כִּי עֵת רָעָה הִיא

"לָכֵן, הַמַּשְׂכִּיל בָּעֵת הַהִיא-יִדֹּם, כִּי עֵת רָעָה הִיא" הפסוק הזה, שמופיע בספר עמוס כחלק מנבואת הזעם שלו, מסתובב לי בראש כל הזמן בעת הזו. כי עת רעה היא. החלק הזה של המשפט ברור והוא תיאור חד כאזמל לעת הזו. אבל מה עם ראשיתו? עליה אני חושבת כל הזמן. כשאני פותחת את פרק יג' בו נמצא המשפט אני נדהמת לגלות כמה מה שהוא מתאר זהה לכאן ולעכשיו.

המילה 'משכיל' יכולה לתאר אדם בעל השכלה אבל משתמשים בה גם כדי לומר על מישהו שהוא חכם. כשלעצמי, אני תמיד אומרת שאני משכילה שכן למזלי ספגתי הרבה ידע במהלך חיי, אבל אני חסרה מאוד חכמה של החיים. וכשהמשפט הזה מצלצל בראשי, מסתובב בתוכו כמו מטבע בחלל מתכתי שוב ושוב, אני שומעת אותו כאילו הוא מכוון ישר אלי, אבל מה הוא אומר לי?

האם עמוס הנביא חוזה עונשים כבדים לעמו ודורש מהמשכיל שלא יתקומם נגדם? האם הוא טוען שעל המשכיל לשתוק או אפילו מצווה עליו את השתיקה? האם רק לנביאי זעם ניתנת הזכות לדבר בעת רעה? ואולי מה שהוא אומר זה הדבר שקורה לי ממש עכשיו, שהרוע של הזמן משתק אותי, חונק לכדי דממה איומה.

אני לא מוצאת מילים בתוכי. אני לא שומעת בשום צד של המתרס מישהו שאני מסכימה לגמרי עם מה שהוא אומר. אני לא מסוגלת לעלות על בריקדות. הצעקות מכל צד מחרידות אותי. גרונות ניחרים. שאגות של חיות טורפות ושל חיות נטרפות. סיסמאות ריקות. קינות חורבן. קללות וגידופים ורפש מילולי שניתז לכל עבר.

יקירי ואהובי יוצאים להפגנות, חלקם מניפים דגלים וחלקם נמנעים מכך, חלקם דורשים את המינימום: שמוגדר במילה 'דמוקרטיה' וחלקם לא מוכנים להסתפק בכך ודורשים צדק לכל: סיום הכיבוש, זכויות שוות לנשים ולמיעוטים וגם לבעלי החיים. הדרישה לצדק ותיקון מגיעה מכל כיוון ויש הגיון בדרישה הזו אבל גם הצדק הוא מונח יחסי וסובייקטיבי. כבר לא ברור עכשיו מי אוחז בצד הפרבילגי של החיים כאן ולמי נעשה עוול וגם לא ברור על ידי מי.

אני מבקשת את סליחת החכמים ממני, אני מבקשת את סליחת החלשים ממני, אני מבקשת את סליחת הנרצחים מכל הצדדים, אני מבקשת את סליחת המקופחים מכל הצדדים, אני מבקשת את סליחת אלה שננטשו, שהוחלשו, שלא סופרים אותם ומשתמשים בהם ככלי משחק, אני מבקשת את סליחת מי שדמם הותר ואת סליחת אלה שעל דמם מבקשים תשלום.

זוהי עת רעה ואין לי אף תשובה. אני שותקת וזה ממלא אותי אשמה אבל אין לי שום דבר בעל ערך לומר. אני לא מתכוונת ללכת מכאן לשום מקום אחר, כי גם אם אשב במקום אחר הלב שלי יהיה כאן, קרוע ושרוף.

8 תגובות to “כִּי עֵת רָעָה הִיא”

  1. עדו סוקולובסקי Says:

    וכרגיל אני בא לקלקל. הייתי שמח להגיד מילות חיזוק והבנה – כי באמת אפשר להבין – אבל המשפט היחידי שעולה לי בראש הוא 'המקום הכי חם בגיהנום שמור למי ששומר על ניטרליות בזמן קונפליקט מוסרי'.
    כן, הכל קשה, כאוב, מסובך ועוד כמה מילים אבל אני מרגיש את ההיפך. אין לי זכות לידום בעת הזאת גם אם בסוף משהו שאמרתי לא ייצא מאה אחוז נכון, העיקר שלא לשתוק.

    • mooncatom Says:

      עדו יקר ממש לא מקלקל,
      להיפך, אתה נותן את הזווית המהותית, שבגללה בכלל כתבתי. אתה מדבר על החובה לדבר ולעשות, אני מודה לך ולכל מי שמסוגל.

  2. הדסה גורוחובסקי Says:

    מיכל יקירתי
    מיכל יקירתי כבר חזינו בבשרנו למה הובילו משכילים ששתקו,
    גם חלק מהפוליטיקאים שלנו הם אנשים משכילים, האם בהכרח הם גם ישרים? שוחרי שלום? מוסריים? יש מצבים שבהם אסור לשתוק. כנמו שנאמר בתלמוד בבלי יבמות פז "שתיקה כהודאה"

  3. עליזה לוי Says:

    מיכל היקרה
    הבעת כל כך רבה דילמות אשר נמצאות אצל כולנו. המון סימני שאלה. המון מה לעשות מה עושים מה יהיה ממממממה ואין תשובה. הנביא עמוס תמיד אהוב עלי וכאילו עמד בזמן מלאכת. וכאילו הכל אותו הדבר.. אז מה יהיההההה ה לאלוהים פתרונים עלעזב

    • mooncatom Says:

      אוי עליזה, ממש כך,
      הזמן עצר מלכת אי אז בממלכה היהודית המתכתשת עם עצמה עד מוות. עצוב ומבלבל ומפחיד. אבל תודה על שהשמעת קולך.

  4. שוֹעִי Says:

    מיכל יקרה, לצערי אני מבין ללבך, משום שכבר כמה חודשים,מעבר לכמה חברות וחברים שמכירים אותי היטב-היטב, אני מוצא את עצמי מתקשה לדבר. לא מהלם ולא מפחד וגם לא מרוב בושה. אני פשוט רואה איך באופן מתמשך פוגעים כאן בהרבה מאוד זכויות וחירויות כבר הרבה שנים ואני רואה חברה אלימה, מושחתת, חומרנית, שלרוב משתתפיה אין שום צורך בחיים פנימיים,

כתיבת תגובה