה ייקח עוד (הרבה) זמן (ואז ימחקו מההגדרה את האפיתט "בוטה"). באמת מוזר כמה הרבה מבוכה גלומה בשימוש במונחים שאמורים להיות פשוטים ובסיסיים. שלא לדבר על כמה מוזר שערך באנציקלופדיה מקדיש סעיף נפרד (ותמוה מאוד) לריחות לא נעימים.
    ואהבתי את האיור המינימליסטי בסוף.

    • mooncatom Says:

      ומה שמרגיז, וכתבתי להם את זה שם,
      שבערך הזה בשפות אחרות?
      קודם כל יש תמונה, מה שאין כאן,
      וחוץ מזה שממש לא כתוב ריחות לא נעימים.
      זה ממש מקומם.

      ותודה עדה,
      בשמי ובשם מאן ריי.

  4. אורית לוי-לידר Says:

    אני מאד אוהבת דווקא את העוגייה… איזה הקשר חיובי. וגם את הפרשנות הפורימית שנתת לה. ובאשר ל* – אני חושבת שאצל כולנו זה כבר עניין של הֶקשר חברתי, יש מעגלים שבהם אנחנו כבר יכולות לחיות עם המלה הזאת. אף שהיא עדיין (כמו אחותה "זין") לא ממש בקונצנזוס התרבותי הגבוה. מי שעדיין מעצבנת אותי – למרות ניסיון כן להסתגל וללכת עם הזמן – היא הנגזרת שלה, כוּסית. ואין צורך (אני מקווה) להרחיב מדוע. שאפו מיכלי!

    • mooncatom Says:

      (קודם כל אין ברירה, מחקתי את המילה,
      כאמור היא מביאה אורחים לא רצויים)
      אני חייבת גילוי נאות, שתשומת ליבי לעוגיית הפורים הזו
      הופנתה בפייסבוק על ידי מישהו שאני אפילו לא זוכרת מי הוא.
      זו הרבה יותר 'פות אסתר' מאשר 'אוזן המן', ללא ספק.

      תודה אוריתי.

  5. עינת Says:

    "פות אסתר" – זה ענק :)
    אישית, עד לפני חמש-שבע דקות אהבתי במילוי תמרים ואגוזים. עכשיו אני צריכה לחשוב על כל העניין שוב :)

    זכור לי עוד כינוי ישן נושן, שלא צוין כאן, ונעשה בו שימוש באחד מספרי ה'הדרכה המינית' לנערות מתבגרות. טקסט שנכתב בשנות ה-70 של המאה הקודמת. שחזור תמציתי חופשי:
    "לאט-לאט את מרגישה שהניצן מתפתח והופך לפרח. הפרח שלך הוא בהחלט רק שלך. אסור לאף אחד לגעת. ודאי שלא להריח. וברור שלא לקטוף".

    פרח!
    שכה יהיה לי טוב.

    אשר למילה כ_ _ האסורה:
    אני דווקא מחבבת אותה, גם במחמאות וברור שבקללות.
    אני מקללת בה על ימין ושמאל, בייחוד כשאני נוהגת.
    מיום שאוזניים קטנות כרויות לכל מילה שאני אומרת, קיצרתי אותה ל-"סססססססססס". כך קרה שלא מזמן האוזניים שאלו אותי: "אימא, למה תמיד כשמישהו עוקף אותך לא יפה, את אומרת סססססססססס? את מתכוונת שהוא סתום?".

    • mooncatom Says:

      מעניין,
      את מעדיפה לאכול אוזן של גבר רשע,
      אבל לא פות של אישה יפה ואמיצה?
      ועוד במילוי תמרים ואגוזים :-)
      מה אומר? העדפות משונות.

      ובעניין הפרח,
      סתכלי על זה.

      וגם, יש לי הרגשה שהאבולוציה של השפה
      תביא לכך שעוד כמה שנים כולם יגידו "סססס"
      ואף אחד לא ידע מאין המקור :-)

      תודה עינת,
      יומטוב.

  6. רותי Says:

    זו הזדמנות טובה להזכיר את הפרסומת הזאת של מון קאפ
    כמו כן, פות-אסתר! זה אדיר! אימצתי בחום.
    הגרפיטי בתמונה הימנית העליונה הוא של גיבורת העל, וג'יינה פלאוור, המסתובבת לה ברחובות עירנו היפה. יש גם חוברות קומיקס בעבודת יד של עלילותיה. הנה עמוד הפייסבוק שלה

  7. מאיר Says:

    אהבתי את העוגיה עם ההקשר ההיסטורי שלה עכשיו זה יישמע מפגר
    כוס איבר העונג הנשי שמרווה את דמיוני ומעניק כוחות חיים
    כוס מעין נובע ממעמקים— או כוס עמק

    • mooncatom Says:

      נו טוב, מאיר, זה כמובן גם וגם,
      כל ההקשרים על הסקאלה שבין לבין,
      הטובים והקשים, המעריכים והמבזים.
      תודה!

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: