השיקוי

כה' באלול

כן, זה הריח שאני זוכרת, שצרוב בי חזק ולא ידעתי את זה בכלל. הגעתי לכאן באביב וככל שהקיץ השתלט על האוויר ככה הריח הזה התחזק. בהתחלה זיהתה אותו הנפש שלי כמשהו מוכר ואהוב. אחר כך הזיכרון התחיל בחיפושיו ומצא. מצא את הימים האלה של הקיץ בצפת, אצל סבא וסבתא. התחילה הבוגרת שאני לנתח ולהפריד את הריח למרכיבים: אורנים, מרווה, גפנים, אדמה, סברס, תאנים, קוצים. ואז הוא פרח, היסמין, ובבת אחת זה הפך מזיכרון לרגש. רגש עז מאוד. כי המרכיב העיקרי בשיקוי קיץ הזה הוא היסמין. 'וְרַק לַשֶּׁמֶשׁ רַיחַ שֶׁל יַסְמִין'*, נזכרתי בשיר ההוא, בשורה ההיא, וזה היה בדיוק זה.

00

000

כי היה לי היסמין שלי בעיר, בעציץ הגדול. היסמין האהוב שנדד איתי מבית לבית. אבל שם זה היה כמו שיקוי בבקבוק, ועכשיו אני טובלת בו**, ימים ולילות. לילות של קיץ שבקרוב יגיע אל קיצו. שיקוי של שמש ובכי, עצב וצחוק וכמיהה***.

1

2

* חמסין של ניסן | לאה גולדברג

** וגם היא, שזו הפינה האהובה עליה: אדמה, רוח, וריח יסמין.

חתולה ביסמין

*** זה שיר שאולי כבר הזכרתי, אבל אין דבר, הנה שוב: شم الياسمين | שִם אל יסמינה ודוק אל דבּס בּטחינה, ותזכּר, תזכּר, תזכּר תזכּרני, יא ח'יי אוּעא תנסאני, יא חבּיבּי, יא נציבּי | ובעברית: תריח את היסמין ותטעם את הדבש והטחינה, ותזכור, תזכור, תזכור לזכור אותי אחי, תיזהר שלא תשכח אותי, אהובי, גורלי.

10 תגובות to “השיקוי”

  1. gily Says:

    את בעצמך יסמין!

  2. עדה ק Says:

    משובב נפש. גם בתה :)

    • mooncatom Says:

      וואו עדה, איך שכחתי.
      תה יסמין,
      זה הכי חורף שיש.
      גם מהעלים והפרחים,
      וגם הפקעות האלה שנפתחות.
      ריחני, מריר מעט ויפה להלל.

      שיהיה לך חורף חם בריח יסמין.

  3. Merav Biton Says:

    מיכל,
    צירוף מקרים, 'ריח היסמין' של הלהקה מלבנון זהו שיר שאנחנו מאוד אוהבים. תלמה היתה נרדמת איתו כל לילה כשהייתה תינוקת קטנטנה והערב נזכרנו והשמענו לה לפני השינה וכולנו נהננו…..כשראיתי שכתבת על היסמין שבגינה שמחתי והתכוונתי לשלוח לך את השיר…… שאת כבר מכירה.

    • mooncatom Says:

      יא, מירב, איזה כיף שאת כאן.
      ואיזה צירוף מקרים נפלא:
      היסמין שלכם,
      הבת המתוקה,
      השיר.

      תודה גדולה,
      על הכל,
      ועל מתנת הבוקר הזה.

  4. הדסה Says:

    מיכל יקרה
    כשעברנו לבית "החדש" אמרתי לגנן שאני מבקשת לשתול סביב הבית שיחים ריחניים , לואיזה, שאני מאוד אוהבת, רוזמרין, הדסים אקליפטוס ננסי ויסמין כמובן. בכניסה לבית וליד דלת המטבח. נשתלו שיחי יסמין גדלו ופרחו. זה שעל יד המטבח החל אפילו לטפס ולכסות לשמחתי את מיכל הנפט המכוער. לפני מספר שבועות תקפה אותו איזו מחלה, העלים הצהיבו ונאלצתי לעקור אותו.
    לך מזכיר היסמין את צפת ולי את ירושלים ,סבתא שלי גדלה יסמין בפח גדול של מלפופנים כבושים. ושני הצמחים שמזכירים לי את ירושליים הם השעונית המטפסת שהיא אמנם יפיפייה אבל אין לה ריח והיסמין. אז לכבוד השנה החדשה אני בדרך למשתלה לקנות יסמין חדש ואני מאחלת לו ולנו בריאות חיים ארוכים, שגשוג ופריחה .

    • mooncatom Says:

      כן כן הדסה,
      בדיוק ככה,
      יסמין בכניסה, זה עושה את הבית לבית.
      ונזכרתי בהתחלה ובסיום, וגם
      ברגע נפלא באמצע, 39:40,
      של הסרט האירני הנהדר פרספוליס.
      (שווה לראות את כולו, אבל בעיקר את זה לעכשיו)

      אני מאחלת ליסמין החדש שלך
      שיבוא ויעלה ויפרח,
      ולכולכם שנה טובה בריח יסמין.

  5. ido2267 Says:

    את חיה בטבע עם היסמין ואני במשרד עם היס-מן. מקנא מאד…

כתיבת תגובה

