החידה

"רק מלהסתכל החוצה על הגשם בבוקר, נהייתי חסרת השראה. ולדעת שעכשיו מתחיל עוד יום, ישר הרגשתי, אוי אלוהים, כל כך עייפה. לפני שפגשתי אותך החיים לא נתנו לי שום הבטחה, אבל האהבה שלך נתנה לי מפתח לשקט בנשמה. כי אתה גורם לי להרגיש, להרגיש כל כך כל כך, אתה גורם לי להרגיש, כל כך אישה אמיתית. כשהנשמה שלי היתה במחלקת האבדות, באת וביקשת אותה בחזרה. אפילו לא ידעתי מה לא בסדר איתי, אבל אתה עזרת לי בהגדרה. כבר אין לי ספק בשביל מה שווה לי לחיות. לשמח אותך, זה כל מה שאני רוצה לעשות. או מותק, מה שעשית לי, עשית לי כל כך טוב בפנים, ואני רק רוצה להיות אתך, איתך זה הכי כיף בחיים. כי אתה גורם לי להרגיש, להרגיש כל כך כל כך, אתה גורם לי להרגיש, כל כך אישה אמיתית." (תרגום מאוד מאוד חופשי)

מזהים? מכירות? אני כל כך אוהבת את השיר הזה. בפעם הראשונה שפגשתי אותו, הוא ישר נכנס לי ללב. והמצחיק הוא שפגשתי אותו ב'יד שלישית'. מה זאת אומרת? זה היה כשראיתי את מרפי בראון שרה אותו לבן שלה שנולד. ישר הבנתי שהיא עשתה כאן טוויסט, כלומר לקחה שיר אהבה לגבר והשתמשה בו כדי לבטא אהבה בסיסית מיידית של אם לתינוקה. אבל אחרי שנים כששמעתי את אריתה פרנקלין שרה אותו נלכדתי. [את הקטע של מרפי עם התינוק אין ביוטיוב, אבל הנה מרפי ואריתה שרות ביחד] מאז הוא בדיסק שבאוטו ואני חייבת לשמוע אותו לפחות פעם אחת בכל נסיעה. והשבוע נגלה לי הסוד שלא ידעתי, או אולי ידעתי ולא זכרתי. סתם הייתי באיזשהו מקום, והשיר היה ברקע, ממש כמה דקות אחרי ששמעתי אותו באוטו, ומישהו נחמד שם אמר שזה נכון שאריתה שרה אותו אבל הגירסה שאנחנו שומעים עכשיו היא המקורית, של קרול קינג. וואלה. איך לא זכרתי? הוא מהתקליט שכל כך אהבתי כשהייתי נערה אבל משום מה נשכח ממני. אולי זה באמת בגלל שבתור נערה המילים האלה היו כל כך רחוקות ומשונות לי. אישה אמיתית, מה לי ולזה? אבל איזה כיף עכשיו לחזור שוב אל המקור.

.

2

אז למה אני מספרת את זה עכשיו, ברשומה האחרונה של 'חודש האישה'? כי השאלה הזו היא שאלת השאלות. מה עושה אותי אישה אמיתית? האם רק אישה שהיא אמא היא אישה אמיתית? האם רק מול גבר שאני אוהבת אני נהיית כזו? האם כדי להיות אישה אמיתית את חייבת להיות מול מישהו אחר, להיות מושא של מישהו, אובייקט? ומה בכלל מבדיל אותי מגבר? ודווקא משום שאני מאמינה בשיוויון השאלה הזו חשובה. ואם 'אישה אינה נולדת אישה אלא נעשית כזו' כמו שאמרה סימון וציטטתי אתמול, ואם הסיבות להבדלים בין נשים וגברים נעוצות בתרבות, ואם היכולות שלנו שוות, והזכויות שלנו צריכות להיות שוות, אז מה מבדיל בינינו ומה זה שעושה אותי אישה דווקא?

כשהשאלה מופנית אלי על ידי אלה שספקניים ביחס לעניין השיוויון בין המינים אני תמיד משיבה ששווים זה לא זהים, אבל כשאני מול עצמי, ככה באופן הכי בסיסי ואישי, מה זה שעושה אותי אישה אמיתית? האם זה באמת חשוב כל כך לשמר את ההבדלים בין המינים או שאולי דווקא חשוב לקבל ולכבד את ההבדלים כמו גם את הדברים הדומים, בין אדם לאדם בלי קשר לג'נדר שלו? כי אנחנו כולנו יחידים, יחידות, כל אחד עם הצבע המיוחד, כל אחת עם מה שיש רק לה, וזה היופי אחרי הכל.

.

אין לי תשובות. לפעמים אני מאוד רוצה להיות אישה אמיתית, ורוצה לדעת מה זה אומר. אבל לרוב אני רוצה להיות רק אני עם כל מה שזה אומר, וזו חידה לא פחות גדולה.

1

חג שמח לכן, חג פורח לכם, אביב נפלא לכולנו, וחרות אמיתית, להיות מי שאנחנו

.

16 תגובות to “החידה”

  1. כרמלה כ. שלומי Says:

    הכל, מיכל. הכל עושה אותי אשה. גם מה שלא נכנס להגדרה. כי היום זה מותר, תודה לאל, להרגיש קשת של דברים שעושים אותי בעיני אשה. בדגש על 'בעיני'. יחי ההבדל הקטן.

    • mooncatom Says:

      אכן זה ככה,
      ברגע שאת אומרת 'בעיני',
      את סובייקט, את מרכז ההוויה שלך,
      את אישה אמיתית בלי צורך אפילו
      לתייג את עצמך ככה. ואת,
      את בכלל ללא ספק ברור וברור!
      תודה כרמלה שאת.

