יערת הדבש ודובשנית היער

היתה לי היכרות מסויימת עם שתי השיחים הריחניים האלה (זו טעות, אני מודה שבחפזוני שיניתי מ'פורחות' ל'שיחים' והשארתי את ה'שתי', לאור ההערות המקסימות שלכם אני משאירה את זה ככה) אבל לא ידעתי אף פעם לדייק, איכשהו המילים 'יערה' ו'דבש' נקשרו בשניהם אבל נשארו מעורבבות ולא פתורות. ככה גם עם הריח המדהים, שהרבה פעמים שמעתי שמייחסים אותו ל'שיח הדבש' אבל התעלומה חיכתה לתורה והנה הוא הגיע. כי כאן מתחת לחלון שלי פורחים שניהם, כתף אל כתף, ענף לענף. הלכתי לחפש ומצאתי פלאי פלאות.

0

00

אז ככה. יערה איטלקית, או אולי דווקא 'יערת דבש אטרוסקית'*, היא השיח המטפס עם הפרחים המלכותיים הרהבתנים האלה, שהריח שלהם דווקא עדין וביישני ודומה לריח היסמין.  בערבית השיח הזה מכונה 'סולטאן אל-ג'בל', כלומר 'מלך ההרים'. ואילו יערת הדבש ידועה יותר כ'צסטרום ליילי'*. יש המכנים אותה 'מלכת הלילה' ולא בכדי. ביום היא נראית תמימה וביישנית ואילו בלילה היא משחררת ניחוח כבד של דבש אהבים, ממש כמו של סוכריות הדבש שהיו ואינן עוד, אבל הריח שלהן שמור על החיך.

105

בבוקר חם. שני שיחי יערה רוחשים זימזומים וציוצים, דבורים וצופיות. השמים תכלת חיוורת, ואני יושבת לכתוב עם קפה ודובשנית. אבל בלילה זה משהו אחר לגמרי. בלילה אמנם קריר אבל הריחות חמים, בלילה דבש. מלכת הלילה נותנת את ריח סוכריות הדבש שלה ושרה באלפי חצוצרות לבנות קטנטנות. מלך ההרים עונה לה בריח היסמיני העדין ומכתיר אותה בכתר הזהב שלו. וכל מי שבסביבה לא יכול שלא לשאוף שאיפה עמוקה ולהיאנח, וכל מי שמריחה לא יכולה שלא לשמוח שהיא כאן, ממש כאן עכשיו.

צלם לא ידוע

————————

* Etruscan honeysuckle, Cestrum nocturnum

22 תגובות to “יערת הדבש ודובשנית היער”

  1. avivitmishmari Says:

    איזה יופי תוסס ומתוק ועדין. היית חייבת לקלקל הכל עם הדובשניות האלה? עכשיו בא לי אחת.

  2. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, את מדברת היום בפרחים.
    נזכרתי בפיוט הזה, שאני לא בטוח לגבי הקשר שלו לפרחים האמורים.

    • mooncatom Says:

      הוא קצת ערבב יערה ושושנה,
      אבל מה זה חשוב,
      העיקר שהיתה כאן עדנה :-)
      תודה שועי ,
      ותודה לר' ישראל נג'ארה איש צפת.

  3. הדסה Says:

    דובשנית, "אכול דבש דייך"

  4. אמא Says:

    בתי היקרה !
    למה שתי שיחים ?
    אביך היקה
    אבל האוהב.

  5. תמי ברקאי Says:

    שתי שיחים? מה את סחה!
    היערה הזאת היא השיח האהוב עלי בעולם. הריח שלו קידם את פניי תמיד בכניסה לבית של סבתא והיום הבית של ההורים והוא מתוק מתוק והפרחים כל כך יפים ועדינים.
    החיים שלך אכן דבש ואת עושה את הדבר הנכון, לשתות איתם תה. דובשנית זה לדעתי ממש לא טעים, אבל זו לא טענה ענינית למשהו.
    ומלבד זאת, בואי כבר לשתות איתי תה בעיר הגדולה שפרחים בה מעט.

  6. ריבי Says:

    אח איזה כיף-ריחות יערה במקום דיזל ודלק.

  7. gily Says:

    לפי דעתי צריך להוציא סיורים לאזור.. לחברי פייסבוק..

  8. David Palma Says:

    אוף מיכל יערת הדבש הוא אחד מהצמחים הכי משכרים עם רדת ערב. מיד עם חשיכה יורד ענן כבד ואופף את הבית בשמיכה עבה של דבש. אבל ככה זה אצלנו בצפון. אנחנו כבר התרגלנו (-:

  9. מרית בן ישראל Says:

    ואני מצד היסמינים בגלל לורקה. בחצר שלו בגרנדה צמחו המון (יש לי אחד, מיובש, שהשכנה קטפה לי), והוא אמר שהריח שלהם היה כל כך סמיך בלילה שבן אדם היה מתעורר עם כאב ראש לירי.

    • mooncatom Says:

      מרית איזה כיף שאת כאן,
      עם היסמין ועם לורקה.
      ואני מקדישה לך את השיר הזה,
      שכל כך מתאים פתאום אפילו יותר.

      (שִם אל-יסמינה – הרח את היסמין
      ו-דוק אל-דבּס בּ-טחינה – וטעם את הדבש בטחינה
      ו-תזכּר, תזכּר, תזכּר תזכּרני – וזכור, זכור, זכור לזכור אותי
      יא ח'יי אוּעא תנסאני – אחי, תיזהר לא לשכוח אותי
      יא חבּיבּי, יא נציבּי – אהובי, גורלי)

  10. ליזי Says:

    איך הגעתי לבלוג שלך?

    לאחרונה בעלי ואני פוגשים לעתים קרובות
    את הריחות של סוכריות הדבש הנוסטלגיות האלה
    בטיולים הרגליים ברחובות תל-אביב הישנה.

    ושנינו תהינו איזה צמח מדיף את הריחות האלה.
    חיפשתי בגוגל ריח של סוכריות דבש ,
    וככה הגעתי…

    תודה על הכתיבה המלבבת שלך ועל התמונות

  11. ‫קארין דניסיוק‬‎ Says:

    יפיפה !!

כתיבת תגובה

