כתיבה / סריגה / כתיבה

יד' בכסלו

1

כבר כשהתחלתי לסרוג, לא יכולתי שלא להבחין, להרגיש בגוף וגם לראות, את הדמיון בין מעשה הכתיבה למלאכת הסריגה. וכמה התרגשתי לקרוא את מה שכתב ידידי שועי בתגובה לרשומת הסריגה הראשונה. הוא דיבר על הדמיון הלשוני בין טקסט לטקסטורה לטקסטיל, על המילים היפות הנרדפות והרודפות מארג ומסכת, ואפילו המילה ההודית סוטרה.

ובאמת, מדובר בשפה ויזואלית ופיסית שעשויה תווים קטנים שמצטרפים לדוגמא, למילה, שמצטרפת לעוד אחת ולשורה, שמצטרפת לשורה, שרודפת שורה, שלפעמים נחרזת ולפעמים שוברת, שיש בה מקצב שחוזר וגם הוא נשבר לפעמים. ועוד דבר מקסים ומרתק, והוא ההקשר, או בלעז קונטקסט. ואיזה יופי שגם המילה הזו כמו הסריגה, עשויה מקשרים. אפשר לראות את זה בדוגמה הקטנה שכאן, של ריבוע אחד נוצר.

2

כל שורה עשויה מחוט בצבע, עובי ומרקם אחר, וכשאני יוצרת אותה היא מתחברת לזו שקדמה לה ומפתיעה אותי בכל פעם מחדש כשהיא מתחברת גם לשורה שאחריה. ואותו דבר לגבי הריבועים המתחברים זה לזה. אני יודעת מה כבר עשיתי אבל זה מיד משתנה בעקבות מה שאעשה הלאה. ואני לא סורגת מדוגמאות ולא חוזרת על שום דבר אף פעם, אז כל הזמן יש לי הפתעות משמחות.

המון דמיון אני מגלה כל הזמן בין הכתיבה והסריגה, אבל יש הבדל אחד מהותי. בכתיבה אני מוחקת, משנה, הולכת קדימה, רצה לאחור, מפרקת ומרכיבה מחדש, מלחימה קטעים רחוקים ומפרידה קטעים אחרים, משנה מיקומים, מילים ושורות. ואילו בסריגה אני הולכת רק קדימה. כמעט לעולם לא פורמת אלא אם כן עשיתי טעות גסה שמעוותת את המארג. הטעויות הקטנות נשארות ועושות את הסריגה למה שהיא ולמה שנפלא בה: מלאכת יד, עבודה מצטברת שרק כשהסתיימה אני יודעת מה הצורה שלה, ורק כשתונח במקום שלה או כשאלבש אותה תהיה גמורה.

4

תגים:

4 תגובות to “כתיבה / סריגה / כתיבה”

  1. עדה ק Says:

    השוואה מעניינת. לא חשבתי על זה, אבל באמת, יש בזה משהו :)

  2. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, אני מגיע רק עכשיו, עבר עליי אתמול יום ארוך שבו הייתי צריך לקבל החלטה קשה ולא פופולרית, שתשפיע גם על איך שייראו החודשים הקרובים שלי, לכל הפחות. הייתי צריך להתיר הרבה קשרים, חלקם שהסתבכו, חלקם בתוכי, כדי להתחיל ולסרוג ביתר-היום ריבוע או מעגל סרוג חדש. מה אומר, לפעמים קבלת החלטות היא תהליך יצירתי מייגע, ממש כמו סריגה או כתיבת שיר (-:

    • mooncatom Says:

      וואו.
      לא חשבתי על זה ככה,
      אבל זה כל כך נכון.
      אוי מלאכת הסריגה והפרימה
      והסריגה מחדש של החיים עצמם.

      תודה שועי יקר,
      על התובנות פוקחות עיניים :-)

כתיבת תגובה