  2. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, בני האדם לא שונים כל כך מעצים, פרחים, סלעים, קופים וחתולים,
    אנחנו מזהים את הסוג והמין, מעניקים לו שם קיבוצי, כשלמעשה ישנם כל כך הרבה שונות ומגוון בפרטים עד שלפעמים זה נראה קצת מאולץ לומר שכל פרטי הקבוצה (בני אדם/גברים-נשים) הם אותו דבר (הם שווים מתוקף היותם פרטים באותו סוג/מין/קבוצה, כשלעצמם הם כה שונים)… חג שמח, וכמאמר המשורר הסיני באי ג'ו-אי אני מאחל לך "אלף ירוק" (הכי ירוק ומבלבלב שיש).

  3. שלומית Says:

    כשתמצאי את התשובה תגידי לי, אני תוהה לפעמים בעצמי על השאלה הזאת. בינתיים חג שמח, ואביב שופע לבלוב ושמחה!

    • mooncatom Says:

      שלומית שלומית,
      עד כאן, ידידות והכל,
      אבל אם אמצא את הפתרון לחידה,
      אשווק אותו באריזות קטנטנות ובמחיר מופקע :-)

      בינתיים,
      תהיי בדיוק כמו שאת.

      חגשמח לך ולמשפחה.

  4. David Palma Says:

    מיכל יקרה, זרקת כאן צרור של קושיות שבמשך כל ליל הסדר לא אצליח לפתור את כולן. אבל נכון הוא הדבר שכאשר אנחנו מביטים אל עצמנו ביושר אנחנו הכי אנחנו. והשיר של קרול קינג הוא חתיכת כרטיס מסע לנעורי, ואל האכזבה הגדולה כאשר כמעט ראיתי אותה (את קרול קינג) בהופעה בקיבוץ סמר, הבת שלה הייתה שם. אבל כמעט לעולם לא נחשב.
    חג שמח והרבה חירות בכל אשר תיפני

    • mooncatom Says:

      דודו,
      הבת של קרול קינג,
      היא פרינצסה?
      והקושיות שלי, שלא יטרידו אותך,
      גם ככה יש מספיק עם מה להתמודד בסדר :-)

      חגשמייח!

  5. ada k Says:

    אני כמעט מתביישת להודות שאני לא מוטרדת כל כך מהשאלות האלה. אני מה שאני, ונולדתי אישה (אמנם מאוד צעירה, בזמנו, אבל זה השתנה מאז). אני לא ממש מבינה את המשפט על האישה שנעשית אשה ולא נולדת אישה. ואני מסכימה אתך ששוויון אין פירושו זהות. אני גם חושבת שיש קווי אופי מסוימים שעשויים להיות אופיינים לנשים או לגברים, אבל יש הרבה יוצאים מן הכלל בכל קבוצה. ודווקא טוב לי שיש הבדלים, כי זה עושה את החיים מעניינים יותר.
    עד כאן תשובתי נמוכת-המצח :-)
    ועכשיו לעיקר: חג שמח!

    • mooncatom Says:

      עדהההה!
      איזה תשובה משמחת!
      לא כולם חייבים להסתבך,
      ולא כולן חייבות להתבלבל,
      זה כיף שיש מי שהדברים פשוטים לה.

      כשהנחתי סדנאות העלאת מודעות בבתי ספר,
      היה לי משחק שהייתי פותחת איתו את המפגש הראשון:
      פתקים עם תכונות מפוזרים על הרצפה,
      ועל הקבוצה לחלק אותם ל'תכונות נשיות' ו'תכונות גבריות'.
      זה מתחיל בביטחון רב ונגמר בויכוחים מרימי תיקרה,
      ואני אהבתי את זה מאוד.

      האם התכונות האלה שאנחנו קוראים להן 'תכונות נשיות'
      נמצאות בדי אנ אי שלנו? או שמא הן מטופחות בנו מקטנות?
      ואולי יש כזה דבר, אבל הדיכוטומיה חריפה מידי,
      ומרדימים תכונות כאלה בגברים, כשם שמרדימים
      'תכונות גבריות' אצל נשים.

      עד כאן נאומי להפעם.
      שיהיה חג שמח עד מאוד!
      ושהשאלות היחידות שנתבלבל עליהן
      יהיו כמה קניידלך מותר לאכול
      והאם אתם שיכורים מדי בשביל לנהוג הביתה :-)

      • ada k Says:

        אני לא יודעת אם נולדים עם התכונות האלה או לא. אני נוטה לחשוב שעם חלקן דווקא כן, אבל שהתמהיל של גנים וחינוך משתנה מאדם לאדם.
        ואני לא מוטרדת מבעיית הנהיגה הביתה שהזכרת, משלוש סיבות:
        אלף, אני לא שותה.
        בית, אני לא נוהגת.
        גימל, הערב אני המארחת. :-)

        רק טוב שיהיה!

      • mooncatom Says:

        מעולה.
        גם איך שסיכמת את עניין התכונות,
        וגם על האחד משלושה.
        (ואני לוקחת את השניים האחרים)
        :-)
        ושיהיה אירוח כייפי.

  6. ido2267 Says:

    "אלו" שספקניים…

  7. mooncatom Says:

    אחותי חדת העין הקדימה אותך,
    תיקנתי כבר ולא שמת לב.

    יללה,
    לך תאכל קניידלך עדו,
    חגשמייח לך ולכל המשפחה.

כתיבת תגובה

