ריבועים, של סבתא ושלי

כח' בכסלו

הסריגה הזו שאני מדברת בה, עשויה כל כולה עיניים, כלומר לולאות חוט, או צמר במקרה שלי, ועמודים וחצאי עמודים, כלומר צירופים של כמה עיניים ופיתולים שנעשים במסרגה שיש לה קרס בקצה. מכאן בא לה שמה, 'קרושה', קרס בצרפתית. לרוב היא עשויה חוט דק וסובבת במעגל. אבל כשהמעגל מקבל פינות ומיוצר מצמר, הוא גם נוטה לשנות את שמו לשם בעל חן רב: 'ריבועי סבתא' הם מכונים, הריבועים האלה שמתחברים באופנים משתנים ויוצרים שמיכות ובגדים.

003

ולי היתה סבתא שבאמת סרגה במסרגה אחת. אישה יפה מאוד גם בזקנתה,  והיא היתה הסבתא של אבא שלי. אני יודעת איך קראו לה, אבל בשם ההונגרי היפהפה שלה, אירמה, מעולם לא השתמשתי. קראנו לה סבתא הגדולה. היא קראה לנו מותק. אני חושבת שלא שמעתי ממנה אף מילה עברית אחרת מעולם. הסבתא הזו דיברה אלינו בדברים של סבתות: עוגיות שבלול קשות שנקראו 'בולס' וטעמן עדיין על לשוני, תחרה שנקראה 'שפיצן' והיא אספה בשבילי כשזה היה באופנה, ואוכל נהדר, ובית קטנטן שהילך עלי קסם עם שטיחים אמיתיים, רהיטים כבדים ומעשי רקמה.

ועכשיו רק דבר קטן על צירוף הצבעים אדום / כחול / לבן. אין בו שום דבר רע, אני יודעת. אבל בגלל שכמעט כל הבגדים שלי כילדה היו צבועים בו אני לא מסוגלת להשתמש או ללבוש אותו יותר. פשוט לא. אבל תראו את התמונה הזו כמה זה מקסים. מכל הדברים הסרוגים שסרגה לנו לא נשאר דבר חוץ ממנה: דורית אחותי ואני בפונצ'ואים של סבתא הגדולה.

005

לפני שלוש שנים בדיוק, בראשון בדצמבר, ככה אני מגלה ממש עכשיו כשאני הולכת אליה, נכתבה הרשומה הזו, שפותחת פרויקט שאהבתי נורא, חודש השירים המרובעים שלי: שאיפה ונשיפה, שאיפה ונשיפה. הכיסוי שנסרג אז מכסה היום את הספה כאן בביתי אשר בגליל. וּלידה, על השידה, הולכים ונערמים עוד מעשי סריגה רבים ושונים. ריבועים, אבל גם עיגולים ושורות, שאלים וצעיפים, כריות, חצאיות וקשתות לשיער. ועכשיו אני זוכרת את סבתא הגדולה שלי לא רק באהבה אלא גם באחוות סורגות.

תגים:

20 תגובות to “ריבועים, של סבתא ושלי”

  1. אמא Says:

    הוי!זכרונות מאישה מקסימה יפה ואצילה.ובתמונה שתי ילדות מקסימות שלי ליד הבית הראשון שלנו ההולך ומתרחב לקראת בואה של הילדה השלישית.

  2. אורית לוי-לידר Says:

    ואם אחת הפינות יצאה קצת עקומה? לא נורא, היו אומרות הסבתות האלה מהונגריה, לא צריך לירות בזה בארנבות. "נֶם לֵנֶק וֶלֶה נְיוּלָאט". אהבה, רכות והכלה בקליפת אגוז.

  3. תמי ברקאי Says:

    מיכלי איזה יופי. אני שמחה שהעלית את התמונה המתוקה הזו. שמחה שאת סורגת צעיפים כיסויים מילים ומשפטים. וכ"כ מבינה את הדברים של סבתות שבהם דיברה סבתא שלך וכמה הלב ממשיך לדבר איתן, עם הסבתות שאינן.

  4. ריבי Says:

    הרגת אותי עם האדום-כחול-לבן… צבעי הילדות שלי לחלוטין. אפילו תלונות לאמא וסבתא שלי שהיו כמובן אחראיות על המלתחה לא הועילו. סבתא שלי סרגה קרושה, קרדיגנים מסוגננים ומוקפדים מצויידים בכפתורי פנינה (אוי לאן הם התגלגלו לאן…) והמון מפיות סרוגות בחוט דקיק דקיק. יש לי תוצרי מסרגה שלה-שמורים מכל משמר .אפילו צלמתי לבלוג כמה.

  5. דורית Says:

    ולי נחנק קצת בגרון. וגם נהייתי רעבה. משום מה.

  6. עדו Says:

    רק לי הפונצ'ו הזה מזכיר את קלינט איסטווד?

    • mooncatom Says:

      וואלה לגמרי,
      איך לא חשבתי על זה לבד?
      When you have to shoot, shoot. Don't talk
      גדול!

      תודה עדו,
      הוספת רובד נהדר לרשומה :-)

      • עדו Says:

        זה כל פעם מקפיץ לי את הפיוזים מחדש. את המשפט הזה לא אומר קלינט איסטווד אלא אלי וואלאך !! (לפחות ציטטת אותו נכון, אז לא קיבלתי התקף עצבים יותר גדול).

      • mooncatom Says:

        אל תגלה לאף אחד…
        העתקתי מהויקיפדיה,
        אני לא סומכת על האגלינת שלי :-)

  7. אורית לוי-לידר Says:

    עדו, כנראה רק לך
    נכון, איליי ואלאך, מהאמבטיה.

  8. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, עד כמה שאני זוכר, המוֹירוֹת, אותן אלוֹת גורל (בדרך כלל שלוש), העליונות על אלי/ות האולימפוס, טוות את חוטי הגורל של עולם ומלואו מאז תחילתו ועד אחריתו. מי יודע אם טוות, אולי סורגות? (עיניים אחר עיניים ודרך העיניים רואות)? (-:

    • mooncatom Says:

      נכון שועי,
      הרבה יותר מתאים לאלת הגורל לסרוג,
      לראות באלפי עיניים את מה שהיה
      ואת מה שיהיה.
      ואם כבר לסרוג, אז בשלוש,
      עם איזה תה ובסקוויט בצד, לא?

להשאיר תגובה

